دغدغه سود بانکی برای تولیدکننده ایرانی

همه تولیدکننده ها هزینه های مختلفی را متقبل می شوند اما آنچه که نشان تجاری مطرح تری در جهان برای برخی از اجناس وجود می آورد در حمایت دولت است

یک فعال بخش خصوصی در گفت و گو با اگزیم نیوز با اشاره به نرخ بالای سود بانکی به عنوان یکی از مهمترین موانع تولید گفت: تولید کننده یکسری هزینه های ثابتی همچون خرید مواد اولیه و حقوق نیروی انسانی دارد و دسته دیگری از هزینه ها مربوط به دولت می شود و دولت مردان می توانند با حمایت از تولید داخلی بازار محصول های ایرانی را رقابت پذیر کنند.

مهدی عبدیان در ادامه اظهارات خود چند کشور مختلف که سازوکاری خلاف ایران دارند را مثال زد و افزود: ژاپن علاوه بر اینکه به تولیدکننده وام بدون بهره می دهد، مقادیری هم به عنوان سوبسید می دهند و این رقم در چین نیم درصد تولید است؛ بدترین کشورهای اروپایی از جمله یونان نیز که اقتصاد فلجی دارد سود تولیدی مناسبی دارند و این در حالی است که در کشور ما شرایط برای سودآوری بنگاه ها با امام و اگر همراه است.

عبدیان افزود: برخی هزینه ها ثابت است و در همه جای دنیا وجود دارد اما آنچه بازاری را رقابتی می کند به هزینه های مربوط به دولت بر می گردد.

وی تصریح کرد: عراق هم از دسته کشور هایی است که سود بانکی ندارد و در زمان بازاریابی ها مشتری ها متوجه دغدغه های تولید کننده ایرانی که باید 23 درصد سود بدهند نمی شوند.

عبدیان خاطرنشان کرد: بانک ها دیرکردی را هم برای زمان پرداخت آنها هم دریافت می کنند که شرایط  را برای تولید کننده ها سخت می کند و امروزه همه مولدهای اقصادی معتقدند که تولیدی ها در واقع برای بانک ها کار می کنند.

وی اذعان کرد: عوام فقط سود بانکی که ظاهر قضیه است را می بینند در حالی که زمان وام گرفتن گردش حساب را ملاک قرار می دهد به عبارت دیگر باید مقدار دارایی را در گروی بانک هاحبس کنیم تا بتوانیم وامی را دریافت کنیم.

عبدیان به اگزیم نیوز گفت: در کشور ما تسهیلاتی را به عنوان سرمایه در گردش به تولیدکننده ها می پردازند و برخی از این تسهیلات به عنوان وام یک ساله قرض داده می شود اما از روز دریافت سود آن محاسبه شده و عرض 6 ماه پول به حساب بانک بازمی گردد و فرد وام گیرنده در زمان موعد پرداختی ها استرس زیادی را محتمل می شود.

وی عنوان کرد: شرایط کسب و کار بگونه ای نیست که منافع صاحبان مشاغل را تامین کند و با کاهش ارزش نفت، مصرف کننده های محصولات کشور ما که اکثرا از همسایه های نفتی بودند کاسته شده و دیگر هیچ واحد تولیدی در ایران با صد در صد توان خود قادر به فعالیت نیست.

به گفته این تولیدکننده و فعال بخش خصوصی دولت روحانی طی اقداماتی توانست تورم را کنترل کند و اگر سود بانکی را هم سالانه مقداری کم می کرد هم مولد های اقتصادی قوت می گرفت و هم بانک ها آسیب پذیر نمی شدند و مردم به سفته بازی،  خرید ارز و غیره روی نمی آورند.

وی مطرح کرد: هیچ جای جهان به اندازه ایران بانک ندارد و باید نظام بانکی کشور کوچک تر بشود و این میزان زیاد بانک ها باعث شده میان بانک ها یک رقابت کاذب برای جذب مشتری به وجود بیاید.

 

کد خبر 21383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =