سیمان در انتظار کاهش سود بانکی/سهم ۴۰ درصد سود در قیمت سیمان

علی اصغر گرشاسبی گفت: حال این روزهای بازار سیمان و دیگر صنایع وابسته به آن خوب نیست و علت آن را می توان کسادی بازار دانست و این در حالی است که حدود ۴۰ درصد از رونق بازار سیمان در گروی بانک ها است

مدیرعامل سیمان شاهرود در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با ارتباط میان سودگیری و سودهی بانکی در پیشرفت تولیدی ها گفت: سهم سود بانکی در رونق تولید صنایع سیمان 40 درصد است و در برخی از صنایع دیگر تا 86 درصد هم پیش رفته و حجم زیادی از قیمت تمام شده محصول مربوط به هزینه های مالی و سود تسهیلات ارائه شده برمی گردد.

علی اصغر گرشاسبی ادامه داد: عمده سیمان کاران تسهیلات را به پشتوانه پروژه های عمرانی در حال اجرا گرفته اند اما رکود و کسادی بازار باعث شده نرخ فروش در بازار آزاد ارزان تر شود و متاسفانه میزان سودها به قوت خود باقی بماند.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات از مهمترین اقدام هایی است که دولت باید در اولویت کار خود قرار دهد زیرا عدم تناسب نرخ سود با تناوب های تورم و شرایط رکودی فعلی معضل بزرگی را برای تولیدکننده ها به وجود آورده است.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی خاطرنشان کرد: افزایش پروژه های عمرانی بر درآمد حوزه سیمان و دیگر صنایع تاثیر می گذارد و ازدیاد ساخت و سازها رونق را به صنایع مرتبط از ساخت تا تجهیزات بر می گرداند.

گرشاسبی اظهار کرد: بازدهی تولید به اندازه ای نیست که بتواند منافع صاحبان نقدینگی را تضمین کند و این موضوع موجب می شود که آنها به سپرده های بانکی روی بیاورند.

وی ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی به تنهایی اقتصاد را بهبود نمی بخشد و دولت باید شرایط را به گونه ای فراهم بیاورد تا سرمایه خارج شده از بانک ها درگیر فعالیت های سفته بازی نشود تا نقدینگی گردش پیدا کند و با نظارت صحیح دولت وارد بخش تولید شود.

گرشاسبی افزود: نرخ سود تسهیلات از سال 93 آغاز به کاهش پله ای کرد و از حدود 23 درصد به 18 درصد رسید اما دیری نپایید که روند آن متوقف شد؛ بانک ها باید به مرور سوددهی و سودگیری خود را کاهش دهند تا بازار با تغییر جهت آنها عادت کند و خود بانک ها هم متضرر نشوند.

به گفته مدیرعامل سیمان شاهرود، آزادی پول های بلوکه شده بانک ها در بخش های مختلف اقتصاد می تواند تولید را تقویت کند و با ایجاد رونق در تولید درآمد بانک ها افزایش می یابد.

گرشاسبی مطرح کرد: کاهش ضرب الاجل سود بانکی ممکن نیست زیرا بانک ها طی چند سال اخیر فعالیت های اقتصادی در پیش گرفته اند و بخش عمده ای از منابع آنها منجمد است و نمی توانند آن را تبدیل به نقدینگی کنند تا در سایر بخش ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: رکودی که در سال های گذشته به وجود آمد باعث شد تا بانک ها از منبع تولیدی ها درآمدی کسب نکنند و این موضوع به خودی خود ضربه ای به بانک ها وارد کرد.

گرشاسبی عنوان کرد: دولت تا حدودی نبض بازار را در دست دارد و حال باید محرک هایی را در بازار به وجود بیاورد تا تقاضا افزایش و تغییری در حالت رکودی فعلی حاصل شود.

وی از جمله نقش های دولت را در مدیریت منابع مالی و ارائه تسهیلات مناسب تشریح کرد و ادامه داد: صنعت سیمان عرضه بیشتری نسبت به تقاضا دارد و دولت باید با دیپلماسی سیاسی، مراودات بانکی کشور های هدف و بازاریابی های جهانی مدیریت کند تا چرخه تولید و مصرف پایدار شود.

وی در پایان سخنان خود گفت: سیمان این روز ها حال خوبی ندارد در حالی که یکی از صنایع استراتژیک کشور است و اگر رسیدگی های لازم به این صنعت نشود روزی سرنوشت اسفناک نساجی را تجربه می کند.

 

کد خبر 21256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =