رونق سرمایه گذاری در انتظار کاهش نرخ سود

آرگون معتقد است موسسات مالی غیر مجاز با سودهای بالاتر در رقابت با سایر بخشهای نظام بانکی همواره توانسته اند مردم را ترغیب به سپرده گذاری کنند، از طرفی منابع بانکها در بخشهایی سرمایه گذاری شده که در حال حاضر قابل بازگشت نیست

 کاهش نرخ سود بانکی همواره یکی از مطالبات حوزه تولید و بخش خصوصی برای ایجاد رونق در صنعت و خروج از رکود بوده است. دولت نیز در دو سال اخیر تلاش هایی را از طریق بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی انجام داده اما نتوانسته در دستیابی به هدف مد نظر که حرکت پول به سمت بخش تولید است موثر باشد. عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این باره می گوید: سود بانکی یکی از المانهای اثر گذار در اقتصاد کشور است. مردمی که سپرده گذاری می کنند و تسهیلات گیرندگان و خود نظام بانکی در این جریان ذینفع هستند و برای همین سیاست گذاری در این حوزه ساده نیست. وقتی نرخ سود بالا باشد طبیعتا تمایلی به سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت و با نرخ های موثری که بانکها پرداخت می کنند انگیزه ای برای تولیدکنندگان برای فعالیت باقی نمی ماند نتیجه این می شود که مردم ترجیح می دهند سرمایه خود را در بانکها بگذارند بدون اینکه دغدغه مالیات و بیمه کارگری و دیگر مشکلات سرمایه گذاری در تولید را به دوش بکشند.

وی افزود: کاهش سود سپرده های بانکی برای حرکت پول به سمت تولید یک الزام است اما باید توجه داشت که عدم کاهش نرخ سود بانکی نیز دلایل خودش را دارد. موسسات مالی غیر مجاز با سودهای بالاتر در رقابت با سایر بخشهای نظام بانکی همواره توانسته اند مردم را ترغیب به سپرده گذاری کنند. از طرفی منابع بانکها در بخشهایی سرمایه گذاری شده که در حال حاضر قابل بازگشت نیست. همه این مسائل نیاز به پول را برای سیستم بانکی تشدید می کند و وعده سود بیشتر به سپرده گذار برای بانک ها تبدیل به ابزاری شده که بانکها برای نجات خود به آن چنگ می زنند.

آرگون با اشاره به پیچیده بودن فرایند کاهش نرخ سود بانکی گفت: انجماد منابع بانکی، رکود اقتصادی، و حضور موسسات غیر مجاز مالی ماموریت کاهش نرخ سود را مبدل به امری دشوار کرده است. بانکها صرفا یک بنگاه اقتصادی هستند که بسیاری از مسائل روز اقتصاد به مشکلاتشان اضافه شده و در واقع این سرعت کم گردش پول در کشور است که تنگناهای مالی را دامن می زند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: گام اول دولت از نظر من حذف موسسات مالی غیر مجاز از نظام مالی و بانکی کشور است. این موسسات هر گونه برنامه ریزی از سوی بانک مرکزی را با چالش مواجه می کنند چرا که حیات آنها در گرو جذب سرمایه های مردم است بنابراین همچنان به وعده های پرداخت سود بالا ادامه می دهند.

آرگون اذعان داشت: اگر بخواهیم تولید را رونق بدهیم باید از حرکت پول به سمت بخشهای غیر مولد جلوگیری کنیم. بانک‌ها صرفاً واسطه ای برای گرفتن منابع از مردم و هدایت آن به سمت تولید با قیمت مناسب هستند اما وقتی هیچ فعالیت تولیدی بازدهی ۲۸ درصد ندارد پرداخت تسهیلات گران قیمت به بخش تولید تاثیری بر رکود حاکم بر بخش تولید نخواهد داشت با این ارقام کسی حاضر به سرمایه گذاری در بخش تولید نیست.
 
وی عنوان کرد: از طرف دیگر،  تسهیلات پرداختی بانکها با کاهش نرخ سود بانکی که در یک سال اخیر شاهد آن بودیم متناسب با نرخ سود سپرده ها نیست. بانکها عملا با شیوه های مختلف نرخ تسهیلات خود را بالا نگه می دارند و تسهیلات گران قیمت انگیزه ای برای تولید باقی نمی گذارد. 

عباس آرگون  گفت: تورمی که داریم به نسبت سالهای گذشته پایین است. قاعده این است که نرخ سود بانکی چند درصدی بیشتر از تورم باشد حال آنکه چیزی که شاهد آن هستیم با این قاعده همخوانی ندارد و همچنان سپرده گذاری در بانکها امن تر و به صرفه تر است.

آرگون اظهار داشت: بانک به ذات سود تولید نمی کند بلکه حلقه ای واسطه ای بوده بین سپرده مردم و تولید کنندگان  برای به حرکت درآوردن چرخه تولید. متاسفانه حرکت نظام بانکی به سمت بنگاه داری این زنجیره را معیوب کرده و امروز شاهد رسوب سرمایه ها در بخشهایی هستیم که نظام بانکی ترجیح داده در آن بخشها سرمایه گذاری کند و به دلایل مختلف از جمله رکود موفق نبوده است.

وی به تاثیر کاهش نرخ سود در توسعه بازارهای دیگر اشاره کرد و گفت: اقتصاد ما یک اقتصاد بانک محور است و کاهش نرخ سود بانکی نه تنها به رونق بخش تولید بلکه به تحرک در بازهایی چون سهام منجر شود.

آرگون به مواردی چون جلوگیری از قاچاق، توسعه صادرات، افزایش کیفیت کالای تولیدی و ارتقا بهره وری، تسهیل قوانین مالیاتی و بیمه و نیز فرهنگ سازی برای ترغیب مصرف کننده داخلی به استفاده از کالای داخلی را از دیگر عوامل رونق تولید عنوان کرد و گفت: تنها از یک بعد نمی توان مشکلات اقتصادی را حل کرد؛ خصوصا در بخش تولید با مجموعه عواملی مواجهیم که باید برای آنها چاره اساسی جست.
 

 

 

 

 

کد خبر 21236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =