دسترسی به بازار روسیه از کانال اتحاد تجاری ایران-اوراسیا

لئون آهارونیان معتقد است: هر پیشرفتی در ارتباط با توسعه روابط با اوراسیا برای ایران امتیاز محسوب می شود چراکه حوزه اوراسیا، خصوصا روسیه بر خلاف انتظار نیاز زیادی به کالای صنعتی از جمله لوازم خانگی و مصنوعات صنعتی ما دارند. توافقنامه تعرفه ترجیحی فرصت مغتنمی است تا بتوانیم در بازار اوراسیا حضور پررنگ داشته باشیم.

مريم خورشيدي - یکی از اهداف ایران در پیوستن به اتحادیه اوراسیا رسیدن به بازار 140 میلیون نفری روسیه است الحاق به اتحادیه اوراسیا چند سالی است که از سوی دولت مورد پیگیری قرار گرفته است. البته طبق آخرین خبرها فاصله ایران برای پیوستن به این اتحادیه کاهش یافته و موافقت نامه تعرفه ترجیحی بین ایران و اوراسیا به منظور بهره مندی از امتیازات تعرفه‌ای و  تخفیف‌های گمرکی مراحل نهایی خود را می گذارند. لذا انتظار می‌رود با نهایی شدن توافقنامه تعرفه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا و فراهم شدن زمینه تسهیل مبادله کالا، حجم روابط تجاری بین طرفین افزایش قابل توجهی پیدا کند. روسیه نیز از اینکه ایران وارد اتحادیه اوراسیا شود استقبال کرده و درباره امکان ایجاد منطقه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تحقیقاتی انجام شده است. لئون آهارونیان رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان دراینباره به خبرنگار اگزيم نيوز می گوید:

ایران به جهت قرار گرفتن در بهترین موقعیت ترانزیتی می‏تواند مسیری مناسب برای ترانزیت کالاهای کشورهای عضو باشد. قرار گرفتن بین دو دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب موقعیت ویژه ای دارد. از سوی دیگر قرار گرفتن در موقعیت ترانزیتی شرق به غرب نیز موقعیت ویژه ای است که ایران دارد. عضویت در این اتحادیه به لحاظ مسیر ترانزیتی موقعیت ویژه ای برای ایران ایجاد خواهد کرد. بازارهای این اتحادیه همچنان بازاری مناسب برای محصولات ایران به شمار می‏رود. از سوی دیگر با نهایی شدن موافقت نامه تعرفه ترجیحی قطعا شاهد رشد تجارت میان کشورهای عضو خواهیم بود.

وی ادامه داد: معتقدم هر پیشرفتی در ارتباط با توسعه روابط با اوراسیا برای ایران امتیاز محسوب می شود چراکه حوزه اوراسیا، خصوصا روسیه بر خلاف انتظار نیاز زیادی به کالای صنعتی از جمله لوازم خانگی و مصنوعات صنعتی ما دارند. توافقنامه تعرفه ترجیحی فرصت مغتنمی است تا بتوانیم در بازار اوراسیا حضور پررنگ داشته باشیم.

وی افزود: با توجه پتانسیل بالای این بازار ما اقدام به  تاسیس مرکز تجارت ایرانیان در ارمنستان کردیم که مراحل نهایی خود را می گذارند. قرار است تولیدات ایرانی در این مرکز به نمایش گذاشته شود. ارمنستان سکوی پرتاب خوبی برای کالای ایرانی به کشورهای اوراسیاست. این مرکز حداکثر تا یکسال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

آهارونیان مهمترین کشور در اوراسیا را روسیه دانست و گفت: روسیه بازار خدادادی و عظیمی است که با حدود 300 میلیون جمعیت اقیانوسی است که بازار مصرف مساعدی برای کالای وارداتی است و باید برای تسهیل مبادلات تجاری با این کشور از تعامل در سطح وزارت خارجه استفاده کرد.

وی دلیل عدم بهره مندی از بازار بالقوه ای همچون روسیه را عدم آمادگی ایران عنوان کرد و گفت: متاسفانه عده ای از تاجرنمایان بدون تسلط بر فنون تجارت وارد بازار روسیه شده و با هدف کسب سودهای آنی وجهه تجارت ایران را خدشه دار کردند. حال آنکه می بایست کالای ایرانی با نام ایران و با کیفیت مطلوب وارد بازار هدف شده تا اهداف بلند مدت را در این بازار دنبال کند.

لئون آهارونیان خاطرنشان کرد: هرچند کار در روسیه آسان نیست اما می توان با تخصیص زمان کافی برای آموزش و اطلاع رسانی در حوزه قوانین و مقررات سهم خود را از این بازار بگیریم. دولت ایران از گذشته های دور ارتباطات خوبی با روسیه داشته و در حال حاضر پروژه های مهمی از سوی روسیه در جنوب ایران تامین مالی شده که در رشد و توسعه اقتصادی ایران تاثیر گذار خواهند بود لذا دخالت دولت برای تسهیل ارتباطات تجاری و اقتصادی بین ایران و اوراسیا علی الخصوص روسیه لازم و ضروری است.

کد خبر 21750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =