بهره وری رمز تولید پایدار

محمد نهاوندیان گفت: اینکه دولت با پول نفت اشتغالزایی کند یک تفکر اشتباه است و باید برای رسیدن به رشد اقتصادی به بهره وری دست یافت و تکیه بر منابع موجود داشت چرا که دستاوردهای مطلوب در عرصه تولید و صنعت همواره حاصل بهره وری بوده اند.

 به گزارش اگزیم نیوز محمد نهاوندیان در مراسم جشن ملی تولید شکر، این رشد بی نظیر را مرهون همت بارورشده و یک عزم خردمندانه دانست و گفت: دستاوردی که امروز حاصل آمده از یک حرکت جمعی همدلانه نشات گرفته که چند سال قبل همزمان با ایجاد فضای مساعد در کشور قبل آغاز شد.  و امروز می توان بعنوان تجلی همکاری سازنده بین دولت و بخش خصوصی از آن یاد کرد.

نهاوندیان گفت:  بخش کشاورزی ما براساس گزارشات ارائه شده توانسته است در تولید چغندر، قند و شکر عملکرد مناسبی داشته باشد و تولید این محصول را از 31 تن در یک سال به 53 تن در سال 85 برساند که مایه مباهات است.

وی افزود: در طول برنامه های گذشته در بخشهای دیگر نتوانستیم شاهد افزایش بهره‌وری مناسبی باشیم حال آنکه که باید یک سوم رشد از محل افزایش بهره‌وری بدست می آید.گزارش امروز نشان می‌دهد افزایش بهره‌وری در کشور امری شدنی است و می‌توان بازدهی را بالا برد.

نهاوندیان اذعان داشت: در بخش کشاورزی افزایش بهره وری تنها محدود به چغندر قند نیست بلکه در بخش تولید گندم نیز راندمان بالا رفته است و با وجود اینکه سطح زیرکشت افزایش نیافته میزان استحصال افزایش یافته است و این رمز و کلید رشد اقتصادی پایدار است.

وی نقش مرکز مطالعات آب و کشاورزی اتاق بازرگانی در بهبود راندمان بخش کشاورزی را مهم دانست و گفت: نگاه به برنامه های توسعه ای  در مرکز مطالعات آب و کشاورزی در اتاق بازرگانی یک نگاه بلند مدت است و برخلاف آنچه که در مورد بخش خصوصی تصور می شود، بخش خصوصی در ای مورد نگاه بلند مدت دارد.

نهاوندیان توقع اشتغالزایی از دولت را نادرست دانست دانست و گفت: اینکه دولت با پول نفت اشتغالزایی کند یک تفکر اشتباه است و باید برای رسیدن به رشد اقتصادی به بهره وری دست یافت  و تکیه بر منابع موجود داشت چرا که دستاوردهای مطلوب در عرصه تولید و صنعت همواره حاصل بهره وری بوده اند.

 محمد نهاوندیان در ادامه به خطر بهره برداری بی رویه از منابع آب و انهدام زبیعت اشاره کرد و گفت: بحران آب مسئله جدی در کشور به حساب می‌آید و در واقع اگر این فاجعه ادامه پیدا کند منجر به نابودی مخازن تحت‌العرض می‌شود و با نابودی این منابع دیگر امکان ذخیره‌سازی دوباره حتی با افزایش میزان بارندگیها وجود نخواهد داشت و در واقع یک انهدام طبیعت صورت می‌گیرد. خوشبختانه در دولت یازدهم به موضوع آب بیشتر از گذشته توجه شده است و امیدواریم که این توجه در دولت دوازدهم نیز ادامه پیدا کند و نهضت بهینه‌سازی، بهره‌برداری از منابع آبی باید در همه بخش‌ها باشد.

وی توقع بیش از اندازه از دولت را باعث ناکامی دانست و اظهار داشت: دولت نمی‌تواند شغل دولتی برای همه ایجاد کند و منابع درآمد دولت در دهه‌های اخیر از منابع نفتی کاهش یافته است و نباید فراموش کرد که تکیه بر پول نفت برای رفع مشکلات یک اشتباه بزرگ است و نمی توان با بودجه عمرانی دولت اشتغالزایی کرد.

نهاوندیان گفت: با حمایت دولت از محیط کسب و کار  و نظارت بر آن می توان فضایی فراهم کرد تا  بخش خصوصی بتواند با عدالت کار کرده و زنجیره‌های تولید و عرضه را ایجاد کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: بخش خصوصی نباید از برنامه‌ریز‌های 10 تا 30 ساله هراس داشته باشد و این دولت است که می‌تواند امنیت سالم برای سرمایه‌گذاران را ایجاد کند. ایجاد بازار مناسب در رونق تولید و افزایش اشتغال ببسیار ضروری است  چرا که اشتغال پایدار و تولید در گرو داشتن بازار مناسب است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به صحبتهای خود با روحانی درباره نقش شورای گفت‌وگو در دولت دوازدهم گفت: براساس صحبت‌های صورت گرفته با رئیس جمهور به دنبال افزایش نقش‌آفرینی شورای گفت‌‌وگو در دولت دوازدهم هستیم.

 

کد خبر 21339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =