همکاری بانک‌های ایرانی با بانک صحار عمان بررسی شد

قائم مقام مدیر عامل بانک صحار عمان و مدیران عامل دو بانک خصوصی ایران در نشستی با حضور رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، راه‌های همکاری بانکی دو کشور را بررسی کردند

در نشست رئیس اتاق مشترک ایران و عمان و مقامات بانکی دو کشور، محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: عمان با مردمانی نجیب و قابل اعتماد و با سیاستمدارانی عاقل و صلح طلب، در 40 سال گذشته کمک‌ های بسیاری به ما کرده‌اند که اوج حسن رفتار آنها را می توان از بحث میانجیگری مناقشه هسته‌ای بیان کرد.
ضرابی افزود: اکنون نیز کشور عمان با سرمایه گذاریهای عظیم و ثبات اقتصادی و رتبه کسب و کار مناسب و تورم زیر 3 درصد، فرصت طلایی برای تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران ایرانی فراهم آورده‌اند.
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با اشاره به حصول توافق صدور ویزای یک بار ورود با معرفی اتاق مشترک که 2 سال پیش به سرانجام رسیده است، گفت: اکنون نیز با رایزنی سفیر ایران در عمان و موافقت دولت این کشور، کار برای صدور ویزا بصورت الکترونیکی تسهیل شده و در آینده نزدیک چگونگی این کار بررسی خواهد شد.
ضرابی ادامه داد: با پیگیری‌های اتاق مشترک و وزارت امور خارجه، موضوع صدور ویزای مولتی هم در سال گذشته حل شد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت با در اختیار گرفتن آن، ماموریتی که باید توسط بخش خصوصی صورت می‌گرفت را از این بخش سلب کرد که امیدواریم در دولت جدید این کار به متولی اصلی آن باز گردد.
او در خصوص افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و عمان در سالهای اخیر تصریح کرد: در حالی که در سال 92 ما فقط 148 میلیون دلار صادرات به عمان داشتیم بعد از ایجاد اتاق مشترک در این سال، سال 95 این میزان به 580 میلیون دلار و کل حجم مبادلات به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بالغ بر یک میلیارد دلار رسید.
به گفته این فعال اقتصادی، بر اساس برنامه ریزی بین دو کشور امید است در سال 2017 کل حجم مبادلات تجاری ایران و عمان به دو میلیارد دلار برسد.
ضرابی همچنین با اشاره به کاهش مراحل 12 گانه ثبت شرکت در عمان به 6 مرحله، گفت: اکنون متقاضیان می‌توانند بصورت الکترونیکی انجام دهند یا با مراجعه به سازمان اثرا در کمتر از 48 ساعت ثبت شرکت خود را در مسقط انجام دهند.
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان روند پله پله ای تسهیل سرمایه گذاری و همکاری با منطقه آزاد صحار را از دیگر اقدامات این مجموعه بیان کرد و افزود: هفته گذشته توافق کردیم مجوز ثبت شرکت بازرگانی برای تجار ایرانی میسر شود و بر این اساس دیگر نیازی برای ورود کالا به عمان هم وجود ندارد و افراد می توانند با ثبت شرکت و اجاره دفتر در منطقه آزاد صحار عمان کار تجاری انجام دهند.
ضرابی اظهار کرد: منطقه آزاد صحار برای سرمایه گذاران و تجار ایرانی تسهیلات ویژه و خاصی در نظر گرفته و شرکت های ایرانی با سرمایه 100 درصد میتوانند به مراجعه به one stop shop منطقه آزاد صحار در مدت کوتاهی ثبت شرکت خود را انجام دهند و اقامت خود را دریافت کنند.
وی همچنین پیگیری برای توسعه خطوط کشتیرانی از بندر صحار به بنادر دیگر و امضای تفاهمنامه با صندوق ضمانت صادرات و منطقه آزاد چابهار ایران را از اقدامات اتاق مشترک اعلام کرد و گفت : بندر صحار با همکاری کشورهای آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی بدنبال هاب مواد غذایی بخصوص میوه و سبزی هاست که با رایزنی های انجام شده توافق کردیم ما هم در این بحث سهیم و شریک باشیم و با توجه به اختلاف فصل میتوانیم در این زمینه بازار خوبی را برای خود فراهم آوریم.
ضرابی با اشاره به اینکه تمام ماموریت های تجار و سرمایه گذاران منوط به ارتباط موثر و مطمئن بین بانک‌هاست ، گفت : بانک صحار بعد از بانک مسقط که در ایران دفتر نمایندگی ایجاد کرده است، از 8 ماه پیش برای ارتباط با بانکهای ایرانی مذاکرات خود را شروع کرده و توافقات خوبی با برخی بانک‌های ایرانی داشته است.
به گفته او، بانک صحار عمان رابطه کارگزاری خود را با بانکهای خاورمیانه، سامان، پارسیان و سینا برقرار کرده و دو بانک کارآفرین و پاسارگاد هم به این مجموعه اضافه خواهند شد و بانکهای ملت، اقتصاد نوین، تجارت، ملی، رفاه، صنعت و معدن و توسعه صادرات هم در حال افتتاح حساب هستند.
در ادامه این نشست قائم مقام مدیر عامل بانک صحار از پیگیری رئیس اتاق مشترک که ایران و عمان برای برقراری ارتباط بانک صحار با بانکهای ایرانی تشکر کرد و گفت: بانک جهانی از عمان بعنوان یک قدرت نوظهور در اقتصاد یاد می‌کند و این مرهون برنامه‌ریزی اصولی و فراهم شدن زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این کشور است.
او با اشاره به عمر 10 ساله بانک صحار در عمان گفت: در همین مدت کوتاه موفق به ایجاد 30 شعبه بانک به علاوه 2 بانک اسلامی با 700 کارمند شده‌ایم.
قائم مقام مدیر عامل بانک صحار با تشریح مزیت سرمایه‌گذاری در عمان، این کشور را در زمینه سرمایه‌گذاری خاص و ویژه اعلام کرد و گفت: یکی از راههای ارتباطی و اطلاع از شرایط بانک صحار ارتباط تجار و بازرگانان با اتاق مشترک ایران و عمان است.
مدیر عامل بانک خاورمیانه نیز در این نشست گفت: با مذاکراتی که با بانک صحار انجام شده، اکنون گشایش اعتبار اسنادی بین دو بانک خاور میانه و صحار برقرار و به واسطه این بانک با کشورهای دیگری هم که ارتباط نداریم این امکان فراهم شده است.
عقیلی افزود: اگر قبل از این از طریق صرافی‌ها پول جابجا می‌شد و کار با ریسک بالایی بود، اکنون از طریق بانک صحار این کار امکان پذیر شده است و توافق شده است با هر کشوری قصد تجارت داشته باشید امکان گشایش ال سی وجود داشته باشد.
او صدور ضمانتنامه‌های بانکی را از دیگر اقدامات بانکی موثر در این زمینه دانست و اظهار کرد: در حال مذاکره هستیم تا در قبال تضمین بانک‌های ایرانی، مقداری اعتبار بعنوان تسهیلات به شرکتهای ما در عمان داده شود و بالعکس بانک خاور میانه نیز برای شرکت‌های عمانی در ایران که بانک صحار آنها را تضمین می‌کند تسهیلات اعطا کند .
مدیرعامل بانک سامان نیز در این نشست تاکید کرد: که روابط عمان و کشورمان از چندین دهه قبل تاکنون بسیار صمیمانه و دوستانه بوده است و نظام بانکی آن کشور به سرعت پیشرفت کرده و اینک در سطح و استاندارد بانکهای مهم اروپایی فعالیت می‌کنند.
طاهری ابراز امیدواری کرد: شرایط مناسبی برقرار شود تا تجار و سرمایه گذاران هر دو کشور بتوانند با خیال آسوده از خدمات بانکی هر دو کشور بهره مند شوند.
مدیرعامل بانک سامان گفت: به شرکتها و موسسات تجاری ایرانی که علاقمند به توسعه روابط تجاری واستفاده از خدمات بانکی در سلطنت عمان و بازارهای دیگر از کانال این کشور هستند، توصیه شود که دفتری به صورت مالکیت مشترک با افراد و یا شرکتهای محلی مطابق با مقررات آن کشور در مسقط و یا به نام خود در یکی از بنادر آزاد آن کشور به ثبت برسانند تا از این طریق به مانند یک فرد عمانی از مزایا و خدمات بانکی آن کشور استفاده کنند.
طاهری تصریح کرد: شرکتهای ایرانی می توانند برای کلیه عملیات بانکی خود خصوصاً گشایش اعتبارات وارداتی و صادراتی، صدور ضمانتنامه ها و نقل و انتقالات وجوه از طریق آن دفتر اقدام کنند و در صورت احتیاج به واردات کالا از کشورهای دیگر نیز می توانند از بانک خود در ایران به نفع دفتر خود در عمان اعتبارات اسنادی و یا ضمانتنامه نزد بانک صحار صادر کنند و آن دفتر متقابلاً می تواند از بانک صحار تقاضای گشایش اعتبارات اسنادی و یا ضمانتنامه های متقابل برای طرفهای نهایی در کشورهای دیگر داشته باشد.

 

منبع: صداو سيما

کد خبر 21425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =