پیش نیازهای انقلاب صنعتی در دولت دوازدهم

حمیدرضا صالحی گفت: متاسفانه در دولت یازدهم عدم هماهنگی در تیم اقتصادی باعث شد هیچ خروجی مثبتی که منجر به تحول و رشد و شکوفایی باشد شاهد نباشیم

مریم خورشیدی - دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را افزایش تولید و اشتغال می‌داند و در تداوم حرکت دولت یازدهم، برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام بویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی و با هدف ایجاد یک انقلاب اقتصادی طراحی کرده است. این جملات بخشی از صحبت های حسن روحانی رئیس جمهور دولت دوازدهم است که در مراسم تنفیذ بیان کرد. به نظر می رسد پس از چهار سال تلاش برای رفع مشکلات اساسی کشور اکنون  دولت دوازدهم عزم خود را جزم نموده تا تحولی بزرگ در عرصه اقتصادی کشور ایجاد کند.

حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره صحبت های رئیس جمهور می گوید: بعنوان فعالین اقتصادی در وضعیت موجود منتظر انقلاب اقتصادی که رئیس جمهور از آن یاد می کند هستیم و انتظار داریم دولت دوازدهم با انتخاب یک تیم اقتصادی منسجم و هماهنگ بتواند در رسیدن به اهداف خود که همان ایجاد تحول و رفع مشکلات اقتصاد کشور است موفق عمل کند.

وی خاطرنشان کرد متاسفانه در دولت یازدهم عدم هماهنگی در تیم اقتصادی باعث شد هیچ خروجی مثبتی که منجر به تحول و رشد و شکوفایی باشد شاهد نباشیم. بنابراین استفاده از افراد کاربلد در سمت های حیاتی اقتصاد ضروری است. خوشبختانه افراد معرفی شده تسلط کافی به حوزه های خود دارند و قطعا با اراده ملی و حمایت رئیس جمهور و هدایت مقام معظم رهبری می توان به اهداف پیش بینی شده ذیل انقلاب اقتصادی دست یافت.

صالحی گفت: گام اول انسجام بین آحاد جامعه و دولت است چرا که  اراده ملی پیش نیاز هر حرکت موثر در کشور است. خصوصا در حوزه اقتصادی نیازمند اجماع همه بخش ها برای نیل به هدف اصلی که همان حرکت چرخ های اقتصادی است، هستیم. در وهله بعدی باید از اقتصاد یارانه ای و نفتی فاصله گرفته و به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم. به این منظورباید زیرساخت های اقتصاد کلان را اصلاح کنیم و مهمترین این اصلاحات واقعی کردن نرخ ارز است. چرا که با ارز با قیمت پایین نمی توان به تولید و صادرات امیدوار بود

 وی به نرخ بالای بهره بانکی اشاره کرد و گفت: با نرخ بالای ۲۰ درصد نمی توان امیدوار بود که تولید رونق بگیرد و توان رقابت با کالای خارجی را پیدا کند.

صالحی  دلیل زمین ماندن پروژه های عمرانی را مصرف بودجه برای هزینه های جاری  عنوان کرد و گفت: هزینه های دولت به حدی زیاد است که بخش عمده ای از بودجه را می بلعد و از آنجا که راه افتادن پروژه های عمرانی بخشی از مشکلات تولید را حل می کند باید به این مساله رسیدگی شود.

 وی اذعان داشت: برای رشد و شکوفایی نیازمند فضای شفاف اقتصادی هستیم حال آنکه ارز مبادلاتی زمینه را برای فساد فراهم می کند. از مولفه های در حال رشد، حرکت به سمت آزادسازی حامل های انرژی است. البته انتظار نداریم این تحولات یک شبه رخ بدهد اما باید برای آن برنامه ریزی داشت.مخصوصا حامل های انرژی قاچاق پذیر را می بایست با شیب تندتر آزادسازی کرد.

صالحی گفت: با یارانه و سوبسید مردم را به سمت هدردادن منابع سوق می دهیم. دولت از سوی مردم انتخاب می شود تا منابع و داشته های آنها را چند برابر کند نه اینکه با برنامه غلطی چون تخصیص یارانه آن را از بین ببرد.هدر رفت منابعی چون آب و حامل های انرژی راه به مقصود نخواهد برد و منجر به کوچک شدن اقتصاد، کاهش درآمد سرانه مردم و بیکاری خواهد شد و رفاه ملی کاهش می یابد.

وی کاهش ارزش پول ملی با کاهش نرخ ارز را رد کرد و گفت:  ارزش پول ملی رابطه مستقیم با قدرت خرید مردم دارد و بهره برداری منفعت طلبانه از این موضوع باعث می شود عده ای در برابر کاهش نرخ ارز از خود مقاومت نشان دهند.

حمیدرضا صالحی افزود: انقلاب صنعتی را باید به دست کسانی سپرد که با طراحی دقیق و کارشناسی هفت تا ده سال بعد ما را به نقطه ای برسانند که کشورهایی چون ترکیه، شیلی و برزیل رسیدند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید مجدد بر واقعی شدن نرخ ارز و آزادسازی نرخ حامل های انرژی گفت: باید حین برنامه های اقتصادی بتوان درآمد مردم را نیز افزایش داد.اگر قدرت خرید مردم بالا نرود نمی توانند مزه شیرین اقتصاد شکوفا را بچشند. اگر تورم را مهار می کنیم باید مراقب رکود هم باشیم. چرا که با ادامه رکود درآمد مردم کاهش می یابد و مردم نمی توانند هزینه های جاری خود را بپردازند.

 وی در پایان در خصوص تیم اقتصادی دولت دوازدهم گفت: تیم اقتصادی معرفی شده در سمت های قبلی عملکرد خوبی داشته اما ماندن افرادی از گذشته در تیم حاضر نگرانی هایی را ایجاد می کند که امیدواریم وزرای منتخب با انسجام و همفکری عمل کنند و  تمام قد پشت ادعای بزرگ انقلاب صنعتی بایستند.
 

کد خبر 21588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =