تهدیدهای آمریکا برای سرمایه گذاری خارجی در ایران

سی ان ان مانی در گزارشی با تأکید بر اثرات تحریم های آمریکا علیه ایران معتقد است این تحریم ها سرعت سرمایه گذاری را برای سایر کشورها کاهش می دهد اما هرگز آن را متوقف نخواهد کرئد

سی ان ان مانی در گزارشی به بررسی موضوع تصمیمات اخیر آمریکا در حوزه تحریم ها پرداخته و اثرات این تحریم ها را بر برنامه های توسعه ای ایران مورد کاوش قرار داده است. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از این پایگاه خبری، ایران امیدوار بود بعد از رفع تحریم ها ده ها میلیارد دلار سرمایه خارجی را وارد کشور کند اما بیش از دو سال از توافق بین ایران و کشورهای غربی هنوز سرمایه گذاران خارجی نتوانسته اند به راحتی سرمایه های خود را وارد ایران کنند که این امر بیشتر به دلیل چالش هایی است که ایالات متحده در مسیر ایران ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش سی ان ان مانی، بیش از دو سال از زمان امضای توافقنامه هسته ای مهم ایران با شش قدرت جهانی از جمله آمریکا می گذرد. این معاهده اجازه داد تهران بعد از طی یک دوره کاهش چشمگیر در تولید و صادرات نفت برنامه های رشد تولید را از سر گرفته و میزان صادرات نفت خود را به بازارهای جهانی افزایش دهد به طوریکه ایران که در زمان تحریم ها میزان صادرات خود را به پایین تر از یک میلیون بشکه در روز رسانده بود بتواند تا 1.7 میلیون بشکه نفت به بازارهای مختلف صادر کند.

توافق هسته ای همچنین ایران را در مسیر سایر برنامه های اقتصادی یاری کرد به طوریکه توانست مسیرهای صادرات کالا و خدمات را تسهیل کرده و واردات مواد اولیه و صنعتی مورد نیاز کشور را تسریع کند که همه این موارد در کاهش چشمگیر تورم خودنمایی کرده است. با تمام این اوصاف ایران نتوانسته به رغم رفع تحریم ها موفقیت چندانی در جذب سرمایه های خارجی کسب کند. زیرا شرکت های خارجی می ترسند ایران به تعهد خود در قبال برجام عمل نکند.

رائول هروود، رئیس خدمات مالی در شرکت Solidiance دراین رابطه به سی ان ان مانی گفت: قطار ایستگاه را ترک کرده است، اما با آن سرعتی که مردم انتظار دارند حرکت نمی کند. به گفته وی مهم است که تصویری روشن از لحاظ استراتژی ورود به بازار ایران داشته باشیم.
به گفته وی ایالات متحده به رغم امضای معاهده هسته ای با ایران اما تحریم های دیگری را علیه ایران در پیش گرفتهکه این موضوع عامل بسیاری از اضطراب های سرمایه گذاران است.
به گفته وی پیش از این ترامپ برای مدت طولانی وعده داده بود که برجام را پاره خواهد کرد و یا گفتگوهای هسته ای را با شرایط جدید از سر خواهد گرفت، چراکه ترامپ معتقد است برجام یک توافق بد بوده و باید مورد بازنگری قرار بگیرد. با این حال ترامپ اخیرا در تحریم های جدید که به تأیید مجلس نمایندگان و سنا نیز رسیده تحریم های جدیدی را علیه ایران در نظر گرفته است. ایران نیز اعلام کرده پاسخ محکمی به این اقدامات واشنگتن خواهد داد که مجموع این برخوردها عامل مهمی برای تزلزل در رفتار سرمایه گذاران خارجی در ایران قلمداد می شود.

همه این موارد در شرایطی است که ایران فرصت های فراوانی را در حوزه های نفت و گاز در اختیار دارد که می تواند برای سرمایه گذاران خارجی بسیار جذاب باشد. ایران 9 درصد از ذخایر نفت خام دنیا و 18 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد که این موضوع نشان می دهد ایران از ظرفیت های فراوانی در این حوزه برخوردار است. در این بین حضور شرکت معتبر فرانسوی توتال در پروژه فاز 11 پارس جنوبی نشان می دهد شرایط می تواند برای حضور سایر شرکت ها نیز فراهم باشد چراکه این اولین سرمایه گذاری بزرگ یک شرکت اروپایی در حوزه نفت و گاز در پسابرجام بوده است.

همایون فلاخشی، تحلیلگر ارشد پژوهشی در وود مکنزی معتقد است: شرکت های نفت و گاز اروپا همچنان در صف قرار دارند. آنها برای ایران توانایی فنی و مالی خود را به کار خواهند بست با این حال آخرین تحریم ها می تواند سرعت ورود شرکت های خارجی را کند کرده و ورود سرمایه را دچار اختلال کند اما هیچگاه باعث توقف ورود سرمایه ها نخواهد بود. شرکت های اروپایی ممکن است به دلیل موضع اتحادیه اروپا، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. اتحادیه اروپا در ماه گذشته اعلام کرد که "در جهت حفظ و اجرای" معامله هسته ای متعهد می شود و انتظار می رود همه طرف ها تعهداتی را که بر عهده گرفته اند، ادامه دهند.

در این بین تولیدکنندگان کالاهای مصرفی نیز طبق این قانون و تعهدات فیمابین اقدام می کنند. به عنوان مثال ولکس واگن اخیرا اعلام کرده است که خودروهای این شرکت در ایران برای اولین بار در 17 سال گذشته به فروش خواهند رسید. با این حال مشکلات بانکی و برخی از نگرانی ها از سیستم  نقل و انتقال وجوه همچنان تاحدی وجود دارد. شرکت های آمریکایی اما همچنان برای ورود به ایران نگرانند و به نظر می رسد برنامه ای در این رابطه ندارند. البته در این بین بوئینگ را باید یک استثنا به شمار آورد که فروش 80 فروند هواپیمای جت به ایران ایر را در دستور کار خود دارد و همچنین قصد دارد 30 هواپیما نیز به هواپیمایی آسمان بفروشد.  

در این بین اما برخی معتقدند ایران به همان نسبت که از ریسک بالایی برخوردار است پاداش بالایی را نیز به سرمایه گذاری خواهد داد. یک تحلیلگر شرکت مشاوره ریسک جهانی Maplecroft، در این زمینه گفت: اگرچه ایران در معرض خطر بالا قرار دارد، اما بدون تردید بسیاری از شرکت های خارجی نیز در مسیری که نسبتا غیرقابل پیش بینی هستند، حرکت می کنند و با احتیاط تمایل دارند به ایران نزدیک شده و از منافع سرمایه گذاری در ایران استفاده کنند.

کد خبر 21418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =