امضای تفاهم نامه همکاری ایران و ارمنستان با محوریت مناطق آزاد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از امضای تفاهم نامه همکاری ایران و ارمنستان با محوریت این منطقه آزاد تجاری صنعتی با منطقه آزاد مغری خبرداد

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان منطقه آزاد ارس، محسن خادم عرب باغی، هدف از این تفاهم نامه را ارتقای همکاری های مشترک دو کشور و توسعه هر چه بیشتر مناطق آزاد ارس و مغری عنوان کرد. وی افزود: تبادل اطلاعات و تجربه های دو طرف در زمینه توسعه مناطق آزاد، جزو مهم ترین قسمت های این تفاهم نامه است. 
وی اظهارکرد: به عنوان نمونه انتقال گاز به منطقه آزاد مغری و صادرات انرژی از سوی ایران، از مفاد این تفاهم نامه است. 
عرب باغی خاطرنشان کرد: احداث کارخانه های مشترک در بخش صنعت و سرمایه گذاری های مشترک نیز جزو مواردی است که در این تفاهم نامه به آن اشاره شده است. 
رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ارس در مورد سایر فعالیت های مشترک مناطق آزاد ارس و مغری نیز گفت: با تاسیس شرکت های مشترک، تلاش خواهیم کرد روابط تجاری را با کشورهای CIS توسعه دهیم. 
عرب باغی در مورد بخش های مربوط به گردشگری این تفاهم نامه گفت: افزایش حضور شرکت های گردشگری ایرانی در نمایشگاه های ارمنستان و شرکت های ارمنی در ایران با اختصاص غرفه های رایگان جزو بخش های دیگر این تفاهم نامه است. 
وی افزود: در این تفاهم نامه بر اعزام تورهای خبرنگاران برای مشاهده ظرفیت ها و داشته های ایران و ارمنستان و دعوت مشترک از تورهای چین، ژاپن و کشورهای اروپایی برای حضور در دو کشور نیز تاکید شده است. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پایان از ورود آسانتر خودروهای ارمنستان و ایران از مرز نوردوز برای افزایش میزان گردشگران خبر داد. 
بر اساس این گزارش، تفاهم نامه همکاری بین دو کشور ایران و ارمنستان با محوریت منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد مغری ارمنستان در سفر هفته گذشته مشاور رییس جمهور و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس به ارمنستان به امضای طرفین رسید.
در مذاکرات دوجانبه ایران و ارمنستان که در ایروان برگزار شد، علاوه بر مشاور رئیس جمهور ایران و برخی از وزرای ارمنستان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، سفیر ایران در ارمنستان، برخی از مسئولان سازمان منطقه آزاد ارس، منطقه آزاد مغری و برخی از مسئولان کشور ارمنستان نیز حضور داشتند. 
مرز نوردوز که در منطقه آزاد ارس واقع شده است، تنها مرز زمینی ایران و ارمنستان است و منطقه آزاد ارس در زمینه ارتباط دو کشور نقش راهبردی دارد.
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران است.
مغری شهری مرزی است در استان سیونیک ارمنستان که در مرز ایران قرار گرفته‌است.
دولت ارمنستان از ابتدای امسال ایجاد منطقه آزاد مغری را در دستور کار قرار داده است.
محوطه این منطقه آزاد اقتصادی 32 هکتار خواهد بود و سال اول در زمینه ایجاد زیرساخت های ضروری حداقل سه میلیون دلار سرمایه گذاری می شود تا امکان فعالیت از پائیز سال جاری برقرار شود.
براساس برنامه تنظیم شده، در افق کلی این طرح، قرار است 120 سرمایه گذار خارجی بین 350 تا 400 میلیون دلار در منطقه آزاد سرمایه گذاری کنند تا ارزش صادرات تولیدات در این منطقه به سالانه 100 میلیون دلار برسد و همچنین 2500 فرصت شغلی ایجاد شود.
روسیه، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان که همراه ارمنستان پنج عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند و همچنین ایران، کشورهای خاورمیانه و اعضای اتحادیه اروپا از امیدهای جذب سرمایه گذاری در منطقه آزاد مغری بشمار می روند.

کد خبر 21565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =