ضرورت عبور شورای رقابت از قیمت گذاری

نباید شورای رقابت تنها به قیمت گذاری روی کالاهای انحصاری اتکا کند چون این موضوع مشکل انحصار را حل نمی کند و به رقابتی شدن بازارها نمی انجامد

نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با ارزیابی خود از عملکرد شورای رقابت گفت: شورای رقابت در مجموع عملکرد مثبتی داشته اما در بعضی از زمینه ها اشکال های متعددی دارد؛ مثلا در بعضی از محصولات که انحصار داریم به خوبی ورود نمی کند و در مواردی که تمرکز کشور کم است دخالت های زیادی دارد.

نادر قاضی پور ادامه داد: انحصار نانوشته ای در صنعت خودرو وجود دارد اما شورای رقابت و سایر ارکان دولتی بجای این که اصلاح ساختار کنیم صرفا سراغ قیمت گذاری می روند تا مقداری قیمت آن بدون هیچ تحلیل و استلال منطقی افزایش می یابد.

وی گفت: در سوی دیگر شیوه ای که شورای رقابت پیش گرفته سودی برای ذینفع ها از جمله تولیدکننده و مصرف کننده ندارد و همچین برخی از مشکلات دیگر نیز ایجاد می شود.

قاضی پور اظهار کرد: شورای رقابت در عوض قیمت گذاری باید زمینه رقابت را به وجود آورد و در هر آنچه که انحصار دارد وارد شود تا قیمت ها یکه تازی نکنند و منافع مصرف کننده را در نظر بگیرند اما به خوبی این وظیفه را شرح نداده و بیشترین تمرکز خود را در قیمت گذاری به خصوص قیمت های خودرو گذاشته است و رسالت های آن ناتمام مانده است.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکننده های خودرو و قطعه سازان از قیمت گذاری شورای رقابت رضایت ندارند و معتقد هستند در حق آنها کوتاهی شده و نحوه قیمت گذاری به آنها لطمه وارد کرده است.

به گفته وی، خودروساز ها با قدرت انحصار و حمایت دولت به لابی گری می پردازند و شورای رقابت در عوض قیمت گذاری بر مدل های مختلف خودرو باید برای جلوگیری از این موارد پیش گام شده و ناظر بر انجام وظایف برای ایجاد بازاری پویا و رقابتی شود.

قاضی پور تصریح کرد: شورای رقابت به طور مطلوبی به اعمال انحصارهای دولتی نمی پردازد، از این رو رضایت مشتری ها و افراد مقابل دولت را جلب نکرده اما فرد مصرف کننده اگر با مشکل مواجه شود و به شورای رقابت رجوع کند نتیجه مطلوبی را به دست می آورد.

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه تجربه جهانی چطور با موضوع انحصار مقابله کرده گفت: جهانیان معمولا با قانون از تخطی مجریان جلوگیری می کنند برای مثال در آمریکا هم اگر شرکتی یک ریال از اکثریت مطلق را بگیرد، دولت دخالت می کند و ابلاغ می کند تا شرایط رقابت فراهم شود.

قاضی پور عنوان کرد: نحوه قیمت گذاری باید تصحیح شود و روشی همچون جهانیان باید در پیش بگیریم؛ برای مثال کشور آلمان چند خودرو مشخص تولید می کند اما برای آنها قیمتی مشخص نمی کند و کیفیت آنها رقابت سالمی را ایجاد می کند.

عضو سابق کمسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به اگزیم نیوز خبر داد: شورای رقابت باید تجدید ساختار را بپذیرد و جدا از ساختار دولتی فعالیت خود را ادامه دهد که با اختیار بیشتری با موضوع انحصار مقابله کند.

کد خبر 21385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =