خلا بازار مناسب چالش پیش روی صنعت

سید نعیم امامی گفت: از سال گذشته تا کنون حدود ۱۷۷ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی برگزار شده و به نظر می رسد مشکل عمده صنعتگران عدم وجود بازارهای مناسب است.

همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسئولان استانی و تولیدکنندگان چهارمحال و بختیاری در اتاق بازرگانی شهرکرد برگزار شد.در این همایش از کارآفرینان و فعالان ۲۰ واحد تولیدی و صنعتی برتر استان تقدیر به عمل آمد.

سید نعیم امامی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهار محال و بختیاری در در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن، اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون حدود 177 جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی برگزار شده و به نظر می رسد مشکل عمده صنعتگران عدم وجود بازارهای مناسب است.

وی با اشاره به رکود صنایع در سنوات گذشته، تصریح کرد: در سال 92 به علت عدم تأمین مواد اولیه و کمبود نقدینگی اغلب طرح‌های بزرگ صنعتی استان تعطیل شدند. نرخ بالای تسهیلات، نبود بازار  به عنوان مشکل عمده صنعتگران و کمبود مواد اولیه از جمله مشکلات صنعتگران است برای خروج سریع از رکود باید تمام پروژه‌های نیمه تمام بزرگ تکمیل و دیگر پروژه‌ها نیز تعیین تکلیف شوند.

امامی افزود: هم اکنون واحدهای صنعتی، علی‌رغم بالا بودن نرخ سود تسهیلات فعالیت مطلوبی دارند و چنانچه فعالیت به همین روال پیش رود قطعاً تمام پروژه‌های صنعتی کنونی تا سال 97 به بهره‌برداری خواهند رسید.
وی از آغاز به کار طرح‌های صنعتی بزرگ دیگر در استان از جمله پالایشگاه زاگرس در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با افتتاح این طرح‌های بزرگ نیروهای بومی به کار گرفته می‌شوند. همچنین فاز دو فولاد سفیددشت در سال آتی راه اندازی خواهد شد و  طی  آن طرح آهک هیدارته با سرمایه‌گذاری خارجی 1500 میلیارد تومان و طرح پالایشگاه زاگرس با 700 میلیون دلار از طریق فاینانس در استان احداث می‌شوند.

 وی خاطرنشان کرد: تداوم صنعت و خروج از رکود اقتصادی بدون صادرات غیر ممکن است. امید است با رونق صنعت تا پایان امسال تعهد ایجاد شغل 4 هزار و 500 نفری در حوزه صنعت استان را محقق کرد.

همچنين برات قبادیان در همایش بزرگداشت روز صنعت، معدن و تجارت در چهارمحال و بختیاری گفت: صنعت برای پویایی و رقابت‌پذیری خود در بازارهای داخلی و خارجی نیازمند هزینه، اعتبار و ارتباط تنگاتنگ با دیگر کشورها است.

قبادیان به اجرای طرح توسعه تولید و اشتغال پایدار (تاپ) در ایران اشاره کرد و  تصریح کرد: میزان تولید و صادرات در این طرح متوازن است و منافع نسل آینده را در نظر خواهد گرفت.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیز صنعت، معدن و تجارت کشور افزود: توجه به اقتصاد درون‌زا از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و برون‌گرایی اقتصادی از مولفه‌های رونق اقتصاد است. لازم است برای تسریع در شاخص‌های توسعه‌ای نیاز با دیگر کشورها ارتباط برقرار کرد تا تولیدات کشور صادر شوند.

وی در ادامه اذعان داشت: باید از خرد جمعی و تخصصی برای رقابت با دیگر کشورها استفاده کرد و رونق تولید و ایجاد اشتغال را در برنامه‌های توسعه مورد توجه قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشور بدون استفاده از آموزش، پژوهش و فناوری میسر نیست. هم اکنون پنج میلیون دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند و سالانه ۱۲۰۰ دانشجو فارغ‌التحصیل دانشگاهی است که لازمه ایجاد اشتغال برای آن‌ها سرمایه‌گذاری است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور گفت: ظرفیت‌ها و سنت‌ها را باید همواره در کشور به روز کرد تا شاهد رونق اقتصادی و تحقق شعار سال شد.به همین منظور برای  اشتغال جوانان تحصیل‌کرده دانشگاهی، امسال سامانه کارآموزی راه‌اندازی شد و دانشجویان پس از ثبت‌نام در بنگاه‌های صنعتی و تولیدی فعالیت خواهند کرد.این اقدام در راستای تحکیم پیوند دانشگاه با صنعت انجام شده است.این طرح به صورت سیستماتیک در حال اجراست و تا کنون حدود ۵۰ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند

 

کد خبر 21193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =