دعوت شریعتمداری از بخش خصوصی

شریعتمداری: سهم بخش خصوصی در نشاط آفرینی در اقتصاد، این روزها بیش از دولت است، بنابراین ضروری است که این بخش وارد میدان شود. با توجه به سابقه کاری ام با اتاق بازرگانی ایران این فرصت بهترین موقعیت برای همکاری سازنده دولت و بخش خصوصی محسوب می شود

عصر دیروز وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیدار با نمایندگان بخش خصوصی اتاق ایران به ارائه برنامه های خود و پاسخ به سوالات جمعی از نمایندگان و اعضای کمیسیون های اتاق بازرگانی پرداخت. در آغاز این نشست غلامحسین شافعی به معضلات تولید و صادرات در کشور اشاره کرد و گفت: کاهش تقاضای داخلی و نبود قدرت خرید کافی در جامعه  بسیار چشمگیر است به شکلی که کارشناسان این میزان تقاضای خالی را در کمتر از ده سال قبل اعلام کرده اند.

به گزارش اگزیم نیوز وی گفت: با وضعیتی که امروز داریم و اهمیت ارتقای تعامل با دنیا باید از افزایش تقاضای داخلی دفاع کنیم. یکی از راهکارهای رسیدن به رونق تولید و رفع مشکلات اقتصادی قرار دادن صادرات در اولویت برنامه های صادراتی کشور است، چراکه تحریک تقاضا در این حوزه بر تورم اثر نخواهد گذاشت.

شافعی افزود: متاسفانه مطابق آمار سهم قابل توجهی از تجارت جهانی نداریم. به طوریکه ۰.۲۴ درصد سهم ایران از تجارت جهانی است و با توجه به ظرفیت اقتصادی ایران این رقم بسیار ناچیز است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی توجه به بخش تولید و صنعت تنها راه نجات کشور است؛ همانطور که در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب نیز بر این مهم تاکید شده است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت گفت: بالاترین سهم اشتغال را بخش تولید ایجاد کرده و بیشترین صدمه را در وضعیت موجود بخش تولید خورده است. امیدواریم مطابق برنامه های پیشنهادی شما مشکل تولید و صنعت ما به طور ریشه ای و نه با اقدامات وصله پینه ای رفع شوند.

 شافعی خاطرنشان کرد: در تعیین اولویت های توسعه صنعتی در ظرفیت سنجی بخش تولید و صنعت در مکان یابی مشکلات اساسی وجود دارد و امیدواریم در دوره جدید به این مسائل توجه شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خروج دولت از تصدی گری را در فاصله گرفتن از عیالواری و سنگینی دولت ضروری خواند و گفت: با چابک سازی دولت و پرداختن به کار اساسی خودش که سیاست گذاری و نظارت است می توانیم تغییرات بنیادی را در مسائل اقتصادی شاهد باشیم. تمام ظرفیت اتاق های کشور، تشکل های وابسته به اتاق شامل ۲۰۰ تشکل و کمیسیون ها این آمادگی را دارد تا صادقانه در اختیار شما قرار بگیرد. امیدواریم حلقه مشاوره بخش خصوصی در وزارت خانه شکل بگیرد و از افرادی خبره و صادق در بخش خصوصی برای همکاری در اجرای برنامه های دولت استفاده شود.

وی اذعان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت خویشاوند ماست و توفیق این وزارت خانه برای ما مهم است. شخص شما جسارت لازم را در تصمیم گیریها سابقا نشان داده و امیدواریم در دوره جدید تصدی جنابعالی در بزرگترین وزارت خانه مرتبط با مسائل اقتصادی شاهد یک تحول عظیم در حوزه اقتصاد باشیم و همچون گذشته سالم سازی را در محیط کسب و کار مورد توجه قرار بدهید و سهم بخش خصوصی از اقتصاد افزایش بدهید و مساله فساد را بعنوان اولویت در دولت و بخش خصوصی مد نظر قرار دهید.

تلاش برای ساماندهی

محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی دولت برای بخش صنعت، معدن و تجارت نیز در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سهم بخش خصوصی در نشاط آفرینی در اقتصاد، این روزها بیش از دولت است، بنابراین ضروری است که این بخش وارد میدان شود. با توجه به سابقه کاری ام با اتاق بازرگانی ایران این فرصت بهترین موقعیت برای همکاری سازنده دولت و بخش خصوصی محسوب می شود.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: کار دولت باید تسهیل گر شرایط برای بخش خصوصی باشد و کارها را به این بخش بسپارد، این هدف مقدسی است و البته معترفم که در این راه موفق نبوده ایم و برخی از وزرا کم کاری کرده اند، پس نمی توان نمره قابل قبولی برای واگذاری تصدی ها از دولت به بخش خصوص داد.
وی تصریح کرد: مهمترین هدف من برای حضور در اتاق بازرگانی ایران، بیعت مجدد با مجموعه تشکل های بخش غیردولتی ایران بود و از این به بعد نیز در آن جهت گام بر خواهم داشت. هر چقدر همراهی بیشتر باشد، در این عرصه موفق تر خواهم بود و اگر بخش خصوصی کمتر کمک کند، کارنامه من ضعیف تر خواهد بود، پس به تمنای کمک از بخش خصوصی به اتاق ایران آمده ام تا مشکلات را از میان برداریم.
به گفته شریعتمداری، بضاعت فکری و توانمندی دولت از نفت و معادن، تاب برداشتن این سنگ بزرگ را ندارد و باید در این زمینه همکاری کرد. اگر جایگاه خود را به خوبی بشناسیم، حتما می توانیم موفق باشیم؛ در حالیکه هر کشوری که موفق شده، چیزی از ایران بالاتر نداشته است. تنها نظم و برنامه نیاز رسیدن به این تحولات بوده است که تامین شده است.
وی بر نظارت و پیگیری برای تحقق اهداف تاکید کرد و گفت: متاسفانه ایرانی ها در این زمینه موفق نبوده اند. البته نعمت زاده نیز پیر صنعت است و در این حوزه استخوان خرد کرده است. ایشان همواره همراه دولت خواهند بود و مسئولیت های سنگینی را در دولت دوازدهم به دوش خواهند کشید.
شریعتمداری  گفت: نعمت زاده مسائل صنعت پتروشیمی را به خوبی منعکس می کرد. به نفع ایشان بود که برای محصولات مختلف پتروشیمی که اکثرا انحصاری بود، حواله بکشند؛ اما تلاش داشت که سهمیه بندی را بردارند و حواله از میان برداشته شده تا آزاد به دست مردم برسد.
وی بر لزوم داشتن برنامه مدون تاکید کرد و اظهار داشت: استراتژی توسعه صنعتی ایران در گذشته به عنوان یک پیش نیاز برای رسیدن به هدف، تدوین شده  است و در دولت خاتمی نیز در زمان وزارت جهانگیری، استراتژی توسعه صنعتی ایران یک بار نوشته شده و در دوره اخیر وزارت صنعت، نیز این استراتژی نوشته شده است؛ بنابراین امیدواریم که بتوانیم برنامه عمل را  نوشته و بر مبنای آن وارد حوزه اقتصاد شویم.
شریعتمداری گفت: اسناد بالادستی فراوانی داریم؛ به نحوی که از مقررات خفه شده ایم، درحالیکه هنوز جوهر امضای رئیس مجلس خشک نشده، اصلاحیه در کمیسیون های مجلس در حال طرح است؛ نمونه آن هم قانون مالیات های مستقیم تا اصلاحیه قانون مالیاتی است. تلاش ما بر ساماندهی به این وضعیت و حذف قوانین دست و پا گیر است.

کد خبر 21497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =