صادرات تعاونی ها در دولت یازدهم ۷.۱ برابر شد

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال 1392 صادرات تعاونی ها 808 میلیون دلار بود که در آغاز امسال با رشد 7.1 برابری به 2 هزار و 100 میلیون دلار افزایش یافت.

«سیدحمید کلانتری» در سومین همایش «صادرات و تعاونی ها» و دومین جشنواره ملی «تعاونی های برتر صادراتی» افزود: صادرات یک هدف راهبردی است که در کنار تولید و اشتغال، از مهمترین امور تعاونی ها به شمار می رود. کلانتری ادامه داد: مشکلاتی در بحث آمار تعاونی های صادراتی وجود دارد مانند اینکه بعضی از تعاونی ها، محصولات را به نام خود صادر نمی کنند و شرکت واسطه خصوصی این امر را بر عهده می گیرد. «10 تعاونی زعفران که قدرت صادرات ندارند محصولاتشان را در اختیار یک شرکت قرار می دهند و آن شرکت زعفران را صادر کرده و این امر به اسم صادرات تعاونی ها محسوب نمی شود».
وی ادامه داد: پایگاه رسمی کشور مانند گمرک نیز صادرات را بر پایه نام شرکت ها تفکیک نکرده و شرکت های سهامی عام و خاص جدا نشده است که صادرات هر بخش تعاونی را نمی توان معین کرد.

معاون وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی گفت: نخستین اقدام راه اندازی یک سامانه صادراتی است که مستقیم و غیر مستقیم صادرات بخش تعاون را ثبت کند. با وجود این سامانه می توان برنامه های جامع را دنبال و از وضع موجود تعاونی ها آسیب شناسی کرد و با تجزیه و تحلیل به یک برنامه هدفمند برای صادرات کالاها رسید.
کلانتری اضافه کرد: ایران به لحاظ کشاورزی بسیار مستعد است و محصولات آن مانند پسته، زعفران و خرما شهرت جهانی دارد اما باید مراقب بود موقعیت صادراتی این محصولات خدشه دار نشود و محصولات دیگر مانند زیره و حتی گیاهان دارویی نیز بازار هدف خود را در صادرات جهانی پیدا کند.

این مسوول تاکید کرد برند، اعتماد ایجاد می کند و ادامه داد: از مجموع 97هزار تعاونی فعال، حدود 30 تعاونی برند بین المللی دارند که بسیار کم است.
وی افزود: از جمع 20 کشور هدف صادراتی فقط 6 کشور اصلی مانند عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه برای صادرات محصولات تعاونی ها وجود دارد؛ بنابراین باید کشورهای هدف صادراتی نیز افزایش یابد.
سومین همایش «صادرات و تعاونی ها» و دومین جشنواره ملی «تعاونی های برتر صادراتی» در باشگاه دیپلماتیک وزارت امورخارجه برگزار شد.
رییس اتاق تعاون ایران نیز امروز اعلام کرد: اکنون 14 میلیون نفر در کشو عضو تعاونی هایند و 2 میلیون نفر در ١٢٠ گروه شغلی در این بخش فعالند.

کد خبر 21806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =