لزوم ایجاد بازرگانی مشترک برای صادرات محصولات پتروشیمی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) بر لزوم ایجاد بازرگانی مشترک برای صادرات محصولات پتروشیمی تاکید کرد

محمد حسن پیوندی در نشست خبری با بیان اینکه  باید برای حفظ ارزش افزوده در کشور و جلوگیری از فساد، بازرگانی مشترکی برای صادرات محصولات پتروشیمی ایجاد شود، افزود: مشکلاتی در زمینه صادرات پتروشیمی در شرکت‌ها از گذشته وجود داشته که برای حل آن لزوم ایجاد بازرگانی مشترک ضروری است. نباید شرکت بازرگانی پتروشیمی با برند  NPC  خصوصی می‌شد زیرا این برند در جهان شناخته شده بود.

وی ادامه داد:استراتژی ما برای ایجاد بازرگانی مشترک این است که یک بازرگانی واحد برای تاپیکو تشکیل شود و سپس بازرگانی هلدینگ‌ها با هم یک واحد منسجم ایجاد کنند.

مدیرعامل تاپیکو با بیان اینکه با خصوصی‌سازی واحدهای مختلف از هم جدا شدند، گفت:‌ با ایجاد رابطه بین این واحدها باید یک پتروشیمی قدرتمند در ایران ایجاد شود که با این کار می‌توانیم ارزش افزوده را در کشور حفظ کنیم.

پیوندی با بیان اینکه در ابتدای کار به عنوان مدیرعامل این شرکت سه اولویت در دستور کار قرار گرفت، افزود: در ابتدا اصلاح ساختار سازمانی تاپیکو مورد توجه بود زیرا متناسب با ماموریت‌هایش نبود و ساختار سازمانی جدید برمبنای چهار  معاونت برنامه‌ریزی، پروژه‌ها، امور شرکت‌ها و منابع مالی و فاینانس طراحی شد.

وی اولویت بعدی را مربوط به ساختمان جدید برای این هلدنیگ عنوان کرد و ادامه داد: این ساختمان از محل تهاتر بدهی با ایرانول بدست آمد. اولویت سوم جذب نخبگان از میان دانشجویان کشور است که از طریق امریه و یا فارغ‌التحصیلان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نگاه صنعت باید از سخت‌افزار به نیروی انسانی تغییر کند، ‌ادامه داد: با توجه به این اولویت ۳۰ تا ۳۵ نفر از نخبگان جذب هلدینگ پاپیکو خواهند شد.

مدیرعامل تاپیکو با تاکید بر اینکه  یکی از مهم‌ترین مزایای این هلدینگ این است که هیچ پتروشیمی خوراک مایعی در آن وجود ندارد و همگی مربوط به خوراک گاز است، اظهار کرد: مزیت بعدی حضور در سهام تمامی پتروشیمی‌های کشور است. به جز هلدینگ نفت و گاز پارسیان در تمام پتروشیمی‌های کشور سهم داریم و حتی در هلدینگ خلیج فارس سهمی ۸.۵ درصدی متعلق به پاپیکو است. با توجه به این موضوع سبد کاملی از محصولات در تاپیکو تولید می‌شود که سودآوری شرکت را تضمین می‌کند.

پیوندی ادامه داد: با توجه به این موضوع پرتفوی مطمئن و متنوعی در تاپیکو وجود دارد که وظیفه ما این است تا از این پتانسیل با بالا بردن کیفیت نهایت استفاده را داشته باشیم. علاوه‌بر این مزایا تولید تمام قیر کشور به جز پالایشگاه اصفهان در اختیار تاپیکو که تحت برند پاسارگاد صادر می‌شود همچنین روغن کشور نیز به جز این پالایشگاه در اختیار ما قرار داردبا توجه به این مسائل آینده شفافی رو به روی ما برای تامین سود سهامداران قرار دارد.

پیوندی به سهم ۵۱ درصدی تاپیکو در صنعت تایر اشاره کرد و گفت:‌ اکنون به دنبال دانش فنی در مقوله لاستیک هستیم. علاوه‌بر این موارد بخش سلولزی نیز در این شرکت وجود دارد و باید برای اصلاح این بخش چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با اشاره به پتروشیمی آبادان به عنوان اولین پتروشیمی خاورمیانه گفت:‌ تامین منابع مالی برای مدرن‌سازی این پتروشیمی در دستور کار ما قراردارد که با توجه به ایجاد منطقه آزار اروند و وجود زمین در این منطقه شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود.

مدیرعامل تاپیکو با اشاره به سهم ۴۹ درصدی این هلدینگ در پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزود: این پالایشگاه در صورت بهره‌برداری کامل دو مشکل بزرگ کشور را حل خواهد کرد. با بهره‌برداری از ستاره خلیج فارس مشتری دائمی برای میعانات گازی ۹ فاز پارس جنوبی خواهد بود که می‌تواند ارزش افزوده هیدروکربور را در داخل کشور حفظ کند.

وی دومین مزیت بهره‌برداری از هلدینگ خلیج فارس را خودکفایی در تولید بنزین و جلوگیری از واردات دانست و افزود: برای بهره‌برداری از فاز اول ستاره خلیج فارس با مشارکت سهامداران ۳۰۰ میلیون تومان اوراق سلف تضمین شد و امیدواریم با پیگیری‌ها تا سال آینده این پروژه تکمیل شود.

پیوندی خواسته خود از دولت برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تخفیف در خوراک میعانات گازی عنوان کرد و گفت: انتظارداریم دولت اجازه دهد خوراک به جای قیمت  SOB  منهای ۵ درصد با قیمت  SOB منهای ۱۰ درصد به این پالایشگاه تحویل شود تا منفعت بیشتری نصیب کشور شده و روند ساخت پالایشگاه نیز سرعت گیرد.

مدیرعامل تاپیکو در ادامه به پروژه متانول مرجان اشاره کرد و گفت:‌ با بهره‌برداری از این پروژه در ابتدای سال ۹۷، ۵۰۰ هزار تن به مجموعه تولید هلدینگ افزوده می‌شود پروژه بعدی نیز پتروشیمی ایلام است که خوراک نهایی خود را از پالایشگاه ایلام دریافت می‌کند.

پیوندی به پروژه سیراف اشاره کرد و گفت:‌ تنها تبدیل میعانات به نفتا در دستور کار ما نیست و به دنبال تبدیل نفتا به الفین هستیم. به دلیل نزدیکی خوراک در سیراف و دسترسی به آب این پروژه توجیه اقتصادی بالایی دارد به همین دلیل تفاهم‌نامه‌هایی نیز با کیودوی ژاپن، هیوندای کره جنوبی و دایلین کره به امضا رسیده است.

وی درمورد پروژه پترو الفین فناوران در ماهشهر نیز توضیح داد: ۶۰ درصد این پروژه در اختیار تاپیکو قرار دارد که قرار است گاز را به پلی‌الفین تبدیل کند اما از آنجا که خوراک کافی برای تولید ۵۰۰ هزار تن پلی پروپیلن اکنون در اختیار داریم بنابراین به جای سرمایه‌گذاری در بخش متانول این پروژه ابتدا بخش پلی‌پروپیلن آن را راه‌اندازی می‌کنیم و در صورت نیاز متانول نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل تاپیکو افزود: در ساخت این پروژه ازفناوری که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای تبدیل متانول به پروپیلن مورد مطالعه قرار داده است نیز استفاده خواهد شد. با این کار توسعه صنایع پایین دستی افزایش پیدا می‌کند زیرا کلید توسعه این بخش پروپیلن و دسترسی به تکنولوژی است. توسعه پروپیلن در کشور باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اکنون شش میلیون تن اتیلن در کشور تولید می‌شود اما تنها حدود یک میلیون تن پروپیلن در ایران وجود دارد.

پیوندی با اشاره به مشکل صادرات محصولات پتروشیمی به چین اظهار کرد:‌ وزارت اقتصاد و نفت پیگیر این مساله است و مشکل وجود مروبط به مباحث مبارزه با پولشویی در اقتصاد چین می‌باشد زیرا رصد محصول از مبدا تا بازار مصرف باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به لزوم حضور در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت‌: پتانسیل این کار در تاپیکو وجود دارد و در همین زمینه با شرکت نفت کروواسی مذاکراتی انجام داده‌ایم که با استفاده از پلی پروپیلن ایران صنایع پایین دستی را تولید کرده و به فروش برساند. مذاکرات صورت گرفته در پاپیکو با تکیه بر برجام انجام شد و تا پیش از اجرای برجام امکان این مذاکرات و فاینانس‌ها وجود نداشت.

 

منبع: ايسنا

کد خبر 21358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =