خودتحریمی داخلی داریم

یک تولیدکننده ایرانی و فعال اقتصادی گفت: برجام به تنهایی نمی تواند شرایط اقتصادی را بهبود دهد و تا زمانی که خود تحریمی داخلی داریم دست آورد ها کارساز نیست

مهدی حاجی بابا در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با فضای کسب و کار در کشور گفت: برخی ها به اشتباه گمان می کنند که رتبه کسب و کار ایران در جامعه بین المللی بعد از برجام بدتر شده و یک جهت دهی و سوتفاهمی را به وجود می آورند، اما تقارن دوران این 2 موضوع الزامی بر وابستگی آنها نیست لذا برجام یک مسئله فراملی بوده اما کسب و کار وابسته به عوامل داخلی است.

حاجی بابا گفت: برجام در زمانی که خودتحریمی داخلی داریم کاربردی ندارد و بعد مهم برجام که وابسته به مسائل داخلی است را می توانیم در آزاد سازی نرخ ارز مشاهده کنیم چرا که اگر نرخ ارز واقعی نشود به دنبال آن باید منتظر واردات بی رویه  و قاچاق هم بشویم.

وی اظهار کرد: نباید انتظار داشت که با برجام همه مشکلات حل شود زیرا خرابکاری هایی که طی هشت سال دولت قبل به وجود آمد به آسانی جبران نمی شود.

حاجی بابا ادامه داد: دولت گذشته رونق کاذبی را به وجود آورد و تزریق نقدینگی بدون پشتوانه و افسارگسیخته ایی روان شد که حالا تاوان آن صمیم های اشتباه پس داده می شود.

به گفته وی، حمایت ضعیف از صنایع داخلی ارتباطی با برجام ندارد، حمایت ها به قدری ناچیز است که برای راه اندازی یک پیشه باید کفش فولادی و عصای آهنی در دست بگیریم تا بتوانیم مجوز های لازم را تهیه کنیم اما برای همین اقدام در کشور های دیگر طی24 ساعت انجام می شود.

حاجی بابا برخی از ضعف های حمایتی را در بخش تولید بررسی کرد و گفت: معضل تسهیلات بانکی همچنان به قوت خود باقی است و متاسفانه در داخل ایران همه صنایع وابسته به سیستم بانکی هستند و سیستم بانکی در 12 سال گذشته سیاستی صحیحی را پیش نگرفته زیرا سرمایه مردم را جذب می کنند و در عوض ارائه به تولیدی ها در بخش های کاذب اقتصادی صرف می کنند و نتیجه این سیاست اشتباه انجماد منابع و کسادی صنایع بوده است.

تولید کننده داخلی عنوان کرد: بهره بانکی در گفتار 18 درصد اعلام می شود اما در هنگام پرداخت به 20 الی 23 درصد هم می رسد، در حالی که صنعتی در ایران نیست که بتواند حیات خود را با این شرایط ادامه دهد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تامین اجتماعی هم از کاستی هایی برخوردار است و مدتی تعدیل های کمی در تامین اجتماعی به وجود آمد اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و با آنکه هزینه های زیادی دارد امیدواریم تصمیمات اخذ شده، عملی شود.

حاجی بابا اعلام کرد: عدم یک پارچگی سیستم مالیاتی داخلی که شامل ارزش افزوده به عنوان پایه کار محسوب می شود دارای ضعف های متعددی است و نبود شفافیت در سیستم پرداخت ها باعث فرار مالیاتی می شود که نهایتا آسیب های جدی را بر دوش تولیدکننده ها باقی می گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نرخ ارز واقعی نیست و به همین دلیل حمایت های تعرفه ای در عمل بی کاربرد بوده و یا تاثیر کمی بر تولید دارد و گاهی همین موضوع به درستی اجرا نمی شود مثلا برای تولیدهای انبوه داخل تعرفه ای نگذاشته اند و یا کالایی که از نظر کیفی مناسب نیست از حمایت تعرفه ای بهره مند می شود.

حاجی بابا تاکید کرد:  حرف از حمایت تولید داخلی و صادرات محوری می شود اما در میدان عملی را برای پیروزی تولیدکننده ها نمی بینیم؛ خیلی از بازار های صادراتی به دلیل شرایط سیاسی حاکم رو به نابودی است که بارز ترین آن را می توان در گذشته که کشور روسیه با ترکیه به مشکل خورد اما ایران نتوانست یک قدم صادراتی مناسبی بردارد و از فرصت استفاده کرد را نام برد.

وی افزود: دولت انتظار دارد که تولیدکننده های داخلی با کشور های دیگر رقابت کنند در حالی که هزینه های کشور رقیب همچون کشور ما زیاد نیست و بسترهای رقابت پذیری در ایران فراهم نشده است و گاهی برخی ها یک جانبه نظر می دهند و معتقدند که هزینه نیروی انسانی اندک است در حالی که در مقابل این موضوع هزاران مخارج دیگر از جمله بهره بانکی می تواند کمر تولیدکننده را خم کند و امکان بقا را سلب کند.

تولیدکننده ایرانی و فعال اقتصادی عنوان کرد: یوزانس و فاینانس باز شده اما نرخ ها همچنان زیاد است و به مقدار و شرایط به گذشته هنوز باز نگشته است.

حاجی بابا خاطرنشان کرد: شرایط رکودی نیاز به تزریق پولی دارد و سیستم اقتصادی که تولید به قدری قوی نیست که بتواند تزریق های مالی را جبران کند شرایط را برای واردات فراهم می آورد.

وی عنوان کرد: دولت در گذشته یک جایزه کوچکی را برای صادرکننده ها در نظر گرفت که مقدار آن حدود 2 درصد ارزش مالیاتی آنها بود اما به مرور زمان آن هم به دلیل کمبود بودجه متوقف و کند شد و کمترین تشویقی که برای صادرکننده ها که تاثیر گذار در ارز آوری و رونق اقتصادی هستند نیز دیگر قطع شد.

حاجی بابا مطرح کرد: من با 30 درصد ظرفیت کار می کنم و خیلی از صنعت گران دیگر هم همانند من فعالیت خود را ادامه می دهند و وقتی شرایط برای نیاز داخلی وجود ندارد به صادرات فکر نمی کنیم.

حاجی بابا ادامه داد: روزنه هایی که برای فرار مالیاتی وجود دارد باید بسته شود تا تولیدکننده بیش از این آسیب نبیند، علاوه بر خرید در فروش اجناس هم این محدودیت وجود دارد و تولیدکننده نمی تواند اعتماد کند و کالای خود را وسیع تر عرضه کند.

وی تاکید کرد: تغیرات لازم باید هر چه سریع تر اعمال شود وگرنه در آینده با مشکلات جدی تری رو به رو می شویم؛ مثلا نرخ واقعی ارز و یا تغییر در سیاست های آن در این برهه زمانی که بیشتر کسب و کار ها در گروی نوسانات ارز است به مراتب سخت تر از دهه های قبلی که درگیری چندانی با حرفه های مختلف نداشت، شده است.

حاجی بابا معتقد است، اقتصاد دولت ها را مجبور به قدم نهادن در مسیر های این چنینی می کند و پیشنهاد می شود هرچه سریع تر دولت با اختیار و هدف گذاری خود پیش گام شود.

وی طی بررسی های خود به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: حال که رکود نسبی در بازار وجود دارد و تقاضا در بازار کم شده بهترین زمان برای اعمال تغییرات لازمه است.

کد خبر 21281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =