بانک نباید سودزایی کند

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: بانک ها تنها یک واسطه هستند و نباید به خودی خود سودزا شوند.

عباس آرگون در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه مشکلات بانکی گفت: ایجاد آرامش در نظام بانکی نیاز است و نباید با ایجاد موج رسانه ایی و مصاحبه های پی در پی اعتماد مردم را نسبت به بانک ها از بین ببریم.

وی اظهار کرد:متاسفانه رسانه ها با انتشار اخبار هایی نظام بانکی را زیر سوال می برند و این موضوع مبنی بر عدم مشکل یا اینکه انتقاد نپذیریم نیست بلکه کشور همانند کشتی است که اگر شکافی ایجاد شد همه باید به سعی در ترمیم آن کنند و با آبروی دولت و اعتماد مردم نشود.

آرگون ادامه داد: تمام آهاد و بخش های اقتصادی از صلب اعتماد مردم نسبت به بانک ها متضرر می شوند و دیگر مفهوم بانکی که خوب و یا بد عمل کرده است به کلی از بین می رود.

وی افزود: عدم اعتماد مردم به نظام بانکی باعث می شود مردم برای دریافت سپرده ها حجوم ببرند که در قید آزادی سیل نقدینگی خطرات اقتصادی جبران ناپذیری متحمل می شویم و بیان مشکل حلال مشکلات نیست پس باید همه برای جلوگیری از این اتفاق کمک کنند.

آرگون خاطرنشان کرد: بخش خصوصی و دولت باید مساعدت کنند تا سرعت گردش منابع بیشتر شود و رونق در کسب و کار به وجود آید و پس از آن بانک ها فقط در بخش های داخلی سرمایه گذاری کنند و رفتاری که منجر به انجماد منابع بانکی و ایجاد بدهی می شود را نشان ندهد.

به گفته وی، دوری بانک ها از بنگاه داری در گروی رونق اقتصادی است و اگر فعالیت های اقتصادی به حرکت در بیاید به دنبال آن مشکلات بانکی هم حل می شود و لازمه این اهم کاهش نرخ سود سپرده های بانکی است زیرا سود زیاد منابع را به حبس در بانک ها سوق می دهد.

آرگون ادامه داد: بانک صرفا یک واسطه است و ذاتا سود آفرین نیست، بانک ها موظف هستند تا منابع را به مولد های اقتصادی تزریق کند اما در نحو تزریق مشکل های عدیده ایی داریم که اقتصاد کلان کشور را تحت سلطه گرفتاری های خود قرار داده.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری حقیقی در بانک ها شکل نمی گیرد، بانک ها منابع را جمع کرده اند و حتی مصرف هم به همین دلیل به حداقل رسانده است زیرا با نرخ سود بهره بیشتر از 20 درصد عملا هیچ واحد اقتصادی بازده کافی را ندارند و از طرفی تولیدکننده ها توان بازپرداخت تهسیلات پر بهره دریافتی از بانک ها ندارند و مسئله معوقات همچنان باقی می ماند.

آرگون به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: فعالیت های بانک ها باید در مسیر اقتصاد سازنده پیش رود و تصحیحی در ریسک فیری ( ریسک غیر معقول) بودن آنها انجام گیرد، در حال حاضر بانک ها علاوه بر انحراف در مسیر خود، مالیاتی هم پرداخت نمی کنند و در مجموع صرفه رضایت بخشی ندارد.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: دولت باید به ساماندهی موسسه های غیرمجاز بپردازد زیرا بخش عظیمی از منابع مالی در این مجموعه ها حبس است و سیاست های بانک مرکزی در آن اعمال نمی شود.

آرگون عنوان کرد: اعمال نظارت ها نیاز به توجه بیشتری دارد گاهی سود سپرده را کاهش می دهند اما به تناسب آن نرخ سود تسهیلات به همان شکل سابق خود باقی می ماند.

وی مطرح کرد: بانک ها با روش های مختلفی سود تسهیلات پرداختی بالایی را دریافت می کند و با اعمال نظارت صحیح می توان بازی برد بردی را برای بانک و تولیدکننده ها به وجود بیاید.

آرگون افزود: کسب و کار های کوچک هم برای فعالیت های نیاز به اخذ مجوز دارند اما یکسری موسسه مالی اعتباری غیرمجاز در سطح کلان فعالیت می کنند و حتی شعب زیادی را هم تاسیس می کنند و بعد از حد گستردگی وسیع مسئولان به فکر کنترل آنها می افتند و این رویداد ها حاکی از عدم نظارت صحیح و منطقی است.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: موسسه عای غیرمجاز بیانگر این هستند که بسیاری از تصمیم ها و نظارت ها فقط در حد بخش نامه باقی می مانند و عملی نمی شوند.

آرگون اذعان کرد: دخالت سیاست در اقتصاد، تحریم ها، اقتصاد دولتی و تک محصولی بودن ایران از جمله مهمترین عوامل دامن زن مشکلات موجود است و شاید واگذاری بخشی از وظایف به بخش خصوصی مقداری به حل آن کمک کند.

وی با اشاره به کفیت بانک ها افزود: تعداد شعب در بانک ها زیاد است اما سرانه جمعیت در آنها اندک است و باید ساماندهی در این موضوع لحاظ شود.

آرگون در پایان اظهارات خود در پاسخ به خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با ایده ادغام بانک ها گفت: ایده ادغام بانک ها هم دارای مزیت و هم معایبی است و متاسفانه طرحی که در اواخر سال 95 برای حل مشکلات بانکی پیشنهاد شد و مقرار به واگذاری آن طرح در مجلس بعدی شد تا دولت در این مدت زمان لایجه های خود را در این خصوص ارائه کند اما تاکنون از این ماجرا خبری نشده.

کد خبر 21382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =