مسیر جدید سه جانبه ترکیه-ایران-قطر

Sheen Service در گزارشی از توافق های اولیه برای تعریف یک مسیر سه جانبه بین ایران، ترکیه و قطر خبر داد که هزینه های حمل را می تواند تا ۸۰ درصد کاهش دهد

یک خبرگزاری قطری در تازه ترین تحلیل خود به بررسی روابط ایران، ترکیه و قطر پرداخته و معتقد است مسیر تجاری جدید اعلام شده توسط این سه کشور به طور قابل توجهی هزینه حمل و نقل کالا را کاهش دهد. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری Sheen Service کارشناسان می گویند که خط جدید تجاری منجر به کاهش تقریبا 80 درصدی در هزینه حمل و نقل مواد غذایی در مقایسه با هزینه حمل و نقل هوایی می شود.
در این رابطه محمد بن مهدی آل احبابی، عضو هیات تجاری قطر گفت: خط تجاری جدید بین ترکیه و قطر از طریق ایران، هزینه حمل و نقل کالا را تا میزان زیادی کاهش خواهد داد و این امر روابط تجاری را نیز تسهیل می کند.
آل احبابی، همچنین رئیس کمیته تجارت و تحقیق قطر که اخیرا یک هیأت تجاری 100 نفره را به ترکیه رهبری کرد، افزود: هزینه حمل و نقل هوایی بین 1.2 تا 1.5 دلار در هر کیلوگرم است، در حالی که هزینه حمل و نقل جاده ای در هر کیلوگرم تقریبا 15 سنت است.
وی خاطرنشان کرد که خط تجارت جدید پایدار و قابل اعتماد خواهد بود و حجم تجارت چندجانبه و تجارت دوجانبه ترکیه و قطر را افزایش خواهد داد. وی در دیدار اخیر خود از ترکیه و دیدار با مسئولان ترکیه ای، بر ضرورت کاهش بوروکراسی بین دو کشور در مسائل تجاری تأکید کرده است.

وزیر اقتصاد ترکیه در این رابطه هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد از طریق مسیری که از ایران می گذرد به منظور صادرات کالا به قطر استفاده کند. مسیر دریا بین ترکیه و قطر ابتدا 11 روز طول می کشد، در حالی که مسیر زمینی 14 روز زمان می برد. آزمایش های اخیر اما نشان می دهد این مدت تا 9 روز قابل کاهش است و ترکیه قصد دارد تا زمان سفر را به پنج یا شش روز یا حتی کمتر کاهش دهد.
در این بین خطوط حمل و نقل زمینی تجاری که اخیرا از طرف شهر ماردین ترکیه به بندر بوشهر ایران وصل شده است زمان حمل کالا را از طریق زمینی و دریایی به دو روز می رساند. فاصله بین شهر ماردین (ترکیه) و بندر بوشهر (ایران) حدود 1700 کیلومتر است که می تواند توسط کامیون ها در حدود 22 ساعت طی شود، در حالی که فاصله بین بندر بوشهر و بندر حمد قطر بسیار زیاد نیست و کامیون های ترکیه می توانند از این فاصله بین دو بندر کشتی های خود را ظرف 8 ساعت عبور دهند. بنابراین کامیون ها با کالاهای ترکیه می توانند از طریق این مسیر در دوحه طی دو روز یا کمتر به مقصد برسند.
احمد الخالف، رئیس شرکت توسعه بین المللی پروژه، شرکت مادران گوشت قطر در این رابطه می گوید: با توجه به ماهیت برخی اقلام غذایی مانند سبزیجات، میوه ها، مرغ و محصولات لبنی، حمل و نقل زمینی بهترین راه برای وارد کردن آنها است. مسیر جدید نه تنها هزینه های حمل و نقل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، بلکه اقلام غذایی به صورت تازه به دست مشتری می رسند و از نظر کیفی با کیفیت تر خواهند بود.

او گفت که موافقت های اولیه برای انتقال بعضی از مواد غذایی ترکیه از طریق مسیر جدید پس از ترکیه و ایران صورت گرفته و انتظار می رود به صورت رسمی در این هفته توافق هایی صورت گیرد .

یکی دیگر از بازرگانان برجسته قطر، علی حسن الخالف که یک شبکه از خرده فروشی ها را در سراسر این کشور اداره می کند گفت: مسیر جدید در آینده پایدارتر و اقتصادی تر خواهد بود. وی گفت که در روزهای آینده حتی کشورهای همسایه ترکیه و ایران مانند روسیه و پاکستان نیز می توانند از مسیر جدید برای صادرات کالاهای خود به قطر بهره مند شوند. وی همچنین گفت که ایران شبکه گسترده ای از خطوط جاده ای و خطوط راه آهن را توسعه داده است که به حرکت کالاها بسیار سریع تر کمک می کند.
علی حسن خاطر نشان کرد که بر خلاف مسیر زمینی سابق عربستان سعودی، مسیر ترکیه-ایران-قطر تعداد کمی از ایستگاه های بازرسی را خواهد داشت که حرکت سریع تر کامیون ها را تضمین می کند. این نه تنها صرفه جویی زیادی در زمان و پول می کند، بلکه کالاها بدون از دست دادن مقدار زیادی از ارزش غذایی خود به مقصد خواهند رسید.
معاون وزیر امور خارجه قطر نیز در این رابطه می گوید: خط تجارت جدید تاثیرات مستقیمی بر حجم مبادلات تجاری بین قطر و ترکیه در مرحله بعدی خواهد داشت. به گفته صالح بن حمد الشروقی، تمرکز بر این خط تجارت، اقلام غذایی، به ویژه آن دسته از مواد غذایی است که به طور سنتی توسط مسیر زمینی وارد قطر می شد را با بهبود روند تجاری همراه خواهد کرد. وی همچنین اشاره کرد که مسیر زمینی جدید بر حرکت کالاهای غیر غذایی نیز تأثیر خواهد گذاشت و باعث خواهد شد که کالاها سریعتر وارد شود.

کد خبر 21544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =