اولویت با بنگاه های بزرگ یا واحد های کوچک  است؟

اگزیم نیوز در رابطه با اهمیت و اولویت توجه به واحد های کوچک و یا بنگاه های بزرگ طی گفت و گو با ۲ کارشناس اقتصادی بررسی کرد

به گزارش اگزیم نیوز، بنگاه های کوچک و متوسط یکی از نقش آفرین های اصلی سیاست های اقتصاد مقاومتی است که ایجاد تسهیلات در این بنگاه ها اهداف اقتصادی را به سرانجام می رساند.

فرهاد پایدار یکی از کاشناس های فعال اقتصادی در این باره می گوید: بنگاه های تولیدی اعم از کوچک و متوسط یا بزرگ در توسعه اقتصاد اثر ویژه ای دارد و در این میان برخی ها معتقدند که بنگاه های بزرگ تاثیر بیشتری نسبت به واحد های کوچک دارد و عده ای هم به خلاف این موضوع اعتقاد دارند.

پایدار گفت: توجه به هر 2 بنگاه بزرگ و کوچک برای پیشرفت اقتصادی لازم است و بی اهمیتی به هر یک از آنها باعث خسارت به کشور می شود.

وی ادامه داد: بنگاه های صنعتی و تولیدی در هر نوعی انگیزه های اقتصادی نهفته است و جدا سازی هر یک از آنها لنگ ساختن دیگر حوزه ها است البته در این برهه زمانی اولویت با صنابع کوچیک و متوسط است.

به گفته وی، بنگاه های کوچک و متوسط در بومی سازی ظرفیت های درونی و درگیری تمام اقشار برای داشتن اقتصادی مردمی موثر تر است.

پایدار ادامه داد: بنگاه های بزرگ نیاز به سرمایه گذاری های کلان دارند و دولت توانایی حمایت از این بخش ها را دارد که با توجه به این بخش احتمال فاصله گیری از بنگاه های کوچک و متوسط تقویت می شود.

این کارشناس افزود: البته ورود بنگاه های بزرگ، ضریب و زمینه انحصار را فراهم می سازد زیرا کسی توانایی رقابت با چنین غول های صنعتی و اقتصادی را ندارد و در چنین شرایط بنگاه های کوچک منفعل می شوند.

پایدار گفت: سرکوب بنگاه های بزرگ منقطی و عملی نیست و دولت نیاز دارد به بخشی که در حوزه های کلان با توجه به اقتضاء زمان منافع ملی را تحت تاثیر قرار دهد اما این به معنای افسارگسیختگی این بخش نیست.

صدیقه نظم پرور هم یکی از کارشناس های مسائل اقتصادی است که در این باره اظهار نظر کرد: تقسیم بندی اصولی باید به گونه ایی شود که حمایت از هر 2 بخش فراهم ممکن شود اما در حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط ضروری تر به نظر می رسد.

وی افزود: تعبیرعوامانه این موضوع، بنگاههای کوچک و بزرگ را همانند فرزندان یک خانواده است که سرنوشت هر 2 آنها حائز اهمیت است و اساساً شکست تمامی فرزندان اعم از کوچک و بزرگ برای والدین او سخت و غیر قابل تحمل است اما به هر ترتیب در مقام قیاس، با وجود عزیز بودن تمامی فرزندان،فرزند کوچک تر نیازمند حمایت هر چه بیشتر است.

نظم پرور گفت: کشور های قدرتمند همچون آلمان، ژاپن، کره و غیره با حرکتی پیمایشی به صنایع کوچک و متوسط اهداف اقتصادی دست یافته اند.

به گفته این کارشناس، بنگاه های کوچک علاوه بر خروجی زیاد مدیریت آسانی هم دارند که این برتری توجه بسیاری از کشور های پیشرفته را به خود جلب کرده است.

 وی تصریح کرد: دستاورد های بنگاه های کوچک در مقایسه با بنگاه های صنعتی بزرگ ناچیز است اما در سطح فراگیر خروجی واحد های کوچک ارزنده تر است.

نظام پور گفت: حمایت های مالی بستر ساز جذب سرمایه گذار و مشوق های صادراتی است و با اهمیت به این موضوع شکوفایی صنعتی و اقتصادی کشور با سرعت بیشتری پیش می رود و نتایج حاصل به سیاست اقتصاد مقاومتی نزدیک تر است.

کد خبر 21312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =