جزئیات مشوق‌های دولت برای حضور بخش‌خصوصی در حوزه ریلی

نورالله بیرانوند از برنامه‌ها برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در تامین ناوگان ریلی، خبر داد و گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده و تضمین خرید خدمات از جمله مشوق‌ها است

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نورالله بیرانوند با بیان اینکه بر اساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی کل عملیات بار و مسافر از طریق بخش‌خصوصی انجام می‌شود، گفت: بر این اساس، تمام واگن‌های مسافری، به بخش‌خصوصی واگذار شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن در طول سال‌های گذشته برای توسعه فعالیت بخش‌خصوصی و افزایش سهم این بخش در حمل‌ و نقل ریلی گفت: در حال حاضر نیز برنامه‌هایی داریم تا سهم بخش‌خصوصی را در تامین ناوگان بخش ریلی افزایش دهیم؛ به شرط آنکه بخش‌خصوصی این آمادگی را داشته باشد.

بیرانوند ادامه داد: خوشبختانه بسترهای خصوصی این موضوعات فراهم است و با مالکیت‌هایی که در اختیار بخش‌خصوصی قرار داده‌ایم، در تلاشیم تا نظام مدیریت و بهره‌برداری را با همکاری بخش‌خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن ادامه داد: در حال حاضر مشوق‌های زیادی برای بخش‌خصوصی در نظر گرفته و مقرر شده تمام درآمدهای ناشی از صرفه جویی در مصرف سوخت که حدود ۷.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده، تماما در اختیار بخش‌خصوصی قرار گیرد.

وی همچنین همچنین ادامه داد: حذف مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مشوق‌هایی است که انتفاعش به بخش‌خصوصی می‌رسد.

بیرانوند با اشاره به اینکه در بخش تولید نیز تاکید بر انتقال دانش فنی و فعال شدن کارخانه‌های داخلی تولید لکوموتیو و تولید واگن است، افزود: در این زمینه مذاکراتی با بیمه و بانک های روسی انجام شده تا منابع مالی این کار تا ۱۰۰ درصد با سود پایین، از این محل تامین شود که یکی از اثرات این کار، ایجاد اشتغال پایدار در کشور خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن ادامه داد: تضمین خرید خدمات نیز یکی دیگر از مشوق‌هایی است که برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن در نظر گرفته‌ایم، و افرادی که در بخش زیربنایی راه‌آهن خدماتی را تولید می‌کنند و ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه خطوط جدید و تجهیزات تخلیه و بارگیری ایجاد می‌کنند خدمات آنها را تضمین خرید می‌دهیم تا سرمایه‌گذاری آنها تضمین شود.

وی ادامه داد: همچنین در این زمینه نوسانات نرخ ارز نیز تا بالای ۱۰ درصد تضمین می‌شود که همه اینها موجب امنیت در سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد شد.

معاون مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد: این شرکت تلاش می‌کند برای تامین مالی داخلی و خارجی نیز بخش‌خصوصی را گارانتی کند و تمام این مشوق‌ها برای تعمیق و گسترش فعالیت بخش‌خصوصی در حوزه ریلی است. رویکرد استراتژیک راه‌آهن برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در صنعت ریلی، یک راهبرد بلندمدت اجرایی است.

کد خبر 21352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =