تولید ایرانی؛ ۲۱ درصد گران تر از استاندارد جهانی

جدا از اینکه صادرکنندگان باید مشتری خارجی را بابت نوسانات ارز و قیمت تمام شده و افزایش قیمت های ناگهانی قانع کند باید با رقبایی دست و پنجه نرم کند که دولت هایشان تمام قد از آنها حمایت می کنند

رضی حاج آقامیری رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد دلایل افت صادرات در چهار ماهه نخست سال جاری گفت: آیا برای حمایت از صادرات در این مدت کاری انجام شده که امروز انتظار رشد صادرات را داریم؟ به گفته رضی آقامیری صادرات غیر نفتی زیرساخت هایی لازم دارد که ما نداریم و برای فراهم آوردن آن نیز کاری انجام نشده است.

به گفته وی اصولا اقتصاد وابسته به نفت میل به فعالیت و تحرک در حوزه تولید و صادرات غیر نفتی ندارد. بارها در مورد تاثیر غیر واقعی بودن نرخ ارز در تولید و صادرات صحبت شده و همه متفق القولند ثابت نگه‌داشتن تصنعی قیمت ارز یکی از عوامل مؤثر بر کاهش صادرات است اما آیا به پیشنهاد کارشناسان و اقتصاددانان توجهی شده است؟

آقامیری افزود: قیمت تمام شده کالا 21 درصد بالاتر از قیمت جهانی است و این به معنای خارج شدن کالای ایرانی از دور رقابت است. مطابق با قانون و بر اساس برنامه‌های پنج‌ ساله، نرخ شناور مدیریت شده ارز باید هر سال متناسب با نرخ تورم افزایش یابد اما هیچ وقت قانون اجرا نشده و وعده های شش ماهه برای سامان دادن به این وضعیت مرتب تمدید می شود. درحالیکه رقبا درصدد پایین آوردن قیمت تمام شده هستند اما صادرکننده ما درگیر نرخ ارز و نوسانات آن است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران به لزوم تعامل و بازاریابی اشاره کرد و گفت: جدا از اینکه صادرکنندگان باید مشتری خارجی را بابت نوسانات ارز و قیمت تمام شده و افزایش قیمت های ناگهانی قانع کنند باید با رقبایی دست و پنجه نرم کنند که دولت هایشان تمام قد از آنها حمایت می کنند. این در حالی است که سالهاست مشوق های صادراتی هنوز محقق نشده اند.

آقامیری گفت: پایه یک معامله، مبادله پول است. با وجود امضای برجام هنوز ما در حوزه بانکی نتوانسته ایم ارتباط موثر و روانی با کشورهای دیگر برقرار کنیم. همه این مشکلات تنها به وضعیت سیاسی و شرایط بین المللی بر نمی گردد ما نسبت به گذشته وضعیت بهتری از این بعد داریم اما هنوز مشکل برطرف نشده است. نکته مهم این است که بسیاری از رفتار نامتعارف عده ای به بهانه دلواپسی است که فضا را برای فعالیت اقتصادی نا امن جلوه می دهد.

وی تاثیر این امر بر جذب سرمایه گذاری خارجی را نامناسب خواند و افزود: ما در شرایط فعلی نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم اما با شرایط فعلی کمتر سرمایه گذاری رغبت ورود به فضای قانونزده داخلی را دارد. کشورهایی که جهش رشد اقتصادی را تجربه کرده اند با ابزار سرمایه گذاری و تولید مشترک و ری اکسپورت به اقتصادشان کمک بزرگی کرده اند.

آقامیری گفت: اشتغال و توسعه تولید صنعتی با حضور شرکت های بزرگ و تولید مشارکتی فراهم می شود، در حالیکه ما در زمینه اشتغال به مرحله نسبتا سختی رسیده ایم اما هنوز فکری به حال موانعی که ذکر شد نشده است.

وی گفت: باید در تعداد قوانین تجدید نظر کنیم. کثرت قوانین موجود ممکن است برای خودمان قابل تحمل باشد، اما وقتی بحث از مبادلات بین المللی می شود همین قانون های دست و پا گیر دیگران را از کار با ما منصرف می کنند. کشورهای خواهان ارتباط تجاری با ایران چشم بسته وارد گود نمی شوند. با کمی تحقیق و بررسی وقتی با مواردی چون رانت های دولتی و قوانین خلق الساعه مواجه می شوند در انتخاب خود برای سرمایه گذاری تجدید نظر خواهند کرد.

 رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران خاطرنشان کرد: در کشور ما اهمیتی به صادرات داده نمی شود. برای همین است که رقم های اندک افزایش و کاهش صادرات تا این میزان برایمان مهم است. اگر قرار باشد اقتصاد ما درونرا و برون نگر باشد باید این امر دستورالعمل همه بخش ها باشد.

به گفته وی درآمد نفت بعنوان ثروت خدادادی به جای هزینه شدن در امور جاری می بایست صرف توسعه زیرساختهای تولید صادراتی شود تا بتوان بر مبنای زیرساخت ها به صادرات جانی تازه ای بخشید. کشورهایی چون نروژ همین استراتژی را در پیش گرفته اند و از نفت برای محکم ساختن پایه های اقتصاد خود بهره می برند.

رضی حاج آقامیری در مورد برنامه های پیشنهادی وزیر آتی دولت دوازدهم گفت: ما نیازی به نوشتن قانون و برنامه جدید نداریم. قوانین و برنامه هایی که در چهارساله اول نوشته شده مشکلی ندارند و فقط باید با جدیت اجرا شوند. اقای کرباسیان و شریعت مداری مورد حمایت بخش خصوصی هستند و امیدواریم با جدیت و شجاعت و تعامل بیشتر با بخش خصوصی بتوانند موانع پیش روی فعالان بخش خصوصی را بردارند. 

کد خبر 21509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =