چالش موقت در روابط تجاری با ترکیه

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ترکیه به دلیل یکسری سوءتفاهمی سختگیری هایی را در واردات و صادرات اعمال کرد که با رایزنی ایران فرمان لغو موقت صادر شد که این نشان امیدواری بهبود روابط ایران و ترکیه بیش از پیش است

به گزارش اگزیم نیوز، اخیرا صادرات محصولاتی ایران به ترکیه با مشکل هایی رو به رو شده بود زیرا گمرک ترکیه اعلام کرد اسناد فروش محصولات صادراتی باید به تایید کنسولگری ترکیه در ایران برسد. گمانه زنی و شایعات متعددی درباره این تصمیم ترکیه به وجود آمد که دولت ایران برای حل مشکل و بازگشت به روال سابق پیش گام شد و در نهایت مراودات تجاری ایران و ترکیه به طور موقت حل شد که البته این همراهی ترک ها نشان از رغبت آنها در تجارت با ایران است. اگزیم نیوز علت و تحولاتی که در بحبوحه این موضوعات به وجود آمد را بررسی می کند.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار اگزیم نیوز گفت: مشکلاتی در واردات و صادرات میان ایران و ترکیه به وجود آمده که برخی ها از آن به عنوان بسته شدن مرزها یاد می کنند که این بزرگترین اشتباهی است که رواج پیدا کرده زیرا تجارت با ترکیه فعال است و مرز بسته تعریف هایی دارد که با حقیقتی که رخ داده بود همگن نیست.

محمدرضا مودودی در تشریح وقایع رخ داده اظهار کرد: سوءتفاهمی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در رابطه با تجارت کالا پیش آمد و ایران با رایزنی هایی توانست مشکلات را حل کند.

وی ادامه داد: برخی کشورها قراردادهای خوبی با مکانیزم تجارت ترجیحی و دیگر انواع روش ها با کشورمان دارند و ترکیه یکی از کشورهای هدف خوب ایران است و همیشه روال جریان صادرات و واردات با این کشور مناسب بوده و ترکیه را می توان یکی از بهترین کشورهایی دانست که ایران با آن تعامل اقتصادی دارد.

مودودی با اشاره به مشکلات کوتاه مدت به وجود آمده اذعان کرد: ترکیه مدعی شده ایران برای صادرات به این کشور خواستار تایید سفارت این کشور در ترکیه است و آنها هم حدود یک هفته اقدام به مقابله به مثل کردند و لازمه صادرات هر محصول را اخذ مجوز کنسول گری سفارت ترکیه در ایران اعلام کردند.

وی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد ایران محدودیتی را اعمال نکرده و حتی چنین محدودیت هایی هم در سابقه روابط تجاری این دو کشور وجود نداشته و اگر هم معامله ای اینگونه از سر گرفته شده مابین 2 شرکت خصوصی و با توافق های دوجانبه بوده و ارتباطی به دولت ها نداشته است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران مطابق با بررسی های خود عنوان کرد: ممکن است شرکتی که توافق به همکاری با طرف ایرانی به شیوه مذکور کرده است گزارش اشتباه و ناقص به دست دولت ترکیه رسانده باشد که آنها هم برداشت خطایی داشته اند و در نهایت سوءتفاهم هایی به وجود آورده است.

مودودی با اشاره به خبرسازترین محصولی که این روزها موضوع اختلاف های بروز کرده بین دو کشور ایران و ترکیه شده گفت: یکی از محصولات پر فروش کشورمان پتروشیمی است که به همین دلیل جلوه بیشتری در این سوءتفاهم ها پیدا کرده است.

وی افزود: تماس های زیادی در سطح وزارتخانه و گمرک برقرار شد و موضوع مورد پیگیری قرار گرفت، این کشور هم به طور موقت تصمیمات اخذ شده را لغو کرد تا صحت سوءتفاهم ها مشخص شود.

مودودی وضعیت شرایط اقتصادی ترکیه را تشریح کرد و افزود: ترکیه در شرایط اقتصادی ویژه ای به سر می برد و تراز تجاری آن در چند ماه نخست سال میلادی افت کرده و تلاش کرده از تراز تجاری منفی عبور کند و چون کشوری نفتی نیست تراز تجاری بیشتر بر جاذبه های گردشگری آن تکیه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: توریزم یکی از مهمترین منابع درآمد ترکیه است که به دلیل مسائل سیاسی اخیر گردشگران کمتری به این کشور سفر می کنند.

مودودی عنوان کرد: ترکیه اقدامات غیر تعرفه ای که اعمال می کنند برای بالابردن تراز تجاری و مدیریت آن است اما ایجاد موانع غیرتعرفه ای به دلیل اینکه وجه قانونی ندارد دوام زیادی نخواهد داشت.

وی اعلام کرد: تجار و فعالان اقتصادی ترکیه بیشتر از ایرانی ها تحت فشار تصمیم های اخیر این کشور هستند زیرا صنعت آنها به دلیل نرسیدن به موقع مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شده است.

مودودی به مراسم تحلیف رییس جمهور کشورمان که چندی پیش برگزار شد هم اشاره کرد و اضافه کرد: وزیر اقتصاد ترکیه برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری به ایران آمد و در این بازدیدها موضوع اختلاف دوباره مطرح و گلایه ها منعکس شد و امید است به زودی برای همیشه این موضوع حل شود.

مودودی تشریح کرد: سوءتفاهم پیش آمده بحث سیاسی ندارد و به همین دلیل امکان دخالت کشوری ثالث در این موضوع اندک است، این مشکل صرفا مربوط به مسائل اقتصادی است و هر دو کشور درک خوبی از نیاز تجاری یکدیگر دارند.

وی ضمن اشاره به چالش هایی که اخیرا در صادرات پتروشیمی با کشور دیگه ای که داشتیم گفت: کشور چین هم مشکل مشابه ای در این زمینه با ایران پیدا کرد که البته آن طور که رسانه ها بازتاب داشتند مطابق نبود و با گرفتاری ها تفاوت های کارشناسانه زیادی با جو رسانه ای داشت.

مودودی قیمت و کیفیت محصولات صادراتی را تاثیرگذار بر این رویداد ها ندانست و مطرح کرد: محصولات پتروشیمی و پایه نفتی وابسته به قیمت جهانی است، البته قیمت رقابتی و کیفیت مزیت رقابت ایران با سایر کشور ها است و دلیل عدم پذیرش محصولات یاد شده این مسأله نیست.

وی ادامه داد: رشد منفی صادرات چهار ماهه تجارت ایران هم صرفا به دلیل موارد یاد شده نیست و ماه های نخست سال 96 زمان مناسبی برای ارزیابی نیست زیرا کشور بعد از سال 94 و بعد از گذر از بحران های تحریمی یک گشایشی را در سال 95 تجربه کرد که پس از آن همه ذخایر تولیدی همان سال و سال 94 را به یکباره صادر و به فروش رساند و به همین دلیل آمار های صادراتی ایران شدت یافت.

مودودی در پایان سخنان خود گفت: بسیاری از محصولات هنوز به مرحله صادرات نرسیده اند و اگر تغییری در صادرات کشور به وجود آمده دلیلی بر اینکه بازار های هدفمان را از دست داده ایم نیست، بلکه ذخایر سال های قبل در مجموع به فروش رسیده و در حال حاضر هر آنچه تولید می شود را صادر می کنیم.

 

کد خبر 21446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =