امکان ثبت شرکت های چینی با مالکیت ۱۰۰ درصدی

صادق اکبری: چینی ها می توانند در ایران شرکت با مالکیت ۱۰۰ درصد ثبت کنند

مدیر کل دفتر روابط اقتصادی خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: بر مبنای درخواست هایی که از شرکت های ایرانی و چینی دریافت کرده ایم ظرفیت های جدیدی را شناسایی کرده ایم که بر این اساس از دوستان چینی درخواست داریم با تکیه بر توان پیمانکاران ایرانی نسبت به تامین مالی و اجرای پروژه های عمرانی در کشورهای ثالث مانند عراق و افغانستان و کشورهای آسیای میانه و حتی آفریقا اقدام کند. بنابراین سرجمع ظرفیت شرکت های ایرانی و چینی می تواند در بازارهای ثالث دستاوردهای مثبت و درآمدهای خوبی را برای دو کشور به همراه داشته باشد و این پدیده ای است که از آن به عنوان سینرژی و یا هم افزایی یاد می کنند.

صادق اکبری در ادامه گفت: تلاش ما بر این است که در مسیر گسترش روابط تجاری با چین گام بر داریم. طبق آمارها در مجموع حجم همکاریهای تجاری ایران و چین رو به افزایش است اما با توجه به شناخت عمیقی که از ظرفیت های دو کشور داریم سقف خاصی برای این همکاری قائل نیستیم.

وی افزود: در نتیجه هیچ گاه به معنای عام از سطح روابط رضایت نداریم بر این اعتقادیم که با تلاش و کوشش مضاعف دولت و بخش خصوصی این ظرفیت تا بی نهایت قابل توسعه است. خوشبختانه روابط سیاسی ایران و چین همیشه رو به تعمیق و گسترش بوده است و هیچ نکته مبهمی در این رابطه وجود ندارد و ناشی از سرمایه اجتماعی غنی دو ملت است.

وی روابط تجاری را ساده ترین نوع رابطه بین کشورها خواند و گفت: ما به دنبال یک سطح بالاتر از روابط اقتصادی هستیم که حوزه تامین مالی و صدور خدمات فنی و مهندسی را در بر می گیرد. خوشبختانه در دو دهه گذشته با اجرای پروژه های عمرانی زیرساختی همکاریهای خوبی بین دو کشور انجام پذیرفته است. هفته گذشته نیز پروژه برقی کردن خط آهن تهران مشهد بعنوان اولین پروژه تامین مالی در کشور کلید خورد. وزیر وزیر اقتصاد قبل از این در ملاقات با مقامات عالی رتبه چین اعلام کرده بود که ما تمایل داریم اولین پروژه تامین مالی ما با چین باشد که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

اکبری اذعان داشت: بر این باوریم که با فرموله شدن مدل همکاری های مالی بعد از برجام، سایر پروژه های تامین مالی به سرعت کلید خواهد خورد که تا الان بیش از ده پروژه به طرف چینی معرفی شده که در دست بررسی است و مراحل پایانی خود را تا رسیدن به مرحله اجرا پشت سر می گذارد و تعامل بین بانکهای دو کشور در حال شکل گیری و انجام است. امیدوارم ظرف یک تا دو ماه آینده حداقل چهار پروژه به مرحله امضای قرارداد بین بانکهای عامل ایرانی و بانک های چین برسد.

اکبری در ادامه به سطح عمیق تری از پیوندهای اقتصادی تحت عنوان سرمایه گذاری مشترک در ایران نام برد و گفت: ما در این حوزه موفقیت چندانی تا کنون نداشتیم اگرچه شرکتهای چینی در میادین نفتی با همکاری شرکت ملی نفت ایران کارهای خوبی انجام داده اند اما ما به دنبال سرمایه گذاری مشترک با چین در حوزه های پایین دستی نفت و همچنین سایر حوزه ها هستیم. تلاش ما این است که راه ها و روش های سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در مناسبتهای مختلف برای دوستان چینی تبیین و تشریح کنیم. امیدوارم در مسیر دستیابی به سطح قابل قبول از روابط اقتصادی این دست همفکری ها و همکاریها موثر واقع شود

وی در ادامه امتیازاتی که دولت ایران برای شرکت های چینی در ایران در نظر گرفته را بر شمرد و گفت: شرکت های چینی می توانند در ایران شرکت با مالکیت 100 درصد ثبت کنند. بنابراین حضور یک شرکت چینی در ایران هیچ فرقی با یک شرکت ایرانی نخواهد داشت و از حقوق و مزایای یکسان با شرکت های ایرانی برخوردار خواهد بود. خوشبختانه پس از امضای موافقت نامه های سرمایه گذاری دوجانبه بین ایران و چین مالیات دو جانبه در حمایت از سرمایه گذاری مشترک ایرانی چینی لغو شد و شرکت های چینی می توانند در صورت تمایل از سازمان سرمایه گذاری مجوز سرمایه گذاری بگیرند.  اخذ این مجوز گرچه الزامی نیست اما با دریافت آن می توانند از حمایت های قانونی همچون پذیرش ریسک انتقال ارز بهره مند شوند. 

کد خبر 21381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =