ارزآوری ۱.۸ میلیارد دلاری پسته برای کشور

محمدعلی طهماسبی از ارزآوری ۱.۸ میلیارد دلاری پسته خبر داد و گفت: سطح باغات میوه در حال افزایش است و میزان تولید محصولات باغی در سال جاری به ۲۲ میلیون تن می‌رسد

محمدعلی طهماسبی سطح زیر کشت باغات کشور را دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اعلام و پیش بینی کرد امسال تولید ما ۲۲ میلیون تن انواع محصولات باغی از باغات کشور است.

طهماسبی پسته را شاخص‌ترین محصول باغی کشور عنوان کرد و افزود: در کنار سطح زیرکشت و تولید بسیار این محصول، ارزآوری بالایی که این محصول برای کشور دارد آن را حائز اهمیت کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون محصول پسته سالانه حدود ۱.۸ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد.

خرمای یک میلیون تنی، کمترین صادرات را دارد

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، خرما را دیگر محصول باغی شاخص کشور برشمرد و افزود: سالانه یک میلیون تن خرما در کشور تولید می‌شود، اما کمترین میزان صادرات را در زمینه این محصول داریم.

وی افزود: بیشترین مشکل ما در زمینه خرما در بحث صنایع تبدیلی و فرآوری است که در حال حاضر در حال واگذاری تسهیلات در این زمینه هستیم.

طهماسبی همچنین از سیب به عنوان دیگر محصول باغی شاخص کشور یاد کرد و افزود: امسال پیش‌بینی برداشت بسیار زیاد سیب را داریم و انتظار ما این است که امسال به رقم برداشت ۳.۸ میلیون تن برسیم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به دستور کار افزایش صادرات محصولات باغی در برنامه ششم توسعه، گفت: هم اکنون میزان صادرات محصولات باغی کشور دو میلیارد دلار است که بر اساس برنامه ششم توسعه تلاش داریم این رقم چند برابر شود.

سطح باغات میوه در حال افزایش است

وی افزود: همچنین در برنامه ششم توسعه و نیز برنامه اقتصاد مقاومتی برنامه افزایش سطح زیر کشت باغات را در دستور کار داریم که از امسال این کار شروع شده است.

طهماسبی تصریح کرد: طی پنج سال آینده بر اساس تکلیفی که از سوی دولت و مجلس برای وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده است سطح زیر کشت باغات کشور باید ۵۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.

وی افزود: درسال اول اجرای این برنامه، امسال افزایش ۶۰ هزار هکتاری باغات کشور را در برنامه داریم.

 

منبع: ايسنا

کد خبر 21711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =