صادرات میوه به قطر در انتظارهواپیمای کارگو

کمترین انتظار این است که هواپیمایی ملی ما به کارگو مجهز شوند، درحالیکه۰ اجاره هواپیما گران است. کارگوهای موجود با قیمت گران اجاره شده‌اند

قطع روابط سیاسی قطر با هم‌پیمانان همیشگی‌اش عربستان و به دنبال آن امارات متحده عربی، فرصتی اقتصادی برای ایران بود. فرصتی برای صادرات محصولاتی که پیش از آن بازار آن در اختیار دیگر کشورها قرار داشت. میوه و سبزیجات اصلی‌ترین نیاز قطر از ابتدای آغاز تحریم‌ها بود. حالا باگذشت بیش از یک ماه از بحران سیاسی قطر ایران چگونه از این فرصت استفاده کرده است؟

صدرالدین نیاورانی، نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ایران دراین‌باره گفت: در ابتدای تحریم قطر توسط عربستان و امارات متحده عربی موقعیت استثنایی برای کشور ما فراهم شد. هیچ کشوری در این بازار حضور نداشت، نه ترکیه و نه دیگر کشورها که در شرایط فعلی رقیب ایران در بازار قطر هستند، فعالیت نمی‌کردند اما متأسفانه ما از این فرصت به نحو کامل استفاده نکردیم.

نیاورانی ادامه داد: یکی از دلایلی که به عدم استفاده کامل از فرصت بازار قطر منجر شد این بود که هواپیمای موردنیاز برای صادرات  نداشتیم و پس از ده روز اولین هواپیمای کارگو از ایران به قطر پرواز کرد و این پروازها  یک تا دو روز در میان انجام شد و هواپیما حداکثر 100 تن بار به قطر می‌برد.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ایران با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های کشتیرانی برای  صادرات کالا به قطر استفاده‌نشده است گفت: کشتیرانی والفجر موفق به برقراری ارتباط نشد  و درنهایت از ایرانیان مقیم امارات چند لندی گراف اجاره کردیم و به قطر حرکت دادیم. این لندی گراف‌ها یک روز در میان بین کشور ما و قطر در رفت‌وآمد است اما هزینه این انتقال برای صادرکنندگان بالاست و دولت تاکنون نه برای کشتی و نه برای هواپیما هیچ یارانه‌ای پرداخت نکرده است.

نیاورانی گفت: کمترین انتظار این است که هواپیمایی ملی ما به کارگو مجهز شوند. اجاره هواپیما گران است. کارگوهای موجود باقیمت گران اجاره شده‌اند. اگر هواپیما را  از قطر اجاره کنیم باید برای انتقال هر کیلو بار، 70 سنت آمریکا پرداخت کنیم و به هر هواپیمای ایرانی برای هر کیلو بار 65 سنت بپردازیم. این در حالی است که کرایه عادی ارسال بار به دبی برای هر کیلو هزار تومان است.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ایران گفت: پرواز هواپیماهای ایران از شیراز و تهران به قطر متوقف شده است. ترکیه و کشورهای دیگر مثل اردن در بازار قطر فعالانه حضور دارند. این در حالی است که ما در سال جاری سرریز تولید در محصولات کشاورزی داشتیم و حتی قیمت بعضی میوه‌ها به‌اندازه‌ای ارزان شد که تولید آن به‌صرفه برای کشاورزان نبود. در این شرایط تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به نفع اقتصاد کشور بود که متأسفانه در مورد قطر این اتفاق نیفتاد.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 21344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =