اجبار شفافیت منشأ ارز واردات

با امضای تفاهم همکاری بین بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران از این به بعد فعالان اقتصادی در زمان اظهار کالا باید منشأ تأمین ارز خود را اعم از سرمایه گذاری خارجی، صادرات و یا اسناد بانکی اعلام کنند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با امضای تفاهم همکاری بین بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران از این به بعد فعالان اقتصادی در زمان اظهار کالا باید منشأ تأمین ارز خود را اعم از سرمایه گذاری خارجی، صادرات و یا اسناد بانکی اعلام کنند تا مشخص شود ورود و خروج ارز از/به کشور به چه گونه ای خواهد بود.

کارشناسان مسایل گمرکی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که در گذشته یکی از چالش های مهم در حوزه تجارت خارجی مشخص نبودن منشأ ارزهای خارجی بوده معتقدند از این مسیر امکانات زیادی از قبیل پولشویی و رانت به وجود آمده و این دستورالعمل جلوی این موضوع را خواهد گرفت. به عقیده آنها مشخص نبودن منشأ ارزهای خارجی گاها به معنای خروج ارز از کشور و عدم ورود کالا به تناسب آن بوده که با تصویب این دستورالعمل این مشکلات برطرف خواهند شد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران سامانه مذکور که قرار بود از ۲۴ خرداد ماه راه اندازی شود یکی از مهمترین اقدامات گمرک ایران در جهت کاهش موارد امکان سوء استفاده از ارز دریافتی برای واردات است که در مدیریت ریسک های تجاری و جلوگیری از جعل اسناد بانکی و همینطور پولشویی تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

بر اساس تفاهم نامه انجام شده میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی از اواخر خرداد ماه سال جاری، ثبت منشأ ارز الزامی شده است، گمرک جمهوری اسلامی ایران با مشارکت با بانک مرکزی صفحه منشأ ارز را راه اندازی کرده است و از این تاریخ تمامی صاحبان کالا ملزم به ثبت اطلاعات منشأ ارز هستند.
بر این اساس صاحبان کالا در زمان اظهاروحتی در زمان انجام تشریفات گمرکی ملزم به اعلام منشاء ارز از طریق پنجره واحد گمرکی شده اند و هر وارده کننده زمانی که می خواهد کالایی را به کشور وارد کند باید منشاء تامین ارز خود را اعلام کند.
صفحه اعلام منشاء ارز از اواخر خرداد ماه سال جاری از طریق پنجره واحد در اختیار همه ذی نفعان و کاربران قرار گرفته و به محض مشخص شدن آن توسط صاحبان کالا در همان لحظه این اطلاعات دراختیار بانک مرکزی قرار می گیرد.بعد از تایید صحت این اطلاعات، اجازه انجام تشریفات بعدی به صاحبان کالا داده می شود ، درغیر این صورت تشریفات متوقف خواهد شد.
این اقدام کمک بزرگی به مدیریت ارز در کشور خواهد کرد و از پولشویی در تجارت خارجی پیشگیری می کند.
همچنین در خصوص ثبت سفارش هایی که پیش از این انجام شده، اطلاعات آنها و اسنادی که رد و بدل شده از طریق بانک مرکزی در اختیار بانک های عامل قرار می گیرد، تا آنها صحت اسناد و یا عدم آن را بررسی کنند.
بر این اساس کلیه وارد کنندگان باید در هنگام انجام تشریفات گمرکی کالا ، محل تامین ارز خود را برای ورود کالا اظهار کنند. این اقدام در راستای ایجاد امکان نظارت بر ورود و خروج ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است و تا قبل از اجرای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی امکان پذیر نبود. بدیهی است فقط بعد از انجام این فرآیند صدور مجوز بارگیری انجام خواهد شد.

کد خبر 21277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =