رشد ۴۰۰ تومانی محصولات فولادی در تیر ماه

محمد آزاد گفت: خرداد ماه هر کیلو آهن را حدود هزار و ۳۰۰ خریداری می کردند اما در ماه تیر هر کیلو بیشتر از هزار و ۶۰۰ تومان معامله می شود و بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان گرانی در هر کیلو گرم در مقاطع فولادی داشته ایم

رییس اتحادیه آهن فروشان کشور در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با شیب صعودی برخی از محصولات فولادی گفت: قیمت ها تا یک ماه گذشته در حال افزایش بود و حالا روال صعودی آن متوقف شده و برخی ها دلیل افزایش آن برهه زمانی را به صادرات ربط می دهند در حالی که تنها دلیل صادرات نبود و برهان اصلی گرانی را می توان در گرانی مواد اولیه ای همچون سنگ آهن، آهن اسفنجی، شمش آهن و سایر مواد اولیه دانست.

محمد آزاد ادامه داد: خرداد ماه هر کیلو آهن را حدود هزار و 300 خریداری می کردند اما در ماه تیر هر کیلو بیشتر از هزار و 600 تومان معامله می شود و بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده حدود 300 الی 400 تومان گرانی در هر کیلو گرم در مقاطع فولادی داشته ایم.

آزاد خاطر نشان کرد: چند سالی است که ساخت و سازها و بازار مسکن راکد مانده و با توجه به این موضوع مردم انتظار گرانی در این بخش را نداشته اند اما عوامل متعدد خارجی سایه بر قیمت های این محصولات انداخته است.

وی افزود: بازار داخلی کشور به دلیل رکود دچار مشکل شده و در این میان تولیدکننده ها برای فروش محصولات خود یک روزنه برای صادرات پیدا کرده اند و قیمت ها هم سعی در رسیدن به مقدار جهانی دارند.

آزاد تصریح کرد: مرز ها برای واردات و در عین حال صادرات باز است و در حال حاضر میزان صادرات افزایش یافته و طبق علم اثباتی اقتصاد، زمانی که صادرات بیش از یک مقداری شود قیمت ها در داخل زیاد می شوند.

به گفته رئیس اتحادیه آهن فروشان، خوشبختانه قیمت های بازار داخلی چند روزی است که کاهش یافته و نگرانی ها بر طرف شده است.

وی با توجه به برخی از شنیده ها مبنی بر اینکه شورای فولاد اروپا عوارض صادراتی را افزایش داده، گفت: صادرات ورق گرم نسبت به مصرف داخلی آن بیشتر است و قیمت صادراتی هم نسبت به نرخ جهانی کمتر است و به همین دلیل شورای فولاد اروپایی تعرفه های گمرکی را افزایش داده تا کارخانه های آنها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

آزاد اعلام کرد: سیاستی که شورای فولاد اروپایی پیش گرفته به نفع آنها است و ایران هم باید از این اقدام آنها الگو برداری کند و برای واردات هر نوع کالا تعرفه ای قرار دهد که قیمت تمام شده اجناس وارداتی برای مصرف کننده خرد بیشتر از محصولات داخلی شود تا استقبال از کالای ایرانی کاسته نشود.

وی ادامه داد: ظرفیت صادرات فولادی ایران طی چند سال اخیر حدود 5 میلیون تن و تولید هم حدود 18 الی 19 میلیون تن بوده اما در چند سال اخیر که بازار داخلی رونق نداشت مقدار آن کمی کاهش داشته است.

آزاد گفت: پیش بینی می شود تا سال 1404 میلادی به ظرفیت تولید و صادرات 55 میلیون تنی برسیم و این حجم از چشم انداز های بیست ساله است که رسیدن به این مقدار شاید سخت به نظر بیاید اما در حقیقت اگر دولت مردان بافت های فرسوده را نوسازی کنند و استحکام بخشی را ملاک قرار دهد با توجه به اینکه رتبه ایران در تولید فولاد چهاردهم است امکان اینکه به مرز 30 میلیون تن برسیم وجود دارد.

وی تصریح کرد: بازار خارجی را نباید از دست بدهیم اما نظارت بر شیوه و مقدار صدور نیاز است که با اعمال دقت نظر ها امکان دست یابی به اهداف و چشم انداز ها وجود دارد.

آزاد خاطرنشان کرد: بازار فولاد باید مقام سازی و تقویت شود زیرا فولاد بزرگترین و مهمترین سرمایه کشور پس از نفت است و اقتصاد مقاومتی باید طوری اجرا شود که مصرف کننده داخلی و خارجی تولید ایران را ترجیح دهند.

وی عنوان کرد: توافق هایی با اداره امور مالیاتی شکل گرفته که مشکلات پرداخت ارزش افزوده این صنف را حل کرد و تولیدی هایی که به این دلیل ناچار به پذیرش تعطیلی شده بودند به این حرفه بازگشتند.

رئیس اتحادیه آهن فروشان اذعان کرد: میلگرد از دسته محصولاتی است که یبشترین صادرات را دارد و  به کشور هایی همچون عراق و دیگر شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس، افغانستان و کشورهای استقلال یافته آسیای میانه صادر می شود.

به گفته وی، مقدار زیادی لوله و پروفیل که از صنایع تبدیلی کشور محسوب می شود میزان صادرات چشم گیری دارد و این محصول وطنی طرفداران زیادی در سراسر دنیا به خود جذب کرده است.

آزاد گفت: شنیده ها حاکی از صادرات هشت میلیون تنی است که این مقدار با توجه به توانایی های ایران دشوار نیست بلکه امکان صدور تا حدود 10 میلیون تن هم وجود دارد.

کد خبر 21332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =