دوئل نقدینگی و تورم

علیرضا خیری معتقد است در کنار اعلام هر میزان افزایش نقدینگی خطر نقدینگی را هم افزایش پیدا می کند

علیرضا خیری در گفت و گو با اگزیم نیوز در خصوص افزایش نقدینگی که اخیرا اعلام شده گفت: کنترل افزایش نرخ تورم مهمترین نیاز اقتصاد کشور است و دولت باید در این زمینه تمرکز بیشتری کند و در کنار اعلام هر میزان افزایش نقدینگی این موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کرد.

خیری اظهار کرد: غول تورم طی چند سال در ایران حیات دورقمی خود را حفظ کرد و به مراتب هر ساله رشد قابل توجه ای داشته و به دنبال آن نقدینگی هم افزایش یافته است.

وی مطرح کرد: رشد نقدینگی نسبت به سال های اخیر تغییر خاصی نداشته و هر سال انتظار اینکه بیشتر شود وجود دارد. خوشبختانه در این دولت به دلیل سیاست هایی که پیش برده شده تورم خیلی دنباله روی میزان نقدینگی نبوده و نسبت به سال های گذشته در آرامشی منطقی به سر می برد.

خیری افزود: نقدینگی در حال حاضر به شکل بالقوه وجود دارد كه باید تبدیل به بالفعل شود. به عبارت دیگر یعنی باید از چهره پولی خود بگذرد و به شکل مصرف تبدیل شود و اگر سود بانکی كاهش پيدا كند این رویه برعکس می شود، البته این تدبیر باید با برنامه ایی مدون پیش رود.

وی ادامه داد: مردم بیشتر پول های خود را در صندوق ذخیره و بانک ها که سود ثابت و مشخصی دارد نگهداری می کند و به همین دلیل سهم شبه پول ها از حجم کل نقدینگی زیاد است و اگر به یکباره نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند مردم پول های خود را از بانک ها خارج می کنند که عواقب بدی خواهد داشت.

خیری تصریح کرد: بروز بالفعل شدن حجم نقدینگی اثرات تورمی را نشان می دهد و افزایش نقدینگی خطر تورم را تشدید می کند و قبل از رخداد بحران باید چاره ای برای منفی شدن نرخ رشد تورم اندیشید و همچنین نقدینگی منجمد هم کمتر رشد کند.

وی عنوان کرد: نرخ سود بانکی را باید با رویه ای تدریجی و منطقی کاهش داد زیرا کاهش ناگهانی آن سیل مصرف گرایی به وجود می آورد و با وجود این رخداد مهار آن و مدیریت در بخش تولیدی وجود از بین می رود.

خیری در پاسخ به خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر اینکه چطور می توان از انجماد منابع نقدینگی جلوگیری کرد، گفت: سود سپرده بانکی باعث افسارگسیختگی نرخ بهره تسهیلات می شود و پیش از اقدام باید بستر فعالیت را برای واحد های تولیدی فراهم کرد و بعد از آن به فکر ایجاد انگیزه های دیگر افتاد، اگر نرخ بهره تسهیلات کاهش یابد اخذ وام برای آنها به صرفه می شود و کار خود را توسعه می دهند زیرا در حال حاضر نرخ بازدهی واحد های تولیدی کمتر از بهره تسهیلات بانک ها است و این سازوکار به زیان تولیدکننده خاتمه می يابد.

به گفته این پژوهشگر، کاهش نرخ سود بانکی نیاز به الگویی منطقی دارد و اگر دستوری نرخ سود بانک ها را کاهش داد عواقب بعدی آن جبران ناپذیر است و با خروج دارایی ها و رواج پول تورم شدیدی پیش می آید که مقدار آن بالاتر از نقدینگی می ایستد و فضای اقتصاد را آشفته می کند.

خیری عنوان کرد: کنترل تورم و حفظ نقدینگی بالفعل وابسته به عوامل دیگری خارج از سیاست های پولی است که از جمله مهمترین آن می توان رونق کسب و کار را نام برد و اگر دولت سیاست کاربردی در ایجاد شغل و کسب و کار پیش بگیرد به خوبی می تواند واحد های تولیدی را ترغیب و تحریک به فعالیت اثربخشی کند که اعمال این سیاست هیچ عوارض جانبی ای ندارد.

وی ادامه داد: افزایش نقدینگی به خودی خود نگران کننده نیست بلکه میزان صعود نرخ آن ممکن است بازار را به خطر بیندازد و اگر نرخ نقدینگی افزایش یابد اما به تناسب آن تولید ازدیاد پيدا نكند، شکاف عمیقی به وجود می آید و نرخ تورم تک رقمی پایدار نمی ماند.

خیری طی این گفت و گو پیش بینی خود از افزایش نقدینگی که اخیرا هم بیشتر شده را تشریح کرد و افزود: اقتصاد ایران همچون کلافی به هم پیچیده است و متغییر های زیادی به سرنوشت تورم و حجم نقدینگی بستگی دارد، برای مثال در این قضیه باید نرخ ارز و سیاستی که دولت پیش می گیرد را هم ملاک قرار داد و در مجموع تحلیل من این است که روال کاهنده نرخ تورمی با وضعیت فعلی شکننده است و احتمال افزایش تورم وجود دارد.

 

 

کد خبر 21472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =