پیامدهای مثبت تداوم روند کاهش نرخ سود بازار بین بانکی

صالح آبادي اعلام کرد: کاهش نرخ سود بازار بین بانکی به حدود ۱۸ درصد اثرات مثبتی در نظام بانکی خواهد داشت و امید می رود این روند کاهشی ادامه یابد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: کاهش نرخ سود بازار بین بانکی به حدود 18 درصد اثرات مثبتی در نظام بانکی خواهد داشت و امید می رود این روند کاهشی ادامه یابد. دکتر صالح‌ آبادی در گفت و گو با روابط عمومی بانک توسعه صادرات با اعلام این مطلب افزود: این کاهش در مورد برخی بانکها که وضعیت اعتباری مناسبی هم دارند تا 16 درصد اتفاق افتاده است که این امر تحولی مطلوب ارزیابی می شود.
به گفته دکتر صالح آبادی، میانگین نرخ سود بازار بین بانکی که به رقم 18 درصد رسیده، با توجه به تداوم روند کاهشی آن، اثرات مثبتی چون کاهش نرخ سود سپرده های بانکی را نیز به همراه داشته است.
وی گفت : همزمان با این تحول بانک مرکزی نرخ سود 15 درصد را برای سپرده های یکساله اعلام کرد که از 11 شهریور در شبکه بانکی اجرایی شده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اعلام این مطلب که بدنبال کاهش نرخ سود بازار بین بانکی، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیز در بهترین زمان خود رخ داد، افزود: اقدام مهم دیگری که از سوی بانک مرکزی صورت گرفت، تصمیم گیری درخصوص افزایش نرخ اسناد خزانه اسلامی بانکی "سخاب" بود که نرخ آن در بازار غیر متشکل و خارج از بازار بورس به بالای 30 درصد افزایش یافته بود.
دکتر صالح آبادی ادامه داد : با تدبیر بانک مرکزی انجام معاملات خارج از بورس در مورد این اوراق ممنوع اعلام شد و بانک ملی ایران نیز موظف شد از ثبت معاملات ثانویه آن خودداری کند.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات یادآور شد: در کنار این تدبیر، مقرر شد سازمان بورس، پذیرش این اوراق را در فرابورس عملیاتی کند که انتظار می رود درآینده نزدیک اوراق یاد شده وارد فرابورس شوند.
وی اضافه کرد: با این اقدام یعنی وارد شدن اوراق یاد شده در بازار متشکل فرابورس و از آنجایی که این اوراق هیچ تفاوتی با اسناد خزانه اسلامی که در حال حاضر در فرابورس معامله می‌شوند، ندارد پیش بینی می‌شود این اوراق هم با قیمت مشابه اسناد خزانه موجود در فرابورس معامله شوند.
دکترصالح آبادی افزود : این اقدام تدبیر مناسبی در این جهت بود که نرخ غیر متعارف این اوراق به نرخ متعارف و جاری بازار تبدیل شود لذا پیش بینی می کنیم با توجه به هدایتهای صورت گرفته بانک مرکزی، اضافه برداشتهای برخی بانکها از بانک مرکزی تحت شروطی خاص امکان تبدیل به خط اعتباری را داشته باشند و همچنین بانک مرکزی بتواند بانکهایی را که نیازمند نقدینگی هستند، با رعایت ملاحظات نقدینگی و از طریق بازار بین بانکی مورد حمایت قرار دهد.
وی پیش بینی کرد: با اتخاذ این تدابیر، علاوه بر اینکه نرخ اسناد خزانه اسلامی بانکی (سخاب) در بازار بورس متعادل و منطقی می شود، نرخ سود سپرده های یکساله نیز که توسط بانک مرکزی معادل 15 درصد اعلام گردید، با موفقیت عملیاتی و اجرایی گردد.

کد خبر 21798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =