حباب های قیمتی در بازار فولاد

سید رسول خلیفه سلطانی صادرات را دلیل گرانی نمی دانست و مغتقد است عوامل دیگری بر این افزایش اثر گذاشته است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با افزایش قیمت های شدید فولاد گفت: زمانی که قیمت های داخلی از حد بازار جهانی هم بیشتر شود آنگاه می توان گفت که صادرات بر این گرانی ها تاثیر گذار بوده اما هنوز با بازار جهانی فاصله دارد و در واقع صادرات علت این افزایش نیست.

وی اظهار کرد: زمانی که قیمت جهانی افزایش یابد صادرات کشور هم به دنبال آن زیاد می شود و برای بازار داخلی عرضه محدود می شود که نتیجه آن افزایش قیمت برای مصرف کننده های داخلی می شود اما این تنها و مهمترین دلیل گرانی های اخیر نیست و عوامل موثر تری در این مورد قابل ذکر است.

به گفته وی، عرضه و تقاضا بازیگر نقش اصلی این گرانی ها بوده و اجبار حفظ تعادل بازار در این بخش هم اثرگذاشته است و برای رسیدن به تعادلی نسبی هم قیمتی با نرخ بازار جهانی مناسب است.

خلیفه سلطان افزود: تعرفه برای برخی از فلزات وارداتی کمتر از 3 میلی متر در حال حاضر کمتر از 10 درصد است و تعادل عرضه و تقاضا را به خوبی توانسته حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: محصولات طویلی همچون میل گرد و تیرآهن هنوز مسیر خود را همگام با قیمت بازار جهانی نکرده اند که با نزدیکی این قیمت ها ارزش کالا حفظ می شود.

خلیفه سلطان ادامه داد: صادرات و واردات یکدیگر را بالانس ( تعادل ورزی ) می کنند و نرخ تعرفه ها بسیار در چگونگی سیاست گذاری دولت ها مهم است.

وی تصریح کرد: شورای فولادی اروپا تعرفه هایی را برای محصولات وارداتی وضع کرده بود را افزایش داده البته این افزایش نرخ تعرفه ها تاثیر زیادی بر میزان صادرات ایران نداشته است چراکه مقدار کمی به اروپا صادر می شود و ایران دارای بازار های گسترده ایی در سراسر جهان است.

خلیفه سلطان مطرح کرد: ایران صادرات خود را از مقداری های گذشته کمتر کرده تا حساسیت شورای فولادی اروپا کمتر شود و می توان گفت که این حباب افزایش تعرفه ها ماندگار نیست.

وی افزود: گفته می شود تا سال 1404 چشم انداز ظرفیت تولید و صادرات به 55 میلیون تن می رسد که اگر این مقدار را ضرب در ضریب جبر که حدود هفتاد است شود به مقداری حدود 45 میلیون تن می رسیم که 25 میلیون تن صرف مصرف داخلی و 20 میلیون تن هم صادر می شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد خاظرنشان کرد: سال جاری هم با افق صادرات 8 میلیون تن هدف گذاری کرده اند که به نظر می رسد توانایی ایران بیشتر از مقدار هدف گذاری شده است.

وی عنوان کرد: شمش، اسلپ و بیلت کشش خوبی برای صادرات دارند و با توجه به اینکه ساخت و ساز در عراق رونق گرفته حجم صادرات تیرآهن و میل گرد هم افزایش یافته است.

خلیفه سلطان در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه بازار فروش ایران در کدام از کشور ها جلوه بیشتری دارد؟ گفت: بیشترین خریداران محصولات فلزی ایران را می توان عرب نشین های حوزه خلیج فارس نام برد اما با توجه به مرغوبیت و قیمت به صرفه محصولات ایرانی بازار خوبی در سراسر جهان دارد.

اگزیم نیوز گزارش می دهد، اتحادیه فولاد اروپا (یوروفر) از اقدامات کمیسیون اروپا برای مقابله با دامپینگ ( ارزان فروشی) ورق‌های فولادی گرم وارداتی از برزیل، ایران، روسیه و اوکراین انتقاد کرد و تعرفه های 33 درصدی برای فولاد های وارداتی از کشور های مذکور در نظر گرفت.

کد خبر 21345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =