۳ اقدام اساسی پیش روی اقتصاد کشور

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: ۳ اقدام کلیدی از جمله اصلاح نظام بانکی،تامین منابع مالی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی از کارهای پیش روی اقتصاد کشور است

به گزارش اگزیم نیوز، مسعود کرباسیان اظهار کرد: وزارت اقتصاد در دولت یازدهم درحالی واگذار شد که تورم بیش از 40 درصد، نابسامانی و نوسانات نرخ ارز و عدم ثبات پولی و مالی وجود نداشت.وابستگی به نفت موجب شده بود که کشور نفت بیش از 100 دلار می‌فروخت اما تراز تجاری کشور منفی بود. بدهی دولت به سیستم‌های بانکی نیز بسیار زیاد بود.کرباسیان با بیان اینکه دولت یازدهم زحمات زیادی کشید تا قطار اقتصاد به ریل اصلی بازگردد،ادامه داد:در حال حاضر تورم تک رقمی شده است،تراز تجاری مثبت است و صادرات بر واردات غلبه کرده است. رشد اقتصادی کشور بالای 12 درصد بوده و موسسات غیرمجاز بانکی نیز برچیده شده‌اند.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه دولت دوازدهم در موضوع اقتصاد استمرار دولت یازدهم با برنامه‌های بهتری پیش خواهد رفت،تاکید کرد:جذب سرمایه‌گذار خارجی،خصوصی‌سازی و مردمی کردن اقتصاد و نه خصوصی‌سازی به معنای رد دیون، موجب شده تا مدیریت ارزی که در کنار این خصوصی‌سازی انجام گرفته است، رشد اقتصادی را برای کشور فراهم آورد.
کرباسیان ادامه داد: کاهش تورم از اساسی‌ترین فعالیت‌هایی بوده که صورت گرفته و ادامه خواهد داشت. بهبود فضای کسب و کار نکته دیگری است که مدنظر است و روی آن در دولت دوازدهم تمرکز خواهد شد. کاهش تدریجی سود بانکی نیز در دستور کار بوده و از روز شنبه کلید خواهد خورد.
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در دولت یازدهم کاهش وابستگی به نفت رخ داد و سهم مالیاتی از کل منابع عمومی در سال 95 به 36 درصد رسید، اظهار کرد: ما آرام آرام شاهد رشد تولید هستیم و در بازه زمانی سال‌های 92 تا 95، یک میلیون و 960 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم که این نشان از روند پویایی اقتصاد دارد.
کرباسیان با اشاره به اینکه با کاهش سود بانکی و کاهش تورم نیز ادامه خواهد یافت، افزود: زمانی که در این کشور تورم 40 درصدی داشته‌ایم، سود بانکی 22 درصد بوده است، اما امروز که تورم به کمتر از 10 درصد رسیده است چرا باید سود بانکی روی 22 درصد بماند. بنابراین تصمیم گرفته‌ایم که این سود کاهش یابد.
وی اضافه کرد: قرار نیست قراردادهای قبلی بانکی بهم بخورد، بلکه این کاهش سود از روز شنبه رخ خواهد داد و نباید جای نگرانی وجود داشته باشد چرا که 4 ساله اقتصاد آینده ایران با برنامه پیش خواهد رفت.
وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: اصلاح نظام بانکی،جلب سرمایه‌گذاری خارجی، تامین منابع مالی، توسعه کار، توجه به سرمایه و بورس و تامین اوراق عرضه بازار ثانویه از فعالیت‌های در دستور کار است.
کرباسیان ادامه داد: شفاف‌سازی اقتصاد و برخورد با رانت‌ها بخصوص اقتصاد نفتی رانتی، و مبارزه با پولشویی نیز از نکات دیگری است که باید به جد دنبال آن باشیم. همچنین در بهبود فضای کسب و کار و فضای اقتصاد کشور حاضریم از نظرات همه کارشناسان استفاده کنیم تا کشور را به اهداف پیش‌رو ببرد.
وی تصریح کرد: ما قدرت پول ملی می‌خواهیم یا خیر؟ آیا به دنبال رشد اقتصادی مثبت هستیم یا خیر؟ امروز تورم تک رقمی وجود دارد یا خیر؟چرا پس برخی در خصوص ثبات نرخ ارز و فشردگی فنر در این قسمت صحبت می‌کنند. ما به صرف اینکه برخی کالاها گران می‌شود، نباید منابع و ظرفیت خالی کشور را نادیده بگیریم. ما باید در تلاش باشیم که قدرت پول ملی‌مان افزایش یابد تا بتوانیم در تجارت‌ها بهتر عمل کنیم. من معتقد نیستم که نرخ ارز باید ثابت بماند. هرچند که مدیریت ارز را بانک‌ها انجام می‌دهند و نرخ ارز نیز کمتر از تورم رشد کرده است. هرچند در این سال‌ها نیز تورم کاهش یافته و تراز تجاری خارجی نیز با همین قیمت ارز مثبت بوده، من موافق قدرت پول ملی هستم.
وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به این سوال که چرا استانی مثل اصفهان باید بیشترین مالیات را بدهد و کمترین بودجه را بگیرد، گفت: اصفهان یکی از استان‌های پیش‌رو کشور و جزو مناطق رو به رشد کشور است. در این استان در سال 96، 1655 پروژه بالغ بر 26 هزار و 500 میلیارد ریال افتتاح شده است که  نشان از توانمندی آن دارد.
کرباسیان پیرامون معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری نیز اظهار کرد:به دلیل اینکه اولویت کشور در دولت دوازدهم رشد اقتصادی است،هر تعداد افراد که بتوانند به پیشبرد اقتصاد کشور کمک کنند باید به کار گرفته شوند.این دولت همدلی بسیار بالایی دارد و افرادی که مسئولیت گرفته‌اند همگی صاحب‌نظر هستند و این به لحاظ اولویت اقتصاد است که ریاست جمهوری چنین تصمیمی گرفته‌اند.
مسعود کرباسیان همچنین در آیین بهره‌برداری از 633 پروژه مخابراتی استان اصفهان اظهار کرد: نهایت پروژه‌هایی که افتتاح شده‌اند به حوزه آی‌تی ختم می‌شوند و باید توجه داشته باشیم که یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی در کشور ایران توجه جدی به مبحث آی تی است.
وی ادامه داد: دولت الکترونیک همواره مورد توجه دولت یازدهم بوده است و امروزه همه مباحث و همه موضوعات پیرامون شفاف‌سازی به دولت الکترونیک ختم می‌شود و به همین دلیل موضوع تکنولوژی، آی تی و دولت الکترونیک در آینده بسیار مهم تلقی خواهد شد.
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه درآمدهای گمرک به واسطه الکترونیکی شدن گمرک کشور، افزایش قابل توجهی یافته است، ادامه داد: چندین اولویت اقتصاد و دارایی که از سوی دولت اعلام شده، خزانه‌داری الکترونیک و طرح جامع مالیاتی است که به شدت بر روی آنها نیز تاکید شده است و باید هر 6 ماه یک بار درخصوص این موضوعات به رییس جمهور گزارش ارائه شود.
کرباسیان با اشاره به اینکه در کنار سیستم بانکی بی‌شک باید بانکداری الکترونیکی توسعه یابد، تاکید کرد: در دولت قبل در این خصوص زیرساخت‌هایی فراهم شد و در دولت دوازدهم این روند ادامه خواهد یافت. هرچند که ما چیزی از غافله تکنولوژی در کشور کم نداریم و باید از ظرفیت‌های موجود بیشترین بهره را ببریم.
وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: کشور ما درخصوص ذخیره‌سازی اطلاعات دچار مشکل است و در این زمینه باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.
مسعود کرباسیان همچنین در مراسم افتتاح 8 طرح شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در نیروگاه شهید منتظری اصفهان اظهار کرد: مسوولان اصفهان همانطور که در تولیدات صنعتی و کشاورزی توانسته‌اند منابع داخلی را جذب کنند و از بسیاری از استان‌های کشور جلوتر هستند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز می‌توانند سرآمد استان‌های دیگر باشند.
وی با بیان اینکه اصفهان می‌تواند در صادرات غیرنفتی کشور سهم قابل توجهی داشته باشد، افزود: اصفهان در تولیدات کشاورزی، پتروشیمی، خدمات و صنعت از استان‌های پیش‌رو کشور محسوب می‌شود و در کنار آن وجود 330 هزار دانشجو و سرمایه کافی در بخش خصوصی شرایطی را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این استان ترغیب شوند.
وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه بخش خصوصی بالاترین سرمایه‌گذاری را برای بهره‌برداری از 1655 طرح صنعتی و کشاورزی در استان اصفهان داشته است، ادامه داد: بخشنامه‌ای 8 ماده‌ای بانک مرکزی از روز شنبه اجرایی خواهد شد. این بخشنامه مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌گذاران بوده که این تصمیم موجب کاهش نرخ سود تسهیلات خواهد شد و به همین سبب سرعت چرخش اقتصادی کشور را بیشتر خواهد کرد.
کرباسیان با اشاره به اینکه دولت دوازدهم به دنبال آن است که شبکه بانکی از بنگاهداری فاصله بگیرد، و سعی کند سرمایه‌هایش را به بخش صنعت و خدمات و اشتغال تزریق کند. دولت دوازدهم و دولت آقای روحانی این تصمیم را از دوره یازدهم گرفته بودند و استارت این کار را نیز با پرداخت بخشی از بدهی‌های خود به شبکه بانکی زدند.
وزیر اقتصاد و دارایی جذب سرمایه‌های خارجی را برای کشور و توسعه آن مهم و حیاتی تلقی کرد و گفت‌: در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی به تازگی خط اعتباری به ارزش 8 میلیارد یورو از طریق کره‌جنوبی برای سرمایه‌گذاری در کشورمان باز شده که امیدواریم فتح بابی برای سرمایه‌گذاری دیگر کشورهای جهان باشد.
کرباسیان خاطرنشان کرد: رشد اقتصاد 8 درصدی که در برنامه ششم توسعه کشور در نظر گرفته شده است، نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهایی است که همه این زیرساخت‌ها و بسترهای توسعه کشور نیازمند شبکه برقی کشور هستند.
منبع: ایسنا

کد خبر 21724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =