لزوم پرداخت معوقات و بدهی دولت برای ارتقای توان بانک ها

سیدکمال سیدعلی معتقد است: سرمایه بانک های ما در صورت وصول طلب بانک ها از دولت و پرداخت معوقات کم نیست. با رفع این مشکلات ، بانکهای ایرانی با قدرت و اعتبار بیشتری وارد عرصه بین المللی خواهند شد

امروزه نقش و اهمیت بانکها در تامین مالی بنگاههای اقتصادی بر هیچ کس پوشیده نیست. در اقتصادی که وظیفه تامین مالی سرمایه ثابت و سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی آن عمدتا بر عهده بانکهاست، حفظ قدرت وام دهی بانکها از ضرورت های اساسی جامعه خواهد بود. از سوی دیگر نوسان های اقتصادی و تحریم ها و سیاست‌های سلیقه ای دولت در مقاطع زمانی مختلف، عملکرد بانکها جهت تامین مالی واحدهای اقتصادی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در نتیجه، تداوم مستمر توان وام دهی بانکها مستلزم رعایت الزاماتی است که در صورت عدم تحقق آنها نمی توان انتظار داشت بانکها بتوانند نقش کلیدی خود را در ابقا و گسترش چرخه اقتصادی کشور ایفا کنند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در گفتگو با اگزیم نیوز در اینباره گفت: در حال حاضر سیستم بانکی با کمبود منابع برای ارائه تسهیلات دارد و عمده راه حل آن در افزایش سرمایه توسط صاحبان سهام است که در مورد بانکهای دولتی اینکار به عهده دولت و در بانک های خصوصی بر دوش سهامداران اصلی بانک هاست.

سیدکمال سیدعلی افزود: مطالبات معوق نیز از دیگر مشکلاتی است که توان عملیاتی بانک را کاهش می دهد. با وصول این مطالبات می توان تا حد زیادی به شرایط فعلی بانک ها کمک کرد. چرا که استمرار این چالش به نفع سیستم بانکی نیست.

سید علی در پاسخ به این سوال که «آیا افزایش سرمایه همه مشکلات سیستم بانکی را که با آن دست به گریبان است را حل می کند یا نه» گفت: افزایش سرمایه کمبود منابع را تامین می کند. نباید از نقش اعتبار سنجی غافل شد. سیاست گذاری که اهداف مربوط به ارائه تسهیلات و کنترل و مدیریت آن باید مد نظر باشد. اعتبار سنجی مشتریان می تواند از عوارض آتی احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات جلوگیری کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در مورد بهبود شرایط بانک ها پس از برجام گفت: امضای برجام به لحاظ ایجاد فضای مساعد برای تعاملات بانکی موثر بود. با رفع تحریم بازارهای بین المللی ما فعال شده اند. باز شدن اعتبارات اسنادی، صدور ضمانت های ارزی و خطوط اعتباری این امکان را به بانک های ما داده است که خدمات بهتری را در سطح بین المللی انجام دهند. همچنین با باز شدن فضای بین المللی برای ایران، توان بانک ها را در ارائه حجم بیشتری از خدمات و تسهیلات در خدمت تولید کنندگان و صادرکنندگان بیشتر شده است.

وی در مورد تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر تامین مالی بانکها گفت:: به هر حال با کاهش نرخ سود بانکی باید منتظر کاهش نرخ تسهیلات نیز باشیم. این گامی است که به زودی برداشته خواهد شد. با این اتفاق ما شاهد افزایش متقاضیان وام بانکی خواهیم بود. این  به معنی نیاز به منابع بیشتردر بانک هاست. قاعدتا الزام افزایش سرمایه بانک ها نمود بیشتری خواهد یافت.

سیدعلی گفت: البته سرمایه بانک های ما در صورت وصول طلب بانک ها از دولت و  پرداخت معوقات کم نیست. با رفع این مشکلات ، بانکهای ایرانی  با قدرت و اعتبار بیشتری وارد عرصه بین المللی خواهند شد.

سید علی اذعان داشت: از الزامات اصلاح نظام بانکی و رعایت استانداردهای بین المللی در مورد کفایت سرمایه تکلیف مشخص است این موضوع توسط واحد نظارت بر بانکهای بانک مرکزی رصد می شود و حتما چارچوب بازل 2 و 3 و نیز مقررات مربوط به پولشویی و FATF رعایت می شود، در غیر اینصورت رابطه کارگزاری ما با بانک های دنیا عقیم خواهد ماند.  

 

 

 

 

 

کد خبر 21829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =