با حذف برچسب قیمت ها، تولیدکنندگان باید کیفیت کالاهایشان را بالا ببرند

برداشته شدن برچسب قیمت از روی کالاها باعث می شود رقابت واقعی شکل بگیرد

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران می گوید: حذف برچسب قیمت از روی کالاها باعث افزایش کیفیت و شکل گیری بازار رقابتی واقعی در کشور و بین تولیدکنندگان می شود.  شریعتمداری وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت چند روز پیش مصوبه اجرای حذف برچسب قیمت از روی 7 نوع کالا را که پیش از این در دوره وزیر پیشین ( نعمت زاده) مصوب شده بود، برای اجرا از ابتدای مهرماه ابلاغ کرد. طبق این مصوبه از ابتدای مهرماه برچسب قیمت از روی محصولات صنایع بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک، محصولات صنایع سلولزی، محصولات صنایع بهداشتی، انواع محصولات کنسروی، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا و عسل حذف می شود. حذف برچسب قیمت از روی کالاها برای شکل گیری یک بازار رقابتی در کشور طی یکی دو سال گذشته به شدت مطرح شده است و به صورت کلی مورد حمایت تولیدکنندگان کشور بوده؛ طرحی که وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت اجرایی شدن آن را دنبال می کرد و وزیر جدید آن را ابلاغ کرد.

سید رضی حاجی آقا میری عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید:« این اتفاق کمک بسیاری به تولید خواهد کرد؛ اینکه محدود بکنیم تولید کننده را به قیمتی که دولت می گذارد بدون در نظر گرفتن محدودیت هایی که تولید کننده با آن رو به رو است در بسیاری از موارد می تواند تولید کننده را تحت فشار قرار دهد که نتواند آن محصول را تولید کند و یا اگر هم تولید کند از کیفیت آن حتما مجبور شود، بزند. قیمتگذاری دستوری روش بسیار اشتباهی بود که با حذف برچسب قیمت ها حذف خواهد شد.»

او با اشاره به اینکه برداشته شدن برچسب قیمت ها و حذف قیمت گذاری های دستوری باعث می شود تا تولیدکنندگان کیفت محصولاتشان را بالا ببرند، می گوید:« برداشته شدن برچسب قیمت از روی کالاها باعث می شود که کیفیت محصولات افزایش پیدا کند و رقابت واقعی شکل بگیرد. وقتی ما چیزی را به بازار واگذار می کنیم یعنی به رقابت واگذار می کنیم به این معنی که من و همکارم باید با هم رقابت کنیم و قیمتی را ارائه بدهیم که بتوانم موفق تر باشیم و باید کیفیتم را بالاتر ببرم و نوع ارائه و بسته بندی را ارتقاع دهم و تبلیعات بهتری برای جذب مشتری ها و مصرف کنندگان داشته باشیم.»

میری در پاسخ به این سوال که آیا برداشته شدن برچسب قیمت ها به نفع مصرف کننده است یا ضرر مصرف کننده می گوید:« به نظر من این حتما به نفع مصرف کننده خواهد بود. مصرف کننده هایی که اعتراض می کنند به این موضوع و فکر می کنند حذف برچسب قیمت ها به ضرر و زیانشان هست این را در نظر ندارند که هر کاری دولت می کند نمی تواند با زور قیمت ها را کنترل و پایین نگهدارد و قیمت ها به شکلی زیر میزی رشد پیدا می کنند، شما فرض کنید می روید تا میوه بخرید آن اتیکی که روی میوه زده و میوه چیده شده در قفسه آن کیفیتی را ندارد که شما می خواهید و وقتی از شما می شنود که میوه بهتر می خواهید از پشت و زیر میز میوه برایتان می آورد و می گوید قیمتش این قدر است؛ خب این فضای کنونی حاکم بر بازار ماست ولی وقتی قیمت آزاد باشد برای همه آزاد است و حالا در این شرایط رقابت حرف اصلی را می زند.»

البته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در شرایطی این حرف ها را می زند که در روزهای گذشته سازمان حمایت از مصرف کننده بارها به شکل صریح با این طرح مخالفت کرده و آن را غیرقانونی دانسته است. مخالفان این طرح معتقدند حذف قیمت ها باعث سوء‌استفاده خرده ‌فروشان در بازار می شود.»

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 21789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =