اصلاح نظام بانکی؛ اولویت اصلی ارتقای اقتصادی کشور

بابک ابراهیمی معتقد است کاهش نرخ سود بانکی انگیزه برای حرکت نقدینگی به سمت ارز، طلا و سایر بخش های غیر مولد ایجاد می کند اما در حال حاضر ، مساله افزایش قیمت طلا ربطی به کاهش نرخ سود بانکی ندارد و بخش عمده ای از این افزایش مربوط به افزایش قیمت فلزات در در سطح بین المللی است

مریم خورشیدی - پس از کش و قوس فراوان، بانک مرکزی در بخشنامه ابلاغی خود به شبکه بانکی، تدابیر هشت گانه ای را با تاکید بر اجتناب از رقابت های ناموجه بین بانک ها و موسسات اعتباری در جذب سپرده ها به شبکه بانکی اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه که از ۱۱ شهریور ماه اجرایی شد، بانک ها و موسسات اعتباری موظف شدند نرخ سودعلی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله حداکثر ۱۵ درصد و سپرده های کوتاه مدت را حداکثر ۱۰ درصد محاسبه و رعایت کنند.

اگزیم نیوز به منظور بررسی آثار کاهش نرخ سود بانکی بر بازار، خصوصا افزایش جهشی نرخ طلا در روزهای اخیر و همچنین پیش بینی آینده این سیاست مالی بر چرخه اقتصادی و رکود، با بابک ابراهیمی مدرس مهندسی مالی دانشگاه خواجه نصیر گفتگو کرده است.

بابک ابراهیمی معتقد است کاهش نرخ سود بانکی انگیزه برای حرکت نقدینگی به سمت ارز، طلا و سایر بخش های غیر مولد ایجاد می کند اما در حال حاضر ، مساله افزایش قیمت طلا ربطی به کاهش نرخ سود بانکی ندارد و بخش عمده ای از این افزایش مربوط به افزایش قیمت فلزات در در سطح بین المللی است.

وی افزود: افزایش نرخ طلا متاثر از روزهای غدیر و قربان نیز هست. اما در بخش مسکن کاهش نرخ سود بانکی بر مبلغ رهن و اجاره بها تاثیر می گذارد و منجر به تمایل کمتر به رهن و افزایش اجاره مسکن می شود.

ابراهیمی ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی گام اولیه در اصلاحات اقتصادی است. گام بعدی اصلاح نظام بانکی است. شواهد نشان می دهد دولت در اجرای سیاست های اصلاحی اقتصادی مصمم است. اگر این حرکت ادامه دار باشد در مراحل بعدی در کوتاه مدت می تواند باعث حرکت پول به سمت بازار سرمایه -که بازار مولدی است-و بازار تولید بشود.

وی خاطر نشان کرد اگر این سیاست ابتر باشد و لایه های بعدی نظام اقتصادی را هدف نگیرد، نمی توانیم انتظار اتفاق جدیدی در حوزه اقتصادی کشور باشیم.

ابراهیمی اصلاح وضعیت صندوق های بازنشستگی و بانکها را مقدم بر بهبود وضعیت تولید و اصلاح بازار سرمایه دانست و گفت: مراحل سامان دهی به نظام بانکی و مالی کشور باید یک روند مستمر و قاطع باشد و دراین مسیر از نوسانات پیش رو نهراسید.روشن است این اقدامات عکس العمل های متفاوتی را در پی دارد و باید برای رویارویی با آنها برنامه ریزی و  مدیریت ویژه داشت.

وی در مورد جزییات اقدامات اصلاحی در نظام بانکی گفت: بانک های با ریسک بالا که به دلیل ساختار ضعیف مالی و عدم رعایت الزامات کفایت سرمایه نرخ بهره بالا پیشنهاد می دهند باید تعیین تکلیف بشوند. همچنین وضعیت مطالبات سوخت شده آنها مشخص شده و از شرکت داری فاصله بگیرند. ادغام یا افزایش سرمایه باید به تدریج در نظام بانکی سامان پیدا کند.

بابک ابراهیمی پیش بینی کرد: به نظر من نرخ سود بانکی را در عدد 15 درصدباقی خواهند ماند و تورم اندکی آهنگ افزایشی خواهد داشت.

ابراهیمی گفت:مسئول همانگی تیم اقتصادی دولت، دکتر نیلی است که اقتصاددان خوش فکر و روشن بینی هستند. اگر در تیم اقتصادی دولت یمپارچکی وجود داشته باشد و همه با ایشان هماهنگ عمل کنند می توان به اجرای درست و نتیجه بخش سیاست های اقتصادی امیدوار بود. اما در صورت عدم همراهی و هماهنگی زیر مجموعه ها و معاونت های اقتصادی در اجرای سیاست ها، قطعا به مشکل بر خواهیم خورد.

 

کد خبر 21776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =