آغاز موج دوم روابط تجاری ایران و قطر

ایران و قطر در ۵ ماهه امسال در مقایسه با سال قبل شاهد یک جهش قابل تأمل در روابط تجاری خود شده اند که تأمل برانگیز است و در این بین بازگشایی سفارت قطر در تهران می تواند آغازی بر موج دوم روابط تجاری دو کشور باشد

روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و قطر در دور تازه ای از روند خود قرار گرفته و انتظار می رود این روند به رغم مخالفت های کشورهای عرب منطقه ارتقا یابد. بررسی ها نشان می دهند در 5 ماهه سال جاری نشان می دهد ایران 737 هزار و 500 تن کالای غیرنفتی را به ارزشی بیش از 67.5 میلیون دلار به قطر صادر کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 30.8 و 60.57 درصد رشد را تجربه کرده است.

ایران در 5 ماه اول سال جاری 24.6 میلیون دلار صادرات مواد غذایی به قطر داشته است که از رقم 20 میلیون دلاری که پیشتر پیش بینی کرده بود بالاتر است. این امارها نشان می دهند کشور ما در سال 96 توانسته از فرصت پیش آمده در مسیر ارتقای روابط همکاری با قطر به عنوان یک کشور تحریمی استفاده مناسبی ببرد.

با نگاهی دقیق تر باید گفت بیش از نیمی از میزان افزایش صادرات به قطر از محل افزایش صادرات مواد غذایی صورت گرفته که در نوع خود سیگنال مهمی به شمار می آید و نشان می دهد پیش از این از پتانسیل صادرات محصولات غذایی به نحو احسن استفاده نکرده ایم.

در این بین به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پنینسولای قطر، یک وبسایت معتبر این کشور بازگشایی رسمی دفتر سفارت قطر در تهران و انتخاب و معرفی سفیر که هفته جاری اتفاق افتاد باعث شده تا دور جدیدی از روابط بین دو کشور شکل بگیرد. قطر که توسط چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و قطر تحریم شده است روابط خود را تا حد قابل توجهی با ایران و ترکیه بهبود داده و این موضوع باعث خشم کشورهای عربی به خصوص عربستان شده است.

عربستان و سایر کشورها تمایل ندارند ایران و قطر به یکدیگر نزدیک شوند با این حال دوحه با نپذیرفتن شروط کشورهای عربی، عملا به ایران روی آورده است. با این حال قطر به عنوان مهمترین کشور صاحب منابع گازی در دنیا از اقتدار اقتصادی بالایی برخوردار است و در این مسیر فشارهای ناشی از تحریم بر توان اقتصادی این کشور اثری نداشته است.

با این حال قطر با اعزام مجدد سفیر به ایران مسیر جدیدی را به کشورهای تحریم کننده خود نشان داده است و آن مسیر تقویت روابط با ایران است. قطر روابط دیپلماتیک خود را با ایران بعد از اعدام شیخ نمر توسط سعودی ها و حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری در مشهد متوقف کرده و سفارتخانه خود را در تهران تعطیل کرده بود. ایران از تصمیم قطر برای بازگشت سفیر خود به تهران بعنوان یک گام مثبت و منطقی استقبال کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه می گوید تهران از تصمیم دوحه برای بازگشت سفیر خود به ایران استقبال می کند. همانطور که ما همواره گفتیم، سیاست اصولی و دائمی ایران مبتنی بر احترام متقابل، حفظ منافع دوجانبه و ارتقای روابط با هر کشور همسایه است.»

قاسمی می گوید: ایران آماده است تا هر گونه تلاش برای حذف ابهام و مشکلات از طریق راه های سیاسی بین کشورهای منطقه را انجام دهد. به گفته کارشناسان ایران و قطر دو کشور قدرتمند در حوزه گاز دنیا محسوب می شوند و این مسأله مهمی است که تعاملات گسترده ای بین دو کشور برقرار باشدو این موضوعی نیست که تحت الشعاع فشارهای عربستان قرار بگیرد.

در این بین نکته مهم آن است که ایران تنها کشوری نیست که خواهان برقراری و تحکیم روابط با دوحه است سایر کشورهای منطقه از جمله ترکیه، پاکستان، آذربایجان و ... نیز در تلاشند تا راهی برای صادرات محصولات خود به این کشور ایجاد کنند. به عنوان مثال پاکستان به دنبال آن است تا با ایجاد یک مسیر حمل و نقل مستقیم به قطر زمینه های افزایش روابط تجاری با همه کشورهای عربی به خصوص قطر را فراهم سازد.

اخیرا اتاق بازرگانی قطر نیز از امضای 15 موافقت نامه تجاری جدید با ترکیه خبر داده است و حتی متأسفانه باید گفت روابط ایران هنوز از نمره بالایی برخوردار نیست. به عقیده فعالان حوزه تجارت موضوعاتی همچون فقدان نقشه راه کارآمد، مشکلات حوزه حمل و نقل گران، محدودیت های بانکی و مالی و از همه مهمتر کیفیت غیررقابتی محصولات تولید ایران در مقایسه با نمونه های ترکیه ای و ... همگی باعث شده تا از یک بازار پایدار برخوردار نباشیم.

کد خبر 21701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =