تدابير شريعتمداري براي صنعت پوشاك

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین نشست با تشکل های نساجی، تشکیل کارگروه مشترک راهبردی صنعت پوشاک را با حضور دولت و بخش خصوصی خواستار شد

 وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین نشست با تشکل های نساجی، تشکیل کارگروه مشترک راهبردی صنعت پوشاک را با حضور دولت و بخش خصوصی خواستار شد. به گزارش اگزيم نيوز به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری در این نشست افزود: با تشکیل این کارگروه هر چند روز یکبار می توانیم مسائل و مشکلات بخش نساجی و پوشاک و چرم را بررسی و با ارائه راهکار رفع کنیم.
وی با بیان اینکه سند راهبردی پوشاک باید ابلاغ شود و پیگیر اهداف کمی و کیفی این صنعت باشیم، تصریح کرد : ما باید نقش حامی و مشوق را داشته، شرایط ادامه فعالیت را برای نساجی و پوشاک فراهم کنیم و موانع را از سر راه تولید برداریم .
این مقام مسئول با بیان اینکه ساماندهی مساله قاچاق مطالبه عمومی است، گفت: ماموریت ما در وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت رفع مشکلات وتوجه به مطالبات تشکل هاست و ما در موضوعات بین بخشی ایفای نقش می کنیم و در تزاحم منافع فصل خصومت کرده و تسهیل کننده امور هستیم.
در ادامه نشست تریبون در اختیار نمایندگان بخش خصوصی برای بیان مشکلات و راهکارهای صنعت نساجی قرار گرفت .
جمشید بصیری فعال اقتصادی گفت: هم اکنون با در اختیار داشتن بهترین ماشین آلات دچار کمبود مواد اولیه این صنعت هستیم، این در حالی است که در سال 32 ، 254 هزار تن پنبه در کشور تولید می شد و بخشی را نیز صادر می کردیم.
وی کل تولید پنبه فعلی کشور را نزدیک به 55 هزار تن در سال عنوان کرد و افزود : برای مازاد نیاز کشور محبور به واردات پنبه هستیم اما همچنان با مشکل تعرفه بالا مواجهیم.
این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: باید تعرفه واردات مواد اولیه صفر و ارزش افزوده حذف شود، اما هم اکنون مجبوریم 10 درصد مالیات و حدود 9 درصد ارزش افزوده بپردازیم که دلیلی بر ناتوانی ما در رقابت با تولیدات جهانی است.
وی با بیان اینکه قیمت تمام شده کالاهای نساجی و پوشاک باید قابل رقابت باشد، در ادامه خواستار متوقف کردن اجرای قانون سخت و زیان آور بودن این صنعت و برقراری مجدد مشوق های صادراتی شد.
بصیری با بیان اینکه تولید و اشتغال در هیچ صنعتی ارزان تر از صنعت نساجی نیست، ادامه داد : مشکلات ما نه در وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، که در وزارتخانه و دستگاههای دیگر ریشه دارد و در حالی که سفارش واردات ماشین آلات نو را داده ایم اما اجازه ورود با ارز مبادله ای به ما نمی دهند.
سومبات هاکوپیان دیگر سخنران این نشست، ورود به بازارهای فروش جهانی و خروج بخش تجارت از شرایط کنونی را راهکار توسعه صنعت نساجی و پوشاک برشمرد.
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه تجارت باید در خدمت تولیدات داخلی باشد، تصریح کرد : بسیاری از مشکلات ما به خاطر وجود ارزش افزوده در این صنعت است.
هاکوپیان ادامه داد: مساله قاچاق باید به طور جدی حل شود و اگر صنعت پوشاک راه نیفتد صنعت نساجی هم راه نخواهد افتاد.
در این نشست رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به تشکیل مرکز تحقیقات ارتقای صنعت پوشاک، گفت : با کمک اتاق اصناف ایران این مرکز تاسیس شد و در این زمینه بسته ای از طرح های مختلف را بطور مشترک تدوین کردیم.
«ابوالقاسم شیرازی» افزود : با وجود 18 هزار پروانه کسب ، 6 هزار واحد تولیدی SME و حدود 13 هزار واحد عرضه پوشاک در کشور از دولت می خواهیم که فضای رقابتی ایجاد کند .
وی با بیان اینکه از امسال برندها شناسنامه دار شدند، گفت : با گسترش فروشگاه های خدمات و توزیع پوشاک خارجی، این بخش اقتصاد دچار آسیب شده و علاوه بر تولید کنندگان، فروشندگان هم اعتراض دارند.

کم هزینه ترین راه مبارز با قاچاق تقویت تولید داخلی و ملی است

رییس هیات مدیره جامعه کفش ایران نیز در این نشست گفت : زمانی ایران رتبه دهم جهان با تولید 200 میلیون زج کفش را در اختیار داشت، اما اکنون به رتبه 12 تنزل یافته است؛ در حالی که کشور ترکیه با حمایتهای دولت خود از رتبه 12 به پنج ارتقاء یافته است.
علی لشکری افزود : کم هزینه ترین راه مبارزه با قاچاق، تقویت تولید داخلی و ملی است.
وی تاکید کرد : اجرای ناقص ارزش افزوده باعث زمین خوردن تولید ملی و افزایش قاچاق شده است و باید تجربیات جهانی را ببینیم و برای روان سازی کسب و کار مدلی ارائه دهیم.
رییس انجمن صنایع نساجی در ادامه نشست برخی قوانین، دستورالعملها و مقررات دولتی را مزاحم و باعث ایجاد مشکل برای صنعت نساجی دانست و گفت : حدود 100 درصد این صنعت متعلق به بخش خصوصی است و نیاز به حمایت دارد.
علیمردان شیبانی افزود : با وجود نیاز به واردات مواد اولیه پنبه، نزدیک به 10 درصد عوارض گمرکی باید بپردازیم، در حالی رقیب ما ترکیه یک درصد می پردازد.
معاون اقتصادی اتاق اصناف نیز ایجاد 660 هزارواحد تولیدی اصناف را باعث عدم ارتقای بهره وری دانست.
فقیهی گفت : تغییر رویکرد در نظام تولیدی کشور باید اتفاق بیفتد و تجمیع 660 هزار واحد کوچک صنفی در شهرک پوشاک پایلوت خوبی به شمار می رود.
در این نشست همچنین مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت گزارشی از وضعیت این صنعت ارائه داد.
افسانه محرابی با ارائه آمارتولید محصولات منتخب این حوزه در سال 95 گفت : الیاف پلی استر 200 هزار تن ، الیاف اکریلیک هفت هزار تن ، نخ فیلامنت پلی استر 226 هزار تن ، نخ سیستم پنبه ای و ایاف مصنوعی 201 هزا رتن ، فرش ماشینی 89.7 میلیون متر مربع ، چرم 47 میلیون فوت و کفش 131 میلیون زوج تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 28 درصد افزایش ، 59 درصد کاهش ، دو درصد افزایش ، چهار درصد کاهش ، سه دهم درصد افزایش ، هشت دهم درصد آفزایش و نیم درصد افزایش داشته اند.
وی کل جواز تاسیس و طرحهای توسعه ای را 4 هزار و سه مورد عنوان کرد و افزود : این تعداد با سرمایه گذاری 207 هزا ر میلیارد ریال زمینه اشتغال زایی حدود 151 هزار نفر را فراهم می کند.
محرابی در ادامه صادرات صنایع نساجی و پوشاک را در سال 95 بالغ بر 843 میلیون دلار بدون احتساب فرش و دستباف ذکر کرد و افزود : این در حالی است که ارزش واردات این صنعت طی همین مدت بیش از 1500 میلیون دلار بوده است. 
به گفته وی تنها 14 درصد واردات این حوزه از طرق رسمی صورت می گیرد .
به گفته این مسئول، سرمایه گذاری مورد نیاز جهت بازسازی و نوسازی و ایجاد واجد های جدید با هدف دستیابی به ظرفیت 500 هزار تن پوشاک در دوره پنج ساله حوزه نساجی و پوشاک در وزارت صنعت ، ‌معدن و تجارت 615 میلیون یورو ارزی و سه هزار و 780 میلیارد ریال برآورد می شود.

کد خبر 21803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =