جزئیات قراردادهای اعتباری ایران با دنیا

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی از برنامه ریزی برای انعقاد قرار داد ۳۰ میلیارد دلار در ماه سپتامبر با سه کشور اروپایی خبر داد وگفت:ایران با اتریش، دانمارک و ایتالیا قراداد خط اعتباری منعقد می کند

به گزارش اگزيم نيوز، محمد خزاعی در حاشیه بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی درباره جزییات انعقاد قراردادهای خطوط اعتباری، اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی ها قرار است در راستای مذاکرات یک ساله قرارداد خطوط اعتباری  در ماه سپتامبر با سه کشور اروپایی اتریش، دانمارک و ایتالیا منعقد شود.

وی با بیان اینکه گفتگوها با ژاپن نیز نهایی شده و باید قرارداد به امضا برسد، گفت: 1.7 میلیارد دلار برای برقی کردن قطار راه آهن تهران -مشهد با چین قرارداد بسته شده ، همچنین 2 میلیارد دلار وام روسیه بود که سال گذشته نهایی شد و حدود 450 تا 500 میلیون دلار از هند برای بندر چابهار سرمایه‌گذاری شد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: مذاکرات دیگری نیز برای بخش تولید انرژی در کشور در حال انجام است که فعلا توضیح بیشتری نمی‌توان داد.

خزاعی ادامه داد: در مجموع ارزش قراردادهایی که تا یک ماه و نیم آینده به قرارداد منتهی می‌شود، حدود 29 تا 30 میلیارد دلار خواهد بود.

وی تاکید کرد: امضای قراردادهای خطوط اعتباری به معنای موجود بودن منابع مالی برای استفاده شورای اقتصاد، بانک مرکزی و سیستم بانکی است و برای کشور بدهی ایجاد نمی کند زیرا بعد از دوره تنفس، بدهکاری‌ها شروع می‌شود که در هر کشوری در دنیا این سیستم وجود دارد.

رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران خاطرنشان کرد: اگر هنر داشته باشیم و بتوانیم ده ها میلیارد دلار پول را آماده سازی کنیم اما در مصرف آن دقت‌های لازم انجام نشود سودی نخواهد داشت و شورای اقتصاد باید با دقت بررسی و پروژه‌ها را اولویت‌بندی کند.

خزاعی در مورد اینکه برای دریافت رقم حدود 30 میلیارد دلار با چند بانک هماهنگ شده اید؟ گفت: در بعضی کشورها کنسرسیوم بانکی ایجاد شده است برای مثال در ایتالیا دو تا سه بانک و در اتریش یک بانک هستند.

وی افزود: در کره و چین نیز طرف ما اگزیم بانک‌ها هستند که ممکن است منابعی را از بانک‌های دیگر کره‌ای یا چینی جذب کنند.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش دیگری درباره محدودیت معاملات دلاری نیز تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌های دلاری که داریم این قراردادها با یورو تنظیم خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره رتبه اعتباری ایران گفت: کار مشترکی را با بانک مرکزی دنبال می‌کنیم و سال گذشته رتبه ایران از 7 به 6 رسید اما انتظار ما این بود که به 5 برسد.

خزاعی تاکید کرد: عوامل تعیین رتبه اعتباری یک کشور بخشی اقتصادی است که شاخص‌هایی مانند کفایت سرمایه بانک‌ها، فضای کسب و کار، ذخایر ارزی و خوش حسابی یا بدحسابی از این جمله به شمارمی‌رود.

رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه بخشی از این عوامل نیز سیاسی است، گفت: تردید نکنید که با وضعیت اقتصادی و بانکی فعلی کشور رتبه ایران باید حداقل 4 می‌بود اما عوامل سیاسی باعث شده رتبه اعتباری ایران 6 باشد که این رتبه قطعا سیاسی است.

وی افزود: براساس اطلاعاتی که داریم و صحبت‌هایی که شده انتظار می‌رود این رتبه به 5 کاهش پیدا کند و قرارداهای خطوط اعتباری که امضا می‌شود بر این عامل موثر است و نشان می‌دهد که سیستم مالی دنیا به سیستم مالی ایران و ثبات سیاسی کشور اعتماد کرده و وارد میدان شده است.

کد خبر 21704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =