خودروسازی با زیان فعالیت می کند

محمدرضا نجفی منش گفت: رخنه در قیمت گذاری باعث شده تا تمرکز در وظایف اصلی شوراي رقابت كم شده و در نهایت نتواند عملکرد رضایت بخشی را به نمایش بگذارد

عضو اتاق بازرگانی تهران و رییس انجمن قطعه سازان کشور در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: بنیان اشتباهی در دولت های نهم و دهم گذاشته شد و رئیس جمهور وقت با عنوان "پراید کیلویی چند" وظیفه قیمت گذاری را به شورای رقابت سپرد که این وظیفه آنها نبود و اختیار بی جایی در این نهاد قرار داده شد.

محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه با این اقدام سیاست های نابجایی توسط این نهاد اتخاذ شد ادامه داد: روش غلط هیچگاه نتیجه صحیحی ندارد و نمی توانیم پیشرفت در اقتصاد را با عملکرد اشتباه شورای رقابت ترسیم کنیم.

نجفی منش با اعتراض به عملکرد شورای رقابت افزود: شورای رقابت در هیچ جای جهان در بحث قیمت گذاری وارد نمی شود و این تصمیم خطا باعث دردسر آفرینی برای تولیدکننده و مصرف کننده شده است.

وی خاطرنشان کرد: شورای رقابت اصلاحی در نحوه قیمت گذاری ها داشت و برای خودرو هایی که قیمتی بیشتر از 40 میلیون تومان دارند نفوذ نمی کند و قیمت گذاری را تنها به خودرو هایی با هزینه کمتر از مقدار یاد شده اختصاص داده است در حالی که اساس این موضوع مشکل دارد و در کل نباید دخالتی در قیمت گذاری داشته باشد.

نجفی منش اظهار کرد: جهان قیمت گذاری هر کالایی را به درایت بازار و میزان عرضه و تقاضا سپرده است و شورای رقابت ایران هم باید دخالت خود را قطع کند و تنها در مسائلی که رسالت اصلی آن است ورود کند.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهران، رخنه در قیمت گذاری باعث شده تا تمرکز در وظایف اصلی این نهاد هم کم شود و در نهایت نتواند عملکرد رضایت بخشی را به نمایش بگذارد.

نجفی منش ادامه داد: نهاد مزبور برای مقابله با انحصارگری و ایجاد بازار رقابتی ایجاد شد اما از زمان تشکیل این نهاد تاکنون گام موثری در این زمینه برنداشته و در عوض اینکه به این مسائل توجه بیشتری کند خود را درگیر مسائل نامربوط کرده است.

وی اذعان کرد: تولیدکننده ها ضربه های زیادی از تفکر اشتباه این نهاد متحمل شده اند که خودروسازان بیشترین صدمه را در میان دیگر واحدهای تولیدی دریافت کرده اند و در نهایت خودروسازهای ما با قبول زیان فعالیت خود را تا جایی ادامه داده اند که فشار به قطعه سازی ها هم سرایت کرده و کیفیت اقلام به ناچار کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: تحولات رخ داده علاوه بر اینکه هیچ منفعتی نداشته بلکه فشارهای مالی فراوانی بر تولیدکننده و مصرف کننده وارد کرده و همچنین دست دولت با وجود تبانی بسته تر از قبل شده است.

نجفی منش گفت: در کشورهای دیگر هم نهادی با محور های اصلی شورای رقابت ایران وجود دارد که از تراست جلوگیری می کند اما شیوه ای که کشور ما پیش گرفته مدل خوبی نیست و باید در شرح وظایف آن تجدید نظر شود.

کد خبر 21459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =