رشد ۱۰۰ درصدی صادرات دارو در پسابرجام

رسول دیناروند اعلام کرد: صادرات داروی ایرانی در پسابرجام با صد درصد افزایش به ۲۰۰ میلیون دلار رسید و در چارچوب رویکرد افزایش حضور در عرصه جهانی، ورود به بازار ۱۸۰ میلیون نفری اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز هدف گذاری شده است

رییس سازمان غذا و دارو در قرقیزستان اعلام کرد: صادرات داروی ایرانی در پسابرجام با صد درصد افزایش به 200 میلیون دلار رسید و در چارچوب رویکرد افزایش حضور در عرصه جهانی، ورود به بازار 180 میلیون نفری اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز هدف گذاری شده است.
رسول دیناروند که همراه سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مذاکرات همکاری سلامت به بیشکک سفر کرده است، امروز (سه شنبه) از آکادمی دارویی قرقیزستان بازدید و با مسئولان این مرکز در باره دامنه همکاری ها و توسعه روابط بهداشت و درمان مذاکره کرد.
معاون وزیر بهداشت در پایان این دیدار گفت: قرقیزستان کشوری است که نیازهای دارویی، درمانی و تجهیزات پزشکی خود را از خارج تامین می کند، در حالیکه ایران از لحاظ حجمی حدود 97 درصد و ارزشی بیش از 70 درصد داروهای مورد نیاز را در داخل تولید می کند، بنا بر این می توانیم همکاری های خوبی داشته باشیم.
وی افزود: این علاقه در بیشکک وجود دارد که شرکت های ایرانی در بازار سلامت قرقیزستان از جمله واردات دارو و سرمایه گذاری فعال شوند.
دیناروند ادامه داد: در مذاکرات وزیران بهداشت دو کشور نیز تفاهم نامه کلی به عمل آمد و همچنین در تفاهم نامه جداگانه ای با موضوع دارو، تجهیزات پزشکی و ثبت داروهای ایرانی، قرار شد کارها در این باره تسریع و تسهیل شود. به زودی نیز هیاتی از بخش خصوصی ایران به بیشکک سفر می کند تا زمینه های عملیاتی و اجرایی شدن برنامه ها ارزیابی و فراهم شود.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: تقریبا شبیه برنامه کاری وزیر بهداشت در سفر به کشورهای مختلف برای توسعه بازار داروی ایران، این ماموریت در قرقیزستان نیز دنبال شد، زیرا فرصت بسیار خوبی در این کشور فراهم شده که عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. اگر دارویی در یکی از پنج کشورعضو شامل روسیه، قرقیزستان، بلاروس، ارمنستان و قزاقستان ثبت شود، عرضه آن فراگیر خواهد شد و می توانیم از این مزیت برای ورود به بازار سلامت 180 میلیون نفری این اتحادیه برنامه ریزی کنیم.
وی تاکید کرد: قرقیزستانی ها هم خواهان استفاده شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی از این فرصت ها هستند و امیدواریم بتوانیم از آن استفاده کنیم.
معاون وزیر بهداشت همچنین در باره افزایش صادرات دارو در پسابرجام گفت: در دوران تحریم های غیرقانونی و سنگین 10 ساله ضدایرانی، عملا تبادلات ایران با دنیا منع و محدود شده بود و سد تحریم ها، مانع حضور آزادانه شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی شده بود.
وی افزود: در حوزه دارویی صادرات آسان نیست، سیاستگذاری و اقدام بلندمدت می خواهد و ثبت مراحل نیز سخت است. با توجه به مشکلات تحریمی، بازار دارویی افغانستان را از دست داده و در عراق هم وارد نشده بودیم.
دیناروند گفت: اما در دو سال پس از برجام، این فرصت فراهم شد تا صادرات دارو افزایش یابد و سالانه به نزدیک 200 میلیون دلار برسد، در حالیکه اواخر سال های 90 و 91 زیر 100 میلیون دلار بود و اکنون هم فرصت های پیش آمده پس از برجام، دستاورد حضور جدی تر ایران را در بازارهای دارویی جهان در پی دارد.
وی در پایان همچنین گفت: فقط شش قلم داروی ایرانی 10 سال پیش در قرقیزستان ثبت شده است، ولی اکنون می توانیم صدها قلم دارو را ثبت و در بازار حدود 600 میلیون دلاری رقابت کنیم.

کد خبر 21180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =