بازگشت پسته و خاویار ایرانی به بازار آمریکا

با رفع تحریم ها در بخش کشاورزی به خصوص در دو محصول شاهد رونق روابط تجاری تهران و واشنگتن هستیم که این اقدامات برخلاف سیاست های ترامپ در مورد ایران است

پایگاه خبری freebeacon یک وبسایت معتبر آمریکایی روز گذشته در گزارشی به بررسی وضعیت روابط تجاری ایران و آمریکا برخلاف تهدیدها و محدودیت هایی پرداخت که ترامپ در تلاش است با به کار گیری آنها مسیر روابط ایران و ایالات متحده را مسدود سازد. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از این وبسایت معتبر آمریکایی وزارت کشاورزی ایالات متحده در حال افزایش تجارت رسمی با ایران است و این رشد روابط تجاری به وضوح برخلاف سیاست های ترامپ در کاخ سفید بوده است.

به نظر می رسد این روابط همچنان به دنبال تلاش های دولت اوباما برای ارتقای روابط تجاری با ایران در بخش کشاورزی ادامه دارد و هنوز تغییری در سیاست های مذکور اتخاذ نشده است. USDA در گزارش ماه جولای خود نوشته دولت اوباما تلاش کرد تا سیاست های تجارت ازاد با ایران را در پیش بگیرد و تا حدی در این زمینه نیز موفق عمل کرد اما این سیاست ها با سیاست هایی که دولت ترامپ در برابر ایران در نظر دارد تناقض دارد با این حال هنوز اقدامی جدی در این زمینه دیده نشده و روابط دو کشور به خوبی ادامه دارد.

این گزارش ادامه می دهد هنوز ادارات دولتی و کارشناسان منطقه ای بر اساس سیاست های دولت قبلی آمریکا حرکت می کنند و تجارت با ایران را تبلیغ و تحریک کرده و تلاش می کنند تا کالاهای کشاورزی ایرانی را وارد خاک آمریکا کنند. بر اساس این گزارش هنوز برخی سازمان های رسمی حتی وزارت امور خارجه آمریکا به طور فزاینده ای در تقابل با سیاست های ترامپ و تصمیمات رسمی کاخ سفید قرار دارند.

بر اساس این گزارش به گفته مایکل روبین مشاور و کارشناس سابق پنتاگون به نظر می رسد سازمان های دولتی بیش از سیاست های ترامپ به دنبال منافع ملی در ایالات متحده هستند و همین موضوع چشم اندازهای روشنی را در مسیر تجارت بین ایران و ایالات متحده در بلندمدت قرار داده است و می تواند به خلق پتانسیل های تازه ای در این مسیر منجر شود.

بر اساس این گزارش به خصوص در زمینه صادرات پسته، خاویار و فرش ایرانی به امریکا پتانسیل های بسیار زیادی برای همکاری بین تهران و واشنگتن وجود دارد که برای ایران یک بازار مهم و اساسی محسوب می شود. طبق گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، لغو ممنوعیت واردات ایالات متحده به محصولات کشاورزی ایران، از جمله پسته و خاویار، نشان دهنده یک بازار بزرگ جدید برای کالاهای صادراتی ایران است.

با این وجود، قطعا حذف برخی از تحریم های ثانویه ایالات متحده و مجازاتهای اعمال شده علیه اشخاص و شرکتهای خارجی که قصد کسب و کار و فعالیت در ایران را دارند، به خصوص در امور مالی، بانکی، بیمه و بخشهای انرژی تأثیر بسیار زیادی در ایجاد این بازار مهم برای بخش کشاورزی ایران بوده است.

بر اساس این گزارش، این تغییر قابل توجه به ایران امکان می دهد که سرمایه گذاری خارجی، تجهیزات وارداتی و فن آوری های جدید را جذب کند که همه آنها بر تولید و مصرف کشاورزی ایران تأثیر می گذارد. در این بین یک نمونه از تاثیر احتمالی جامع برنامه برجام بر تولیدکنندگان ایالات متحده مربوط به پسته است. با رفع تحریم ها و با حذف محدودیت واردات پسته ایرانی، تولیدکنندگان ایالات متحده به طور بالقوه رقابت جدیدی را با بزرگترین تولید کننده پسته و دومین صادر کننده پسته جهان آغاز کرده اند.

دهها تحریم و محدودیت تجاری، ایران را از بازارهای بزرگ ایالات متحده و اروپایی دور کرده بود و در نتیجه فعالیت رقبای ایران در این زمینه افزایش یافته بود اما گزارش های خبری نشان داده اند که واردات پسته ایران آغاز و کار برای رقبا بار دیگر سخت شده است.

کد خبر 21275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =