جذب سرمايه خارجي در انتظار اصلاح فضاي كسب و كار

مقررات زدایی باید در دستور کار باشد، برای پویایی اقتصادی چاره ای جز کوچک کردن حجم دوت و پایان دادن به تصدی گری دولتی وجود ندارد

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران می گوید زمان بازنگری در شرایط ، سیاستگذاری ها و نگاه اقتصادی کشور برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی فرارسیده است. محمد رضا نجفی منش می گوید: « باید فضای کسب و کار را در کشور بهبود بخشیم و باید از تجربیات جهان استفاده کنیم. مثلا دو روز پیش اتاق تهران میزبان همایش سرمایه گذاری بود و ما می دیدیم که وزیرعمانی حاضر در جلسه از تجربیات کشورش برای جذب سرمایه گذاری خارجی تعریف می کرد؛ عمان کشوری نه اروپایی و نه شرق آسیایی است که فکر کنیم با ما تفاوت های خیلی زیادی دارد بلکه کشوری کوچک تر از ایران در منطقه خودمان است و شرایطش تا چند سال پیش اصلا خوب نبود و در بسیاری از شاخص های اقتصادی در منطقه آخر بود؛ اما چه کار کرد؟ کشوری که توانست درآمد سرانه اش را از 7 هزار دلاربه 39 هزار دلار برساند و میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور از  10 میلیون دلار به 14 و بعد 20 میلیارد دلار رسید؟ ما باید از این تجربیات استفاده کنیم و این می تواند برای ما الگو و پیام باشد که این کار شدنی است.»

او در ادامه با اشاره به نگاه جدی ایجاد شده در مسئولان کشور برای جذب سرمایه گذاران خارجی در کشور می گوید: « مسئولان به این درک صحیح رسیده اند که برای رشد و توسعه اقتصادی باید کسب و کار و تولید را ارتقاء دهیم، سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم، اقتصاد و اشتغال اولویت اول کشور باشد و ... اما چالش اصلی روش کنونی است که باید در آن تغییرات ایجاد کنیم اگر ما با دست فرمان قبلی حرکت کنیم به این هدف گذاری ها نخواهیم رسید یا می توان گفت به سختی خواهیم رسید؛ لذا باید روش را عوض کنیم.»

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران در ادامه به این تغییرات اشاره کرد و گفت:« کارهای زیادی باید انجام دهیم. اول از همه باید شرایط را برای سرمایه گذار داخلی تسهیل کنیم که سرمایه گذار خارجی هم علاقه مند به حضور شود. درحال حاضر سود بالای بانکی یک عامل ضد تولید درکشور است، بالا بودن سودهای بانکی افراد را تشویق می کند که پول خود را به جای سرمایه گذاری در تولید در بانک بگذارند که ریسک کمتری هم دارد و خیلی راحت 15 درصد سود، بگیرند؛ الان هیچ صنعتی به این میزان سود نمی دهد؛ توجه داشته باشیم که سود بانکی بالا به معضلی بزرگ برای اقتصاد کشور تبدیل شده است که باید هرچه سریع تر حل شود، در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته سود بانکی 2،3 درصد و حتی صفر است و این اتفاق باعث می شود سپرده های بانکی به سمت تولید برود.

وي در پايان گفت: سودهای بانکی بالا باعث شده افراد به فکر سودهای راحت باشند. یکی از کارهای مهم دیگری که باید انجام شود نرخ ارز است که باید واقعی شود و اگر این اتفاق نیفتد سرمایه گذار خارجی به سختی به کشور ما قدم خواهد گذاشت؛ باید بازار رقابت واقعی درکشور شکل بگیرد. همچنین  مقررات زدایی باید در دستور کار باشد، برای پویایی اقتصادی چاره ای جز کوچک کردن حجم دوت و پایان دادن به تصدی گری دولتی وجود ندارد.»

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 21814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =