هم‌پیمانی استارت‌آپ‌ها در اتاق تهران

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در نشستی میزبان صاحبان بنگاه‌های دانش‌بنیان و فعالان کسب‌و‌کارهای استارت‌آپی بود که آمده بودند تا گره‌های ریز و درشت کارشان را با مدیران اتاق تهران و نمایندگان بخش‌ خصوصی در میان گذاشته و راه چاره‌ای برای باز کردن آن بیابند

جوانانی که به دعوت معاونت کسب‌و‌کار اتاق تهران به اولین جلسه کارگروه شرکت‌های نوین و دانش‌بنیان آمده بودند، از هر ایده خلاقانه‌ای برای کسب درآمد و تحقق بلندپروازی‌های خود استفاده کرده بودند؛ یکی به سراغ کسب‌و‌کارهای خانگی رفته بود و عرضه و فروش محصولات غذایی را به شکلی خلاقانه به دنیای اینترنت گره زده بود. دیگری به عرضه راهکارهای پرداخت مالی در فضای مجازی پا گذاشته و از این راه نام و نانی برای خود و چند جوان دیگر به هم زده بود.

در این گردهمایی البته جای برندهای نام‌آشنا خالی نبود و نمایندگان این بنگاه‌ها نیز به اتاق تهران آمده بودند تا در کنار تازه‌واردها از تجربیات خود در این عرصه بگویند و اینکه پای آنان نیز هنوز در لا‌به‌لای موانع و دست‌اندازها می‌لنگد.

با این حال، چه آنهایی که خبره کسب‌و‌کارهای نوین و خلاقانه شده‌اند و برندشان حالا چندین میلیارد تومان ارزش پیدا کرده است و چه کسانی که با ایده‌های کوچک خود برای جهش به دنیای استارت‌آپ‌ها خیز برداشته‌اند، همگی در یک نقطه مشترک ایستاده‌ و اصرار دارند که چگونه می‌توان در اقتصاد ایران، باد را به پرچم کسب‌و‌کار‌های نوین وزاند. آنان برای این منظور، در (درب) اتاق بازرگانی تهران را کوبیده‌اند تا در اتفاقی نو، پیوند خود با پارلمان بخش‌خصوصی را محکم کنند.

این در حالی است که معاونت کسب‌و‌کار اتاق تهران در تلاش است تا علاوه بر حمایت از کسب‌و‌کارهای سنتی و کمک به رفع موانع و مشکلات واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و تجاری، از کسب‌و‌کارهای نو و دانش‌بنیان نیز غافل نشده و کمک کند تا فعالان این عرصه نیز توان ادامه فعالیت و دستیابی به توسعه و پویایی را داشته باشند.

به همین منظور، این معاونت اقدام به ایجاد کارگروه شرکت‌های نوین و دانش‌بنیان در اتاق تهران کرده است تا با هم‌فکری صاحبان بنگاه‌های این بخش، مسیر تسهیل کسب‌و‌کارهای نوین را پیدا کرده و اجازه ندهد چراغ فعالیت‌های این بخش که چند سالی است در ایران روشن شده، خاموش شود.

 در اولین جلسه کارگروه شرکت‌های نوین و دانش‌بنیان، معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران به همراه مدیران کسب‌و‌کار نوین، خدمات مالیاتی، خدمات بیمه و مشاوران این معاونت پای صحبت‌های استارت‌آپ‌ها و صاحبان بنگاه‌های دانش‌بنیان نشستند و پس از نزدیک به سه ساعت گفت‌و‌گو، در گام نخست تعامل و همکاری‌ها، بر سر ایجاد پنج کارگروه مشترک در اتاق تهران به توافق رسیدند.

در این جلسه همچنین، رضا پدیدار و حسن فروزان‌فرد دو عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز حضور داشتند و از آمادگی هیات نمایندگان برای حمایت از قدرت‌یابی کسب‌و‌کارهای نوین در کشور خبر دادند.

 

اتاق تهران؛ پل ارتباطی استارت‌آپ‌ها و صاحبان سرمایه

معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران در این نشست، یکی از ماموریت‌های این اتاق را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و شناسایی و رفع چالش‌های پیش روی فعالان این عرصه عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، هومن حاجی‌پور یکی از آفت‌های موجود بر سر راه رشد و توسعه کسب‌و‌کارهای نو را صدور انواع مجوزها برای فعالیت‌های این بخش دانست و گفت: برخلاف برخی دستگاه‌های دولتی، اتاق بازرگانی تهران بنا ندارد که خود را متولی شرکت‌های دانش‌بنیان بداند و این اتاق به هیچ‌وجه قائل به صدور انواع مختلف مجوزها به کسب‌و‌کارهای نوین نیست چرا که یکی از موانع جدی بر سر راه توسعه بنگاه‌های این حوزه، وجود مجوزها است.

وی با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار، افزود: این قانون همچنان از حیث حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان، دارای ایراد و اشکال است از این رو، اتاق تهران در تلاش است تا با مشورت صاحبان این کسب‌و‌کار و حضور در مجامع تصمیم‌گیری کشور، ضعف‌ها و کاستی‌های موجود در این قانون را اصلاح کند.

معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران، یکی از سنگ‌های پیش پای کسب‌و‌کارهای نوین در کشور را تامین منابع مالی و جذب سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: اتاق تهران در حال حاضر به مکان مناسبی برای اجتماع سرمایه‌گذاران تبدیل شده است و این اتاق می‌تواند پل ارتباطی میان استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با صاحبان سرمایه و بازار باشد.

حاجی‌پور همچنین اتاق تهران را تریبونی برای بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: با استفاده از توان و ابزارهایی که اتاق بازرگانی تهران در اختیار دارد، مانند شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی، می‌توان پیشنهادهای فعالان کسب‌و‌کارهای نو که مبتنی بر قانون باشد را پیگیری کرد و به نتیجه رساند.

 

آمادگی اتاق تهران برای تسهیل در کسب‌و‌کارهای نوین

مدیر کسب‌و‌کار نوین اتاق تهران نیز طی سخنانی، تسهیل فضای کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان و ورود به توانمندسازی این شرکت‌ها را دو ماموریت جدی اتاق تهران و به ویژه معاونت کسب‌و‌کار این اتاق بیان کرد.

امید هاشمی همچنین، هم‌گامی برای رشد و توسعه کسب‌و‌کار نوین در کنار فضای کسب‌و‌کار سنتی کشور را از جمله سیاست‌های مدون اتاق تهران عنوان کرد و افزود: اتاق تهران قائل به تخریب خلاق نیست و بر این باوریم که رشد و رونق کسب‌و‌کارهای نو و سنتی در کشور در یکدیگر گره خورده است.

وی ایجاد و تشکیل کارگروه‌های مشورتی در اتاق تهران با حضور اعضای منتخب هیات نمایندگان و مدیران این اتاق و نمایندگانی از بنگاه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را گامی بلند در تدوین و ارائه خدمات اثرگذار پارلمان بخش‌خصوصی به بنگاه‌های این بخش عنوان کرد.

پیمان دارابیان مدیر خدمات مالیاتی اتاق تهران نیز طی سخنانی، از آمادگی این واحد برای ارائه مشاوره‌های مالیاتی به صاحبان بنگاه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها خبر داد. وی با بیان اینکه قوانین مالیاتی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر دانش‌بنیان و کسب‌و‌کارهای خلاقانه نیاز به بازنگری دارد، افزود: صاحبان بنگاه‌های این بخش می‌توانند نظرات و راهکارهای خود را با معاونت کسب‌و‌کار اتاق تهران در میان گذاشته و با چکش‌کاری پیشنهادها، می‌توان از ظرفیت بالای اتاق تهران برای عملیاتی کردن آن اقدام کرد.

محمد جعفری مشاور خدمات بیمه اتاق تهران نیز حضور نمایندگان این اتاق در هیات‌های حل اختلاف را از جمله ظرفیت‌های بالقوه اتاق تهران برای فعالان بخش خصوصی عنوان کرد و یادآور شد که صاحبان بنگاه‌های دانش‌بنیان نیز می‌توانند از این ظرفیت برای رفع مشکلات خود استفاده کنند.

 

حمایت هیات نمایندگان از دانش‌بنیان‌ها

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از فعالان صنعت نفت و گاز کشور نیز در جمع صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان، از ضرورت خروج دولت از بنگاه‌داری سخن گفت و اینکه هیات نمایندگان اتاق تهران برای حمایت از بنگاه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها آمادگی کامل دارد.

رضا پدیدار با بیان اینکه سال‌ها است که دولت بیش از 80 درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد، افزود: زمان آن فرا رسیده است که دیوارهای دولتی بر سر راه کسب‌و‌کارهای قانونی را تخریب کرد و بخش خصوصی در این راه، مسر و یکصدا است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، یکی از مشکلات جدی که بنگاه‌های دانش‌بنیان با آن رو به رو هستند را دستورالعمل‌ها و برخی قوانین مالیاتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سازمان امور مالیاتی، همچنان تمایزی میان شرکت‌های سنتی و بنگاه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها وجود ندارد که این نگاه باید با کمک اتاق بازرگانی و همراهی شرکت‌های فعال در این عرصه، اصلاح شود.

دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز یکی از تعهدات اعضای این هیات در دوره هشتم را تلاش برای باز شدن فضای اقتصادی کشور به روی کسب وکارهای نوین عنوان کرد و گفت: با این وجود، همچنان جای نمایندگان کسب‌و‌کارهای نوین در اتاق بازرگانی تهران خالی است و باید تلاش کرد تا فعالان این عرصه در پارلمان بخش خصوصی دارای کرسی و جایگاه رسمی شوند.

حسن فروزان‌فرد، تاسیس انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط با کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان را ضروری دانست و افزود: با ایجاد تشکل‌های این بخش، قدرت چانه‌زنی و تعامل با دولت برای بنگاه‌های این بخش فراهم خواهد شد.

به اعتقاد وی، حضور قدرتمند تشکل‌های مختلف در عرصه فعالیت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در نهایت می‌تواند به تشکیل فدراسیون کسب‌و‌کارهای نوین در اتاق بازرگانی ایران ختم شود که وزنه سنگین و قابل اتکایی برای فعالان این بخش خواهد بود.

 

صاحبان استارت‌آپ‌ها چه گفتند؟

در ادامه این جلسه، برخی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان استارت‌آپ به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

بهمن افتخاری، عضو هیات مدیره اتحادیه صنایع هوا و فضای ایران، چالش‌برانگیزترین حوزه فعالیتی این شرکت‌ها را نبود سرمایه کافی و نیز مشکلات مربوط به تجهیز دفتر بنگاه‌ها عنوان کرد. وی همچنین نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در به روزرسانی و بالابردن تکنولوژی بخش خدمات هوایی کشور را کلیدی دانست و افزود: در حالی سهم جهان از صادرات محصولات و خدمات هوایی و فضایی به منطقه غرب آسیا نزدیک به 8 میلیارد و 600 میلیون دلار در سال است که سهم ایران از این بخش تنها 8600 دلار است.

یکی دیگر از کارآفرینان عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان، وجود رانت‌های دولتی برای برخی از شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت را یکی از چالش‌های جدی برای کسب‌و‌کارهای نو عنوان کرد و افزود: دولت می‌تواند سالانه به طور متوسط تا 30 درصد پروژه‌های خود را به شرکت‌های نوپا و تازه تاسیس که زیر پنج سال قدمت دارند، واگذار کند تا به این ترتیب، بنگاه‌های این عرصه بتوانند توان خود را افزایش دهند. تشکیل کمیته ارزش‌گذاری بنگاه‌های دانش‌بنیان در اتاق تهران نیز اقدامی ضروری به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بر مقوله آموزش و ارتقای دانش فعالان این بخش تاکید کرد و در این زمینه، همراهی اتاق بازرگانی تهران را خواستار شد. وی همچنین خلا وجود نهادی به منظور حمایت از استارت‌آپ‌ها در کشور و ایجاد چتر حمایتی برای فعالان این بخش را گوشزد کرد.

دیگر فعال اقتصادی در حوزه استارت‌آپ‌ها نیز عدم توانایی بنگاه‌های این عرصه برای دریافت کد اقتصادی را یکی از چالش‌های پیش روی فعالان کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان عنوان کرد و یادآور شد که در حال حاضر، اصرار برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی برای دریافت مجوز از سوی بنگاه‌های دانش‌بنیان به معضلی جدی برای ادامه حیات این بخش تبدیل شده است.

یکی دیگر از جوانان فعال در عرصه استارت‌آپ نیز با اشاره به برپایی نمایشگاه الکامپ طی ماه گذشته در تهران، گفت: در نمایشگاه امسال بیش از 200 شرکت در قالب فعالیت‌های استارت‌آپی مشارکت داشتند که با توجه به عدم توجه دولت به این بخش و مشکلاتی که بنگاه‌ها با آن دست به گریبان هستند، به طور قطع ادامه حیات آنان به نمایشگاه سال آینده قد نخواهد داد و یا آنکه شاهد آن خواهیم بود که بسیاری از این شرکت‌ها، دولتی می‌شوند.

 

تشکیل پنج کارگروه مشورتی

در پایان اولین جلسه کارگروه شرکت‌های نوین و دانش‌بنیان، پس از شور و مشورت میان معاون و مدیران امور کسب‌و‌کار اتاق تهران و صاحبان بنگاه‌های دانش‌بنیان، تشکیل پنج کارگروه مشترک برای ادامه گفتمان و هم‌فکری‌ها به سرانجام رسید.

به این ترتیب، تشکیل کارگروه‌ مقررات‌زدایی و مجوززدایی، کارگروه مالیات و تامین اجتماعی، کارگروه نهادسازی در اتاق تهران، کارگروه فین‌تک‌ها و کارگروه خدمات مورد موافقت طرفین قرار گرفت و مقرر شد با معرفی اعضای هر یک از این کارگروه، فعالیت رسمی آن آغاز شود.

 

 

 

 

کد خبر 21337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =