سامانه EPL گمرک فساد را کاهش داده است

سعید یوسف زادگان: اين سيستم يك تغيير بزرگ در راستاي الكترونيكي شدن خدمات گمركي و همچنين كاهش زد و بند و ايجاد فساد به شمار مي آيد، در واقع سيستم فوق توانسته كمك بزرگي در جهت سهولت كار بازرگانان و ترخيص كاران باشد

نايب ريیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن قزوین در گفتگو با اگزيم نيوز با اشاره به سيستم الكترونيك جديد گمرك گفت: گمرك مدتي است سيستم تازه اي را تحت عنوان سامانه اي پي ال( EPL ) جايگزين كارشناسان ترخيص كالا كرده و با اجراي آن تعدادي از نيروهاي گمرك كاهش يافته است.

به گفته سعید یوسف زادگان اين سيستم يك تغيير بزرگ در راستاي الكترونيكي شدن خدمات گمركي و همچنين كاهش زد و بند و ايجاد فساد به شمار مي آيد، در واقع سيستم فوق توانسته آنچنان كه بايد در راستاي اهدافش حركت كند تا كمك بزرگي در جهت سهولت كار بازرگانان و ترخيص كاران باشد.

وي ادامه داد: به عبارت ديگر سامانه اي پي ال يك نوع سيستم اتوماسيون اداري موجود در گمرك است كه به صورت يكپارچه و واحد در گمركات سطح كشور فعال است و اين امكان را به كاربر مي دهد تا به صورت مجازي با كارشناس خود در ارتباط قرار گرفته و مراحل ترخيص كالا را طي كند.

نايب ريیس اتاق بازرگانی قزوین افزود: اما به دليل نقص هايي كه دارد باعث بروز موانعي تازه بر سر راه فعالان حوزه گمرك و بنادر شده است. به عبارت ديگر اين سيستم مشكلات گوناگوني براي ترخيص كاران به وجود آورده است. اصلي ترين مشكلي كه ترخيص كاران با ان دست و پنجه نرم مي كنند بحث قطعي مكرر سيستم است كه گاه باعث مي شود چندين روز كار به تاخير بيفتد. از سوي ديگر علت اين مشكل را مي توان در عدم وجود پهناي باند مناسب جستجو كرد كه باعث افت سرعت اينترنت و قطع و وصلي سيستم مي شود. همچنين هجوم متقاضيان به سايت نيز مزيد علت اين چالش نيز به شمارمي آيد.

يوسف زادگان اضافه كرد: از ديگر چالش ها مي توان به عدم وجود پشتيباني 24 ساعته براي اين سيستم اشاره كرد، به بيان ديگر اگر سيستم با مشكلي مواجه شود پشتيباني مطلوب و به موقع مي تواند در رفع آن موثر باشد اما در حال حاضر چنين اقدامي وجود ندارد.

وي تصريح كرد: به همين دليل كالا و كاميون باري مدتها بايد گرفتار و درگير باشند تا مجوز ورود و خروج اخذ كنند كه اين عامل موجب سردرگمي شركت ها نيز مي شود و از سوي ديگر اين مساله هزينه هاي هنگفتي را به كل سيستم و همچنين براي منافع ملي ايجاد مي كند.

نايب ريیس اتاق بازرگانی قزوین اظهار كرد: مي توان ادعا كرد اين طرح مي تواند تخلفات را به صفر برساند و به بهترين نحو ممكن در اختيار سيستم گمركات كشور قرار گيرد تا علاوه بر افزايش درآمد گمرك و در سطح وسيع تر درآمد دولت، داد و ستدها به قانوني ترين شكل ممكن به سرانجام برسد در صورتي كه چالش هاي ذكر شده مرتفع شود.

 نايب رييس پيشين كميسيون وادات در خصوص چالش بعدي گفت: عدم اطلاعات كافي هماهنگي كارشناسان مجازي نسبت به كالاهاي اظهاري در گمركات مختلف موجب شده زمان ترخيص كالا طولاني تر شود و ثبت سفارش چندين روز زمان برد. در صورتي كه در گذشته گزارشات روي كاغذ بود شايد وقت گير بود اما اكنون نيز با همان شرايط روي سيستم داريم و همانند همان زمان ممكن است ساعت ها بلكه روزها منتظر جواب رييس و گاهي معاونت آن باشيم.

يوسف زادگان ادامه داد: حتي گاهي تغييراتي در سيستم داده مي شود كه عوامل گمركي از آن آگاه نبود و اطلاع رساني نده است. به عنوان مثال برخي كالاها توسط كارشناس استاندارد مورد تاييد قرار نمي گيرد چرا كه تيك آن در سيستم حذف شده است و نمي توان براي آن مجوز صادر كرد. بدين ترتيب با توجه به اينكه سامانه هاي الكترونيكي هر روز دستخوش تغييراتي مي شوند از اين رو نياز است تا دوره اي را به منظور ارائه آموزش هاي بيشتر براي استفاده از سيستم گمرك براي كارشناسان مجازي و شركت هاي حمل و نقل برگزار شود تا در صورت بروز مشكل راهكار رفع آن نيز را بدانند.

نايب ريیس اتاق بازرگانی قزوین در خصوص كوتاه تر كردن زمان عمليات ترخيص كالا گفت: براساس مقرارت گمرك بايد كالا طي دو الي سه روز تخيص شود با اين حال ديده مي شود كه پرونده هايي 6 ماه تا يك سال در گمرك مانده و همچنان ترخيص نشده اند.

يوسف زادگان در خصوص موازي كاري گمرك به دليل اينكه زير مجموعه وزارت اقتصاد و وزارت صنعت قرار گرفته است، گفت: اگر منطقي نگاه كنيم وظيفه گمرك تعامل، نظم بخشي و ساماندهي به صادرات و واردات كشور است نه كسب درآمد؛ بدين ترتيب گمرك مي بايستي زيرمجموعه وزارت بازرگاني قرار گيرد.

کد خبر 21316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =