اکنون زمان مناسبی برای ارز تک نرخی است

محمد لاهوتی: اندازه هیجانات نرخ دلار در بازار ارز آنچنان بزرگ و غیرقابل کنترل نیست که بتوان انتظار داشت طی روزها یا ماه‌های آینده این هیجانات ادامه داشته باشد و احتمالا طی روزهای آینده یا در همین رقم باقی می ماند و یا به ارقام گذشته خود باز می گردد

قیمت ارز طی روزهای گذشته وضعیتی پرنوسانی را پشت سرگذاشته و نرخ ارزهایی چون دلار حتی ورود به کانال چهارهزار تومانی را نیز تجربه کرده است. در همین راستا محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: به طور کلی عوامل متعددی بر روی نرخ ارز تاثیر گذار هستند؛ مواضع سیاست خارجی دولت آمریکا، تردید در روابط ایران و آمریکا و برگشتن تحریم ها موجب نگرانی های روانی مردم شده است، از سوی دیگر با توجه به اینکه در ایام حج قرار داریم درخواست حجاج نیز جهت دریافت ارز افزایش پیدا کرده بدین ترتیب عوامل فوق بر افزایش نرخ ارز دامن زده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به ناپایدار بودن هیجانات در بازار ارز تاکید کرد: اندازه این هیجانات در بازار ارز آنچنان بزرگ و غیرقابل کنترل نیست که بتوان انتظار داشت طی ماه‌های آینده این هیجانات ادامه داشته باشد. فکر نمی کنم این روند صعودی ادامه دار شود احتمالا طی روزهای آینده یا در همین رقم باقی می ماند و یا به ارقام گذشته خود باز می گردد.

لاهوتی در خصوص اینکه در شرایط فعلی چه نرخ ارزی متناسب اقتصاد ایران است، ادامه داد: در برنامه سوم قانونی وضع شد مبنی بر اینکه دولت نرخ ارز را متناسب با تورم داخلی منهای تورم خارجی تعیین کند؛ در صورتیکه این قانون تاکنون مغفول مانده و در هیچ یک از دولت ها اجرا نشده است.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات ایران در چهار سال گذشته دولت یازدهم توانسته شرایط با ثباتی در نرخ ارز ایجاد کند و تنش‌های سیستم ارزی کشور را مدیریت کند اما تورم وجود داشته؛ لذا اگر بخواهیم براساس شاخص هایی که قانون تعیین کرده عمل کنیم، نرخ ارز از این اعداد و ارقامی که هست بالاتر می رود.

وی اضافه کرد: جهش یک باره نرخ ارز به تولیدکننده لطمه می‌زند و قدرت برنامه‌ریزی را از صادرکننده می‌گیرد و در اینجا نیاز است بانک مرکزی مدیریت صحیحی داشته باشد تا بتواند از جهش ناگهانی ارز جلوگیری کند.

لاهوتی تصریح کرد: به هر حال پایین نگه داشتن دستوری قیمت ارز به هیچ وجه با منافع ملی در یک راستا نیست و بارها نشان داده که چه آسیبی به اقتصاد می رساند. بدین ترتیب معتقدم بهترین روش اجرای قانونی است که در برنامه سوم تصویب شده که البته این قانون در هیچ یک از دولت ها به اجرا درنیامده است.

رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه درخواست ارزی بخش خصوصی از دولت تک نرخی شدن ارز است، گفت: آنچه که در حال حاضر اقتصاد ما را رنج می دهد و همچنین یکی از موانع جذب سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود، چند نرخی بودن ارز است.

وی با بیان اینکه ارز چندنرخی با فساد همراه است و نابرابری اقتصادی را گسترش می‌دهد، گفت: ارز ارزانی که برای بعضی کالاهای وارداتی پرداخت می شود عملا بر سر سفره مردم نمی آید و ما شاهد پایین بودن کالاهای وارداتی با ارز رسمی نیستیم؛ بنابراین افرادی که دسترسی به ارز ارزانتر از سایر نرخ ها دارند از منابع رانت عظیمی نیز برخوردارند.

وی با تاکید بر اینکه مانع اصلی جذب سرمایه خارجی، چند نرخی بودن ارز است، ادامه داد: به همین دلیل است که در حوزه بخش خصوصی و صنایع کوچک و متوسط سرمایه گذاری خارجی انجام نمی شود. در واقع شفافیت اقتصادی و استفاده از شرایط برابر موجب اقتصاد شفاف و پویا می شود و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را افزایش می دهد.

لاهوتی اضافه کرد: بدین ترتیب سرمایه گذار خارجی دچار سردرگمی شده که زمان ورود و حتی زمان خروج از کشور با کدام نرخ ارز واردات و سود سرمایه گذاری آنها محاسبه می شود. به عبارت دیگر می توان گفت که یکی از مطالبات اصلی بخش خصوصی را تک نرخی شدن ارز عنوان کرد.  در واقع بخش خصوصی خواستار کشف و تعیین واقعی نرخ ارز و حفظ آن براساس نرخ تورم است.

رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه فروش نفت افزایش پیدا کرده و از آن مهم تر منابع بلوکه شده ما پس از تحریم ها آزاد شده و دسترسی ممکن شده است، گفت: موقعیت مهیا شده و در این شرایط دولت می تواند بازار را کنترل و شرایط را به سمت تک نرخی شدن هدایت کند. اما بانک مرکزی معتقد است زمانی می توان ارز را تک نرخی کرد که ماندگاری و استمرار آن حفظ شود.

لاهوتی اضافه کرد: با این وجود نمی توان به دلیل تعلل و تعویق اجرای این طرح توسط بانک مرکزی پی برد چرا که همچنان معتقد است به درجه اطمینان جهت حفظ ماندگاری تک نرخی شدن ارز دست پیدا نکرده است. اما به طور کلی می توان گفت دولت شرایط لازم برای تک نرخی شدن را دارد و می تواند در این راستا گام بردارد.

کد خبر 21417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =