ناهماهنگی در نهادهای دخیل در صادرات

محمد لاهوتی: گرچه رایزن های اقتصادی با حکم ماموریت سازمان توسعه تجارت و از جانب سازمان توسعه تجارت اعزام می شود اما عملا شاهد هستیم که به دلیل اینکه آنها کارمند وزارت امور خارجه نیستند اختیارهای زیادی ندارند و یک ناهماهنگی میان این چند نهاد به وجود می آید

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با اگزیم نیوز در رابطه با مشکل تعامل تجاری ایران با عراق اظهار کرد: کشورها در سراسر دنیا برای تجارت خود تعریفی متفاوت از قوانین، شرایط و استانداردها دارند که تعرفه های واردات و صادرات هم جزئی از آن است، لذا عراق هم به عنوان یک کشور مستقل اخیرا سیاست های جدیدی در امر تجارت اتخاذ کرده که جزئی از تصمیمات تجاری آن کشور است.

محمد لاهوتی با اشاره به سیاست هایی که عراق اخیرا در تجارت خود در پیش گرفته، ادامه داد: عراق طی نامه‌ای به سفارت ایران در آن کشور، بخشنامه اصلاحات قوانین گمرکی کشورش را اینگونه ابلاغ کرده که کالاها و محصولات ایرانی باید با نام ذینفع وارد عراق شوند و بر روی هر یک از کالاها و محصولات ورودی جمله معاف از پرداخت عوارض گمرکی- مالکیت کالا و غیرقابل فروش بودن به صورت کاملا واضح درج شود. همچنین کالاها و وسایل ورودی باید از نظر کمیت و نوع محصول مرتبط با رشته فعالیت واردکننده باشد.

لاهوتی بیان کرد:‌ قوانین و موارد مذکور منطبق با سیاست ها و اختیارهای داخلی عراق است و نمی توان به آن اشکال گرفت که چرا چنین تصمیمی را اخذ کرده است و قابل انتقاد نیست اما تا چه میزان دیپلماسی اقتصادی، سفارتخانه و رایزن ها می توانند مشکلات را به حداقل برسانند اهمیت دارد که متاسفانه در این بخش هم ضعف داریم.

وی مطرح کرد: گرچه رایزن های اقتصادی با حکم ماموریت سازمان توسعه تجارت و از جانب سازمان توسعه تجارت اعزام می شود اما عملا شاهد هستیم که به دلیل اینکه آنها کارمند وزارت امور خارجه نیستند اختیارهای زیادی ندارند و یک ناهماهنگی میان این چند نهاد به وجود می آید.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه کرد: البته رایزن کشور ما در عراق یکی از رایزن های توانمند و کارآمد است اما مسائل داخلی کشور عراق باعث سختی صادرات و واردات به این کشور شده است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: بازتاب های خبری وجود دارد که حاکی از تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه است که اخیرا شخص وزیر آن را اعلام کرده و اگر این معاونت مجددا احیا شود بسیاری از تضادها قبل از اینکه به مشکل تبدیل شود در نطفه حل می شود و همچنین  مشکل هایی که طی نبود این معاونت به وجود آمده هم رفع می شود.

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه حلقه گمشده ای در جریان عدم اطلاع رسانی درست وجود دارد و چطور می توان پیش از آنکه خلاء وجود حلقه ارتباطی بین صادرکننده ها و قانون گذاران روی صادرات تاثیر بگذارد از این مسئله جلوگیری کرد، گفت: مقررات به محض اینکه وضع شود بالافاصله ابلاغ می شود و تا قبل از تصویب کسی از موضوع آن اطلاعی ندارد اما رایزن ها در مورد پیش گیری و پیش روی برخی از تصمیمات موثر هستند و با ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه مسئول مستقیمی پیدا می کند.

لاهوتی درباره جذب بازار عراق و با مدنظر قرار دادن این نکته که تعداد دفاتر تجاری ایران نسبت به ترکیه کمتر است، گفت: تعداد دفاتر مهم نیست بلکه عملکرد آنها حائز اهمیت است، هرچند که ترکیه با حضور پررنگ خود نشان داده که دفاتر تجاری در رونق و جذب بازاری ماندگار موثر است اما کشور ما در گام نخست باید به عملکرد و موضوعات اساسی تری بپردازد.

 

 

کد خبر 21630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =