سامانه معاملات ارزی بانک ناجی می شود/ تدبیر بانک مرکزی

بانک مرکزی تصمیم دارد با تقویت سامانه معاملات ارزی معاملات ارز و تحولات آن را کنترل کند.

به گزارش اگزیم نیوز، دولت یا بانک مرکزی هنوز به این نتیجه نرسیده که بهتر است برای همیشه پرونده ارز چند نرخی را خاتمه دهد و دلار های تک نرخی را وارد بازار و معاملات کند و بازار را سامندهی کند.

بازار در حال حاضر به قدری آشفته است که حتی با تلنگری برهم زده می شود و دلار را با قیمت های غیرواقعی به دست مردم برساند.

سوگیری بازار به نابسامانی در عرضه و تقاضا تنها به شهروندان و دولت را صدمه می زند و دلالان که منتظر فرصت برای سواستفاده هستند نفع می برند.

زمستان پارسال تلنگری در بازار ارز به وجود آمد که ، بسیاری از تولیدکنندگان و تاجران را نگران کرد و مردم عادی هم در خریدهای روزانه خود دچار تردید شده بودند در حالی که به نظر می‌رسد اگر پرونده ساماندهی نرخ ارز و حرکت به سمت تک‌ نرخی کردن به سامانی برسد، شرایط برای همه بهتر می شود.

بانک مرکزی با راه اندازی سامانه معاملات ارزی تلاش کرده زمینه‌ساز شفافیت و بهبود وضعیت معاملات شود به نحوی که قرار است معاملات ارزی به تدریج به سمت انجام از طریق این سامانه پیش رفته و متناسب با رشد روابط کارگزاری، فعالیتش گسترده شود.

بانک های عضو بازار بین بانکی ارز تهران و بانک مرکزی می توانند به واسطه سامانه معاملات الکترونیکی و یا خرید و فروش ارز، علاوه بر اعلام نرخ اقدام به خرید و فروش اسعار مورد معامله در بازار بین بانکی کند.

آنگونه که بانک مرکزی می گوید، این سامانه جزو پروژه‌های بانک مرکزی و در راستای خرید و فروش ارز به نرخ آزاد و همچنین اجرای ابلاغیه شماره ۱۲۵۶۱۲‌/۵۳۸۸۷ مورخ ۱۲‌/۱۰‌/۱۳۹۵ معاون اول رئیس جمهور و به منظور هدایت عرضه ارز حاصل از کلیه صادرات کالا و خدمات، به بازار ارز کشور است که در مرحله آزمایش قرار دارد.

یک مقام مسئول در نظام بانکی اظهار کرد: هیچگونه محدودیتی از لحاظ حجم معاملات وجود نداشته و برنامه بانک مرکزی، هدایت تدریجی معاملات ارزی به سامانه مذکور متناسب با رشد روابط کارگزاری بانکی است.

همه تمامی بانک‌های عضو بازار بین بانکی ارز تهران به عنوان کارگزار می‌توانند ارز حاصل از صادرات غیر نفتی را از طریق سامانه عرضه کرده و نیازهای ارزی خود را نیز تأمین کنند.

راه اندازی این سامانه ریسک عملیات ارزی فعالان اقتصادی کاهش می دهد، حال باید دید که در چه بازه زمانی، بانک مرکزی این اطمینان را حاصل می کند که همه معاملات ارزی را به سمت ثبت در این سامانه پیش برد و زمینه‌ساز ساماندهی بیش از پیش بازار ارز کشور شود.

کد خبر 21311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =