پتانسیل های پسابرجامی در صنعت گردشگری

سی ان ان مانی در گزارشی به بررسی ظرفیت های صنعت گردشگری بعد از برجام اشاره کرده و معتقد است باید برخی مشکلات را در این زمینه رفع کرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز سی ان ان مانی در گزارشی به بررسی ظرفیت های گردشگری ایران پرداخته و این صنعت را یکی از پتانسیل های بزرگ ایران در حوزه اقتصادی معرفی کرده است. بر اساس تحلیل این وبسایت معتبر جهانی، رفع تحریم های غرب علیه ایران بسیاری از محدودیت ها را برداشته و ایران را به یک مقصد مهم برای بازدید خارجی ها تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش سی ان ان مانی، بیش از 6 میلیون نفر تا پایان سال 95 به ایران سفر کرده اند که در مقایسه با سال قبل از آن 50 درصد و در مقایسه با سال 2009، سه برابر شده است. این گزارش می افزاید یکی از مهمترین دلایل این رونق رفع تحریم های غرب و مذاکرات هسته ای بوده است. در این بین راه اندازی خطوط هوایی اروپایی مانند British Airways و Lufthansa (DLAKY) که پروازهای مستقیمی را به ایران از سر گرفته اند و صدور ویزا برای گردشگران خارجی نیز با سهولت بیشتری انجام می شود که همه این موارد در تسریع رونق بخش گردشگری در ایران بسیار مهم است که باعث رونق در فضای کسب و کار از یک سو و ایجاد رونق پایدار در استان ها و شهرستان های مختلف به صورت نسبتا متوازن می شود.

این صنعت از طرفی برخلاف بسیاری از انواع سرمایه گذاری که در ایران عملی است اما با محدودیت های ناشی از تهدید ترامپ مواجه می شود، بدون محدودیت به کار خود ادامه می دهد و همه صنایع وابسته به آن نیز از جمله هتلداری، صنایع دستی، صنایع غذایی و ... را نیز با خود ارتقا می دهد. در این راستا مجموعه هتل های زنجیره ای Accor فرانسه (ACCYY) اولین زنجیره ای بود که در سال 2015 در ایران افتتاح شد و در حال حاضر دو هتل در ایران راه اندازی کرده است.
ملای اسپانیا (SMIZF) اولین هتل خود را در سال آینده افتتاح خواهد کرد. روتانای امارات متحده عربی نیز اوایل سال آینده یکی از هتل ها را در دست اجرا دارد و تا سال 2020 سه برنامه دیگر نیز برای افتتاح هتل در ایران در دستور کار خود دارد.
EasyHotel
، انگلیس نیز توافق هایی برای راه اندازی هتل هایی با 500 اتاق با ایران امضا کرده که تمام این موارد از افق روشن صنعت توریزم برای ایران در آینده حکایت دارند. با این حال این صنعت جای خالی بسیاری برای جذب سرمایه گذاران بیشتری دارد. این گزارش با استناد به گزارش های معتبر اعلام می کند ایران تا سال 2025 چیزی در حدود 20 میلیون گردشگر را جذب خواهد کرد.

سی ان ان مانی در ادامه با اشاره به این که بسیاری از بازدیدکنندگان جدید از ایران، کوهنوردان جوان اروپا و آسیا هستند محبوب ترین مقصدهای گردشگری را شهرهای باستانی اصفهان و شیراز، همچنین تخت جمشیدمعرفی می کند.
در این بین سی ان ان مانی به نقل از برخی فعالان حوزه گردشگری در ایران می نویسد در طول چند سال گذشته تعداد گردشگران جوان افزایش یافته است که به صورت فردی به ایران سفر می کنند. آنها جوان، کنجکاو و پرماجرا هستند که می خواهند حقیقت را در مورد ایران بیابند. این در حالی است که طبق گزارش های اقتصادی معتبر جهانی ایران به عنوان ارزانترین مقصد سفر در جهان معرفی شده است و همین مسأله به جذابیت های ایران می افزاید.
طبق این گزارش هنوز مشکلاتی برای صدور ویزا برای گردشگران اروپایی و آمریکایی وجود دارد که باید دولت ایران برای رفع و اصلاح آنها بکوشد. به عنوان مثال آمریکایی ها، بریتانیایی ها و کانادایی ها باید از قبل درخواست ویزا کنند، در حالی که شهروندان بسیاری از کشورهای غربی دیگر می توانند ویزای خود را در هنگام ورود به کشور دریافت کنند. از طرفی چون برخی تحریم ها هنوز به قوت خود باقی مانده است، ایران ارتباطات شکننده ای با شبکه های بانکی بین المللی دارد و کارت اعتباری غرب در آنجا فعال نیست  که این موضوع هزینه های سفر را برای گردشگران خارجی افزایش می دهد.

در این رابطه مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری اعلام کرد در 3 ماهه اول سال جاری یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۵۰ نفر به ایران سفر کرده اند، درحالیکه آمار گردشگران سال پیش در زمان مشابه، یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۲۳۳ نفر بود که حاکی از رشد منفی به میزان ۶.۹ درصد است.

او افت این آمار را منسوب به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عراق دانست و افزود: در سه ماهه نخست امسال ورود گردشگران از این کشورها با ۹ درصد کاهش مواجه شده که تحت تاثیر روابط سیاسی کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران پس از جریان سفارت عربستان، ناامنی در کشورهای پیرامونی و وضعیت نامناسب اقتصادی در عراق و سوریه بوده و در دو سال گذشته آمار ورود گردشگران خارجی به ایران را نزولی کرده است.

کد خبر 21797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =