صنعت در انتظار یارانه های تولید

علی محمد بد: تخصیص تسهیلات از محل صندوق ذخیره ارزی با سود کم بهترین راه تامین مالی واحدهای تولیدی و موثرترین گام دولت در جهت رونق و توسعه تولید است

هدفمندی یارانه ها از چالش برانگیزترین مباحث اقتصادی در ایران محسوب می شود که نحوه تامین هزینه های مرتبط با آن بعضا با مباحث حاشیه ای بسیاری همراه بوده است. بارها توسط مسوولین به آن پرداخته شده اما در حالی که برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که طی سال‌های اخیر دست تولید به یارانه‌های وعده داده شده نرسیده و این بخش همواره با مشکل تامین نقدینگی مواجه بوده است.

در این رابطه علی محمد بد، کارشناس صنعت سیمان و مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر با اشاره به عدم تخصیص یارانه‌های پیش‌بینی شده در دولت های نهم و دهم گفت: در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم قول هایی برای حمایت از تولید و حل مشکل نقدینگی صنعت به خصوص صنایع کوچک و متوسط دادند و پرداخت يارانه توليد را وعده دادند؛ اما پس از گذشت این چند سال چه اتفاقی در عمل رخ داد.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر ادامه داد: دولت یازدهم نیز همان روال گذشته را در پیش گرفت و هیچ اقدامی در این رابطه صورت نداد. اکنون انتظار این است که دولت دوازدهم نگاهی متفاوت به سیستم تولید داشته باشد و از محل یارانه ها بتواند صنعت بازسازی صنعت را در دستور کار خود قرار دهد.

این کارشناس صنعت سیمان افزود: دولت برای کاهش اثرات مخرب تورم بر صنعت و تولید کشور تخصیص بسته‌های حمایتی را مقرر کرده تا موجب تعدیل فشار و آسیب‌های حاکم بر پیکره صنعت شود اما عملاً هیچ عینیتی از تخصیص بسته‌های حمایتی به صنایع اتفاق نیفتاد.

بد با اشاره به اینکه یارانه مستقیم به مراتب بهتر و موثر تر از یارانه غیرمستقیم است، گفت: چرا که اثر‌بخشی یارانه غیرمستقیم بسیار پایین‌تر از یارانه مستقیم خواهد بود؛ از سوی دیگر اگر وزارت صنایع بر روی این یارانه نظارت داشته و میزان و محل مصرف آن را مدیریت کند تاثیر چشمگیری در سطح صنعت مشاهده خواهیم کرد. به عنوان نمونه می تواند در بهسازی و نوسازی یا در صرفه جویی مصارف انرژی هزینه گردد، در این صورت شاهد رونق صنعت نیز خواهیم بود.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر عمده مشکل حوزه تولید را بالا بودن نرخ سود بانکی عنوان کرد و گفت: از آنجاییکه تولید از نقدینگی بالا و سود بسیار کم برخوردار است بالا بودن سود بانکی به بزرگترین چالش این گره تبدیل شده است. چرا که این امر موجب شده حجم وسیعی از نقدینگی به جای سرمایه گذاری در تولید در داخل بانک ها بماند.

وی اضافه کرد: بنابراین دولت باید تدابیری جدیدی را اتخاذ کند که این نقدینگی به کانال صنعت هدایت شود تا تولید افزایش پیدا کرده و انگیزه سرمایه گذاری نیز گسترش یابد. معتقدم دولت در این زمینه ضعیف عمل کرده است و نمی توان دلیل قانع کننده ای برای این ضعف پیدا کرد.

به گفته بد بیشتر نقدینگی دولت، زمینه های مصرفی شامل می شود و مبالغ اندکی از آن در سرمایه گذاری و اشتغال و صنعت اختصاص و هزینه می شود.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر با اشاره به اینکه تامین مالی توسط بانک ها به دلیل نرخ سود بالا امکان پذیر نیست، گفت: از آنجاییکه بانک های کشور با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند نمی توان انتظار داشت که در رونق تولید گام های گسترده ای بردارند. بنابراین نیاز است دولت از محل صندوق ذخیره ارزی در جهت تامین مالی واحدهای تولیدی اقدام کند.

این کارشناس صنعت سیمان تصریح کرد: به بیان دیگر دولت می تواند از این محل شرکت ها را مورد حمایت خود قرار دهد و با بهره پایین در راستای توسعه و بازسازی صنعت گام بردارد.

به گفته بد تنها سیاستی که دولت می تواند از آن نتیجه خوبی بگیرد استفاده از صندوق ذخیره ارزی است. چرا که بانک ها توانایی و قدرت لازم جهت حمایت تولید را ندارند و از سوی دیگر سود بالای بانکی همچون 24 تا 25 درصد رمق تولید را می گیرد و اجازه رقابت واحدهای تولیدی با رقبای را به حداقل می رساند. همچنین با اجرای این سیاست می تواند از ورود کالاهای وارداتی به داخل کشور جلوگیری کرده و موجب ارزآوری بیشتر شود.

وی اظهار کرد: بخش صنعت همواره با دشواری‌های بی‌شماری همراه است و تخصیص یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی می تواند از بخش صنعت، مشکلات و فشارهای موجود بر صنعتگران بکاهد.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر در خصوص مشکلات و مسائل صنعت سیمان اعتقاد دارد که قیمت‌گذاری سیمان، مازاد تولید و افزایش قیمت تمام شده از جمله مواردی است که تولید کنندگان سیمان با آن روبه‌رو هستند.

بد ادامه داد: بنابراین دولت جدید باید به کمک و پشتیبانی صنعت سیمان بشتابد و در این مسیر از نیروهای متخصص و کاردان مشورت بگیرد تا بتواند راه های اصولی جهت نجات و رونق این صنعت پیدا کند.

این کارشناس صنعت سیمان با اشاره به مشکلات قیمت گذاری در صنعت سیمان گفت: تولیدکنندگان سیمان معتقدند جفایی که به این صنعت روا شده بیشتر از سایر صنایع است؛ زیرا با وجود تمام فشار‌ها قیمت سیمان هنوز از سوی دولت تعیین می‌شود و روال قیمت مصوب در این صنعت تغییری نکرده است و به اعتقاد آنها عدالت صنعتی در مورد سیمان رعایت نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: در صنعت سیمان به دلیل مازاد عرضه بر تقاضا نوعی فرهنگ سازی صورت گرفته که باید تفاهم هایی در راستای عدم رقابت های بی مورد در این بازار صورت گیرد تا از این طریق شاهد مانع از جنگ قیمتی در بازار سیمان شویم.

به گفته مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر سیمان از لحاظ کیفیت و سرمایه گذاری در موقعیت خوبی به سر می برد ولی از جهت رقابت منفی و اینکه عرضه مازاد داریم، تولیدکنندگان این صنعت به چالش کشیده شده اند؛ بنابراین از دولت استمداد می طلبیم در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

کد خبر 21731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =