خلاء تولید و صادرات کالای اساسی

مهدی معصومی: خلاء ای در تولید کالاهای اساسی دیده می شود که این موضوع باعث عدم صادرات محصولاتی که در این گروه هستند شده است

 نائب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با دلایل عدم توانایی ایران برای صادرات برخی از کالاها به خصوص کالاهای اساسی اظهار کرد: یکی از چالش های موجود در این زمینه قیمت تمام شده محصولات است به طوریکه به عنوان مثال قیمت تمام شده صنعت مرغ ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر است و علاوه بر آن در این بازار ثبات قیمت نداریم، به همین دلیل امکان صادرات نیز وجود ندارد.

مهدی معصومی افزود: محصولاتی که جزء کالاهای اساسی محسوب می شوند را به میزان کافی تولید نمی کنیم و به همین دلیل امکان صادرات کالاهای وابسته به این گروه هم وجود ندارد و عدم ثبات قیمت نیز باعث شده تا اگر هم محصولی را تولید کردیم تنها برای رفع نیاز داخلی باشد و میزان کافی برای صادرات وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: مرغ و تخم مرغ از کالاهایی هستند که ایران توانایی صادرات آن را ندارد زیرا تاکنون چنین تصمیمی برای این کالا نداشته ایم، اگر به ندرت صادراتی در این زمینه صورت گرفته گهگاهی به دلیل مازاد تولید و یا نزول شدید قیمت ها بوده است که آن صادرات پایدار نیست و کشور هم برنامه ای دراز مدت و ثابت در این زمینه ندارد.

وی مطرح کرد: صادرات در گرو فاکتورهای مهمی از جمله برنامه ریزی مدون و بلند مدت، قیمت و کیفیت مناسب است و دیپلماسی مشخص برای بازاریابی است که کشور ما از این موضوع به طور کامل بهره نبرده است.

معصومی عنوان کرد: 95 درصد مواد تغذیه ای دام ها از خارج از کشور وارد می شود و طبیعی است در مقایسه با کشور برزیل که خود تولیدکننده مواد مغذی دام و طیور است قیمت های گران تری داریم و کشورهای حاضر در این عرصه به راحتی به قیمت های سودآور و رقابتی دست پیدا می کنند.

وی ادامه داد: تخم مرغ و مرغ های ایرانی کاملا مطابق با شرایط و ذائقه ایرانی ها تولید شده و حتی اگر امکان صادرات هم فراهم می شود باز با این حال قادر به کسب موفقیت در این زمینه نیستیم. کشورهای دیگر به ویژه کشورهای عربی فاکتورهای متضاد با تولید ایران دارند برای مثال ایرانی ها مرغ در وزن 2.5 کیلوگرم را مطلوب می دانند اما مردم دیگر کشور ها وزن 1.5 کیلوگرم مرغ را منطقی می خوانند و اگر بخواهیم به کیفیت و کمیت استانداردهای جهانی و خواسته های بازار تقاضا برسیم ملزم به تغییر شیوه پرورش و تولیدمان هستیم.

وی در پاسخ به خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر اینکه آیا کشت های فراسرزمینی می تواند کمکی به صادراتی کردن مرغ و طیور کند؟ گفت: بخش عمده ای از نیاز دام و طیور با واردات تامین می شود و اگر بتوانیم خودمان آن را تولید کنیم قیمت ها کاسته می شود و ارزش افزوده به عوامل داخلی بازمی گردد و این به نفع کشور است؛ کشت فراسرزمینی هم زمانی موثر است که تولید داخلی ما به حد انبوه برسد و برای رقابتی کردن و صادرات محصول با کیفیت و ارزان قیمت تصمیم به انجام کار پروژه ای و کشت در منطقه ای دیگری بگیریم.

معصومی بیان کرد: سیاست دولت تولید برای صادرات نیست و اگر چنین بود نوع و نحوه پرورش را تغییر می دادیم، مثال بارز این حقیقت را می توان در گندم تضمینی داخلی مشاهده کرد که خرید از کشاورز با نرخ هزار و 500 تومان انجام می شود در حالی که قیمت جهانی آن 750 تومان است و متاسفانه می خواهیم هر طور که شده خودکفا شویم.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران تصریح کرد: سیاست های دولت ها غالبا بر پایه منطق اقتصاد نیست بلکه تحلیل های سیاسی در اولویت قرار دارد؛ به همین دلیل قیمت تمام شده برخی محصولات نسبت به عرف جهانی گران تر می شود.

وی اذعان کرد: تولیدهای داخلی زمانی می توانند اقتصادی شوند که بر اساس مزیت های کشور و قیمت رقابتی بنا شود، اما عوامل سیاسی باعث شده تا گرانی را بپذیریم و در ظاهر در مورد برخی از کالاها خودکفا شویم، کشورهای دیگر به دلیل ارزانی در عوامل تولید می توانند امتیاز صادرات را کسب کنند.

معصومی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تقاضا گفت: کشور ما به محصولات ارگانیک اهمیتی نمی دهد و حتی به قدری تولید ارگانیک اندک است که در آمارها شمارش نمی شود و اگر بتوانیم مقرون به صرفه تولید کنیم بازارهای جهانی بسیار از آن استقبال می کنند.

معصومی گفت: راه هایی برای تقویت بازار داخلی وجود دارد که در قالب طرح به وزارتخانه ارائه شده و کاربردی ترین آنها اعطای سوبسید به کشاورزان در عوض تعیین قیمت ثابت است، برای مثال دولت باید غلات و دیگر خریدهای زراعی خود را به نرخ روز جهانی بر اساس جدول کیفیت ملاک قرار دهد اما سوبسیدی در قبال کشت در هکتار زمین آنها بپردازد.

کد خبر 21696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =