افزایش ۱۰۰ درصدی درامدهای گمرکی با اجرای طرح پنجره واحد

کارشناس حوزه ترانزیت و گمرک «نتایج اجرای طرح پنجره واحد در گمرکات کشور را بسیار مثبت ارزیابی کرد» و گفت: جهش‌های درآمدی گمرک برغم واردات کالای کمتر در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۵ افزون بر ۱۰۰ درصد بوده است

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از صدا و سیما؛ انوش رحام در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه گمرک در هر کشوری به عنوان مرزبان اقتصادی شناخته می‌شود، افزود: این سازمان وظیفه تسهیل تجارت، دریافت حقوق و عوارض، کنترل‌های گمرکی، مدیریت واردات و اعمال قوانین و مقررات تجارت خارجی را در جوامع مختلف بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه وظیفه گمرک جدا از حوزه حاکمیتی در وصول درآمدهای دولت بسیار حائز اهمیت است، اظهارداشت: این سازمان دومین منبع درآمدهای غیر نفتی دولت نیز به شمار می‌رود.
کارشناس حوزه ترانزیت و گمرک گفت: تسهیل درست تجارت موجب پویایی صادرات و تولید در کشور می‌شود که در این میان نقش گمرک می‌تواند بسیار قابل توجه باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سیستم گمرگ در گذشته به مانند دیگر نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی سیستمی متمرکز بر عملیات‌های کاغذی بود.
رحام بیان داشت: طرح پنجره واحد به عنوان درمان بروکراسی اداری و همینطور مهمترین کارکرد پیشنهادی سازمان جهانی گمرک برای تسهیل تجارت طی چهار ساله گذشته در گمرکات کشور به مرحله اجرا درآمد.
این کارشناس حوزه ترانزیت و گمرک در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: شفافیت از جمله دستاوردهای حرکت دولت به سمت توسعه و استقرار دولت الکترونیک درکشور است.
وی تصریح کرد: بدون شک با ایجاد شفافیت ضمن باز شدن فضای فعالیت برای فعالان اقتصادی مجاز و خوشنام می‌توان به رشد درآمد‌ها و تسهیل تجارت بیش از هر زمان دیگری در جامعه امیدوار بود.
وی یادآورشد: گمرک ایران به عنوان یکی از با سابقه‌ترین سازمان‌های دولتی و همچنین مرزبان اقتصادی کشور نقش مهمی در اجرای سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اقتصادی ـ. بازرگانی کشور دارد.
در امدهای گمرکی در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ برغم کاهش واردات از رقم ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 صدور مجوز گمرکی برای تجارت مواد غذایی در ۳۰ دقیقه

مدیر کل اداره نظارت بر غذای سازمان غذا و دارو درباره روش صدور مجوز برای محصولات غذایی در گمرک گفت : مجوزهای الکترونیکی در گمرک تجارت مواد غذایی را آسان کرده است.

بهروز جنت افزود : با توجه به پیشرفت خوب پرتال غذا ، اکنون در سازمان غذا و دارو در رابطه با ترخیص و ثبت سفارش هیچ کدام از فرآورده ها از گمرک به سازمان غذا و دارو یا دانشگاه های علوم پزشکی حضوری مراجعه نمی کند.
وی با بیان اینکه مجوز سازمان غذا و دارو برای موادغذایی در گمرک بدون اظهار نظرهای سلیقه ای یک کارشناس داده می شود، گفت: با راه اندازی پرتال غذا دیگر کارشناس ، پروژه ها را بررسی نمی کند و تمام نظرهای کارشناسی در سیستم اعمال شده است و پرتال به طور اتوماتیک به درخواست کننده مجوز پاسخ می دهد.
بنابر گزارش گمرک ایران ؛ مدیر کل اداره نظارت بر غذا سازمان غذا و دارو افزود: وقتی یک شرکت، اظهارنامه یک محصول را در سیستم ثبت می کند ، پرتال غذا سازمان غذا و دارو در کمتر از چند ثانیه پاسخ می دهد.
وی ادامه داد: از زمانی که اظهارنامه یک محصول غذایی در گمرک ثبت می شود تا زمانی که سازمان غذا و دارو به آن پاسخ بدهد ، بیش از 30 دقیقه طول نمی کشد و تنها چند ثانیه مربوط به سازمان غذا و داروست و بقیه زمان مربوط به خود شرکت و سایر مجوزها و امور بانکی است. 
 

همراهی آنلاین با گمرک ایران در سامانه های نوین

خدمات گمرک ایران اینترنتی شده و ضروری است تا شهروندان با برخی از این خدمات آشنا شوند که پیش از الکترونیکی شدن گمرک امکان ارائه این خدمات وجود نداشته است.
خدمات صادرات ، واردات و ترانزیت در گمرک الکترونیکی شده است و شما می توانید فقط با یکبار مراجعه حضوری به نزدیکترین گمرک محل و دریافت کد کاربری از طریق سایت گمرک ایران www.irica.ir و پیوند پنجره واحد تجارت فرامرزی تمامی تشریفات گمرکی را اینترنتی انجام دهید.
- می توانید از قیمت واقعی و مارک و کشور سازنده همه کالاهای وارداتی با خبر شوید و کالای مشابه اصلی (یا تقلبی) و گران نخریدepl.irica.ir/TscViewPage 
- از اصالت موبایل خود مطلع شویم ؛ با پیامک کردن کد imei به شماره 30008887
http://epl.irica.ir/ImeiInfoView
- با تجار بزرگ کشور راحت ارتباط برقرار کنیم و کالای خود را به راحتی صادر کنیم ( برای سامانه بازار و بهبود فضای کسب و کار)bazaar.irica.co
-استعلام پروانه گمرکی برای مطمئن شدن خریداران کالا از اینکه آن کالا از مبادی رسمی وارد شده است epl.irica.ir/ecl
- سامانه ارزش برای مشاهده لحظه به لحظه ارزش کالاهای وارداتی و همچنین تغییرات ارزش در جهت امنیت تجارت و شفافیت epl.irica.ir/TscViewPage
- بدانیم چه کالاهایی هر روز در حال وارد شدن به کشور هستند و برای فعالیت تجاری چگونه برنامه ریزی کنیم merchant.irica.ir/daily
- می توان هر گونه انتقاد جهت روند انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا را الکترونیکی ثبت و پیگیری کرد ؛ سامانه پاسخگویی به شکایاتClub.irica.ci
- می توان تمام مکاتبات خود را با گمرکات ایران در سرتاسر کشور از طریق پورتال رسمی گمرک بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام دهید ؛ Www.irica.ir.

کد خبر 21753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =