دستیابی به خودکفایی در تولید شکر دور نیست

محمود حجتی گفت: مجموع سعی و خطا و نهاد سازی در رسیدن به این مرحله مسیر پیش رو را برای ما روشن کرده است. ارزش افزوده و اشتغالزایی و آثار اقتصادی رشد این صنعت چشمگیر است و نباید در این مرحله متوقف شویم. بر این باورم که اگر در ۴ سال آینده با همین روند ادامه دهیم می توانیم در تولید شکر خودکفا شویم

به گزارش اگزيم نيوز، جشن ملی شکر با حضور وزیر جهاد کشاورزی،غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و جمعی از مسئولان و فعالان عرصه تولید شکر و کشاورزی در محل اتاق بازرگانی برگزار شد.

در این همایش محمود حجتی، وزیر کشاورزی ضمن تشکر و قدردانی به پاس دستیابی به رشد بی سابقه در تولید شکر در کشور گفت: نباید با رسیدن به این موفقیت کار را نیمه تمام گذاشت. لازم است تجربه ای که در این مسیر بدست آمده را مدون کرده و فراز و نشیب های این صنعت 120 ساله را بررسی کنیم. باید مشکلات پیش آمده را آسیب شناسی کرده و در ادامه مسیر از این تجریبات استفاده کنیم.

حجتی افزود: مجموع سعی و خطا و نهاد سازی در رسیدن به این مرحله مسیر پیش رو را برای ما روشن کرده است. ارزش افزوده و اشتغالزایی و آثار اقتصادی رشد این صنعت چشمگیر است و نباید در این مرحله متوقف شویم. بر این باورم که  اگر در 4 سال آینده با همین روند ادامه دهیم می توانیم در تولید شکر خودکفا شویم.

وی به مشکلات صنعت قند وشکر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در اقلام اساسی ما بازارمان را با صفر ریال تعرفه در اختیار صنعت کشورهای دیگر قرار داده ایم. ناهنجاریهای مدیریتی در اینباره ادامه دارد. بازار یک امتیاز برای کشورها محسوب می شود که ما به راحتی آن را به کشورهای دیگر واگذار کرده ایم.

محمود حجتی به برنامه های پیش رو برای ارتقا تولید شکر اشاره کرد و گفت: کاهش سطح زیر کشت از 170 هزار هکتار به 110 هزار هکتار به معنی کاهش مصرف آب است که با توجه به مساله کم آبی در کشور دستاورد بزرگی است. پیرو این موضوع امروز کشت پاییزه چغندر با سیستم های نوین آبیاری و بهره مندی از بارشهای طبیعی میزان مصرف أب را به یک چهارم تقلیل داده است.

وی امتیاز اقلیم درکشاورزی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه کشور ما از نعمتهای خدادادی بسیاری بهره مند است که نه تنها در صنعت شکر بلکه در بسیاری از صنایع  ظرفیت های بالقوه بسیاری برای شکوفایی دارد. عامل محدود کننده برای کشت بحث کارخانه های قند است که غالبا در مناطق گرم کشور قرار دارند و درآینده باید برای سرپا نگه داشتن  و توسعه آنها فعال تر عمل کنیم.

 وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد: حجم نیاز به شکر را در آینده نزدیک تامین شود. وی افزود: اگر اشتباه در سیاست گذاریها نبود شاید امروز ما نیازمند 500-400 هزار تن شکر نبودیم. اعمال تعرفه صفر برای واردات یک فاجعه برای صنعت شکر بود. به هر حال نباید ناامیدبود ما توان رسیدن به خودکفایی در این عرصه را داریم. گلوگاه این صنعت کارخانه جات هستند که محتاج تجهیز و به روز رسانی هستند.

حجتی به موضوع نیاز کشور به روغن نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ما در بحش روغن نیز وضعیتمان خوب نیست و تنها 7-6 درصد خودکفایی داریم. 90 درصد نیازکشور به روغن نمی تواند همیشه وارد شود و باید برای آن چاره اندیشی کرد. بخش کشاورزی ظرفیت های بسیار خوبی برای کار در این زمینه دارد. پیش بینی کرده ایم که بیش از 300 هزار تن در تناوب کشت گندم به کلزا اختصاص دهیم که هم افزایش تولید گندم را به دنبال دارد و هم نیاز به دانه روغنی را بر طرف می کند. خوشبختانه رکورد برداشت 5/9تن کلزا در هکتار و استحصال 3/4 درصد استحصال روغن موفقیت بی نظیری است که در کرمانشاه بدست امده و بیانگر توان و ظرفیت ما برای رشد صنعت روغن در کشور است.

  

کد خبر 21338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =